אצלו הכל בסדר – יענקל’ה רוטבליט

הטקסטים המופלאים של יענקל’ה רוטבליט, ביניהם “שיר לשלום”, “כמה טוב שבאת הביתה”, “אצלי הכל בסדר” ואחרים משקפים ביוגרפיה שהותוותה במידה רבה על-ידי פציעתו הקשה במלחמת ששת הימים. ד”ש מהחצר האחורית של המיינסטרים

 


אחד האלבומים הכי מדוברים השנה יצא בעיקר הודות לטקסטים מופלאים של יענקל’ה רוטבליט שחבר במפתיע לשלושה אמנים צעירים – תומר יוסף, גדי רונן ואיתמר ציגלר. העובדה ששיריו של רוטבליט נמצאים כבר מעל ל- 40 שנה במיינסטרים ונשארים שם בקלות, היא ממש לא מובנת מאליה ולכן המדור הפעם יוקדש במיוחד בשבילו.

הפרט הביוגרפי שהכי השפיע כנראה על יצירותיו של רוטבליט, הוא פציעתו הקשה במלחמת ששת הימים שבה איבד את רגלו. בעקבות התקרית הזו, סביר שדעותיו הפוליטיות נטו שמאלה ואפשר היה להבחין בכך בשיר השני פרי עטו שפורסם – “שיר לשלום” שכבר הוזכר כאן בעבר. באמצע שנות השבעים, עלה לבמה לראשונה כאורח במופע “מכתבים למערכת” של יהונתן גפן ודויד ברוזה וב- 78 יצא תקליט הבכורה שלו, “כך שחררתי את ירושלים”. שני אלבומים נוספים יצאו גם בשנים 1989 ו- 2004, אך עיקר העשייה באה לידי ביטוי בשיתופי פעולה עם אחרים.

כמות האמנים שלהם כתב, היא פשוט בלתי נתפסת ונחשבת נדירה בייחוד במושגים של היום כשתפקיד הפזמונאי כמעט אינו קיים. ברשימה הזו ניתן למצוא את אריק איינשטיין, יהודית רביץ, שמוליק קראוס, דני בסן, קורין אלאל, ג’וזי כץ ומתי כספי. כאמור, הניסיונות כמבצע לא זכו לפופולאריות רבה, אבל ההצלחה הגדולה באמת הגיעה בזכות מאות שירים שאת כמה מהם, כולנו מזמזמים מפעם לפעם. רק בשביל לקבל מושג: “כמה טוב שבאת הביתה”, “דברים שרציתי לומר”, “חוזה לך ברח”, “לוח וגיר”, “דרכנו”, “באה מאהבה”, “בלדה לעוזב קיבוץ” ו”אצלי הכל בסדר”.

אחרי מותו של אריק איינשטיין, רוטבליט סיפר שבאחת משיחותיהם האחרונות, איינשטיין הציע להקליט טקסטים חדשים ושאל את רוטבליט: “מה אתה אומר יענקל’ה, אולי נשאר משהו ש’החצר’ עוד לא לקחו?” ‘החצר’ הזו אליה התכוון איינשטיין היא הפרויקט האחרון של רוטבליט, שעליו הוא עובד מאז 2011. מדובר בשיתוף פעולה בין-דורי, עשייה עצמאית מובהקת, שבה האמנים השקיעו את זמנם ומשאביהם במטרה להפיק יצירה מוסיקלית יוצאת דופן, שאותה הם נחושים לשתף. בשלבים הסופיים של העשייה, ארבעת החברים, הציעו לכל אוהבי המוסיקה להשתתף בהשקעה הדרושה להשלמת הפרויקט ובתמורה לזכות ראשונים בעותק ממהדורה מיוחדת עם הקדשה אישית. הם עשו זאת דרך אתר שנקרא ‘הדסטארט’ שדרכו אמנים יכולים לגייס את המימון להקלטת אלבומם מהקהל בבית. לאחרונה, דרך אגב, גם עלמה זהר (בתו של רוטבליט), נקטה באותה שיטה והצליחה כמו “החצר האחורית” לגייס את המימון.

לאחרונה, אולי שמעתם ברדיו את “אחד משלנו” ו”מענה קולי” מתוך האלבום הזה, מה שמוכיח כאמור את נצחיות היצירה של רוטבליט. “כי אחרי ככלות הכל והתמונה”… כנראה שיענקל’ה עשה וימשיך לעשות הרבה בשביל רבים.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?