בקצה ההר- קיבוץ אלרום

קיבוץ אל-רום הוא הקיבוץ הגבוה בארץ – 1050 מ’ מעל פני הים. לפני ארבע וחצי שנים התיישב במקום רן אורן מרחובות, האיש שמאחורי מיזם “הקמין”, המספר כיצד מסתדרים עם מזג האוויר המושלג מחד ועם קשיי המרחק והנגישות למרכזי הבילוי מאידך


הקיבוץ הגבוה ביותר בעולם, המקום שבו מתרגמים את רוב הסדרות והסרטים המוקרנים בארץ, היישוב שמולו נערך קרב עמק הבכא המפורסם. מעבר לכל אלה, קיבוץ אל-רום מציע עוד המון אפשרויות כיום גם למשפחות צעירות – על כך במדור היישובים שלנו הפעם.

קיבוץ אל-רום הוקם ביולי 1971 על ידי גרעין המחנות העולים “בית הערבה” בגובה של 1050 מ’. כמו רוב ישובי צפון הרמה, גם כאן כלכלת הישוב מתבססת על גידול מטעים נשירים ועדרי בקר אבל ב-1984, נוסף מפעל חשוב שמביא המון גאווה לסביבה – אולפני אל-רום, המתמחה בהפקת כתוביות, תרגום ודיבוב לסרטים ותכניות טלוויזיה. בשנים האחרונות, נוספו לכך כמה יזמויות ייחודיים כמו פאב ‘בית התה’, המשקה סיידר-אפקט, סינמה אל-רום ו”הקמין” של רן אורן שהגיע לקיבוץ לפני ארבע וחצי שנים מרחובות.

דווקא מה שמרתיע אנשים רבים, הוא מה שמשך את רן לבחור דווקא באל-רום: “מאז ומתמיד, אהבתי את הגולן בעקבות ביקורים בצימרים וטיולים באזור. לקח לי שנתיים לשכנע את אשתי עדי ואחרי שעשינו סיבוב ביישובים, נדלקנו על אל-רום בזכות הקהילה והשקט לעומת היישובים הגדולים שנראו לנו המוניים באותה עת. בנינו כאן בית שאנחנו גרים בו כבר שנתיים ואני יכול להגיד לך שיש לנו חברים מכל הגילאים – צעירים ומבוגרים גם יחד. טוב לנו כאן והשתלבנו בקהילה בצורה מושלמת. אנחנו מאוד אוהבים את האנשים ויש פה הכל – קולנוע, פאב וכלבו אז לא חסר לי כלום. אולי רק חדר אוכל להשלמת החוויה. גם הקרבה לכפרים הדרוזיים, טובה לנו ויחסי השכנות מצוינים.”

איך העובדה שמדובר בקיבוץ עם הטמפרטורות הנמוכות ביותר, משפיעה על אופי היישוב?

“זה מזג אוויר נפלא ואנחנו מאוד אוהבים את השלג. אני תמיד אומר שאחד הדברים שאני ממש אוהב זה לשבת בבית עם הקמין מול השלג שיורד שממשיך לרגש גם אחרי ארבע שנים. זה לא משפיע יותר מדי מעבר להפסד ימי העבודה במהלך החורף. אנחנו הרבה בתוך הבתים אבל לא סגורים לאורך כל החורף לבד ובדרך כלל בסופי שבוע נפגשים בקולנוע או בפאב. אנחנו תמיד מוקפים אנשים והמרקם החברתי פה נהדר – יוצאים לטיולים בשבתות ומדי פעם מקיימים ארוחות משותפות עם משפחות אחרות.”

מה תמונת המצב של הקליטה בישוב כיום?

“לכל זוג שמגיע, מאפשרים להשכיר בית בקיבוץ לשנה ואז הוא מחליט אם הוא הולך לחברות או לבניית בית בהרחבה. אם אתה בוחר בחברות, אתה למעשה קונה מניה, מפריש אחוז מסוים מהמשכורת ומקבל גם זכויות הצבעה כך שתוכל להשפיע על מהלכים בקיבוץ. היום מעוניינים שהנקלטים שיגיעו יהפכו לחברים ואת רובם גם מכוונים לשם אבל זה עשוי להשתנות.”

היתרונות הם גדולים כפי שניתן להבין מדבריו של רן, אבל פה ושם יש גם חסרונות כפי שהוא מתאר: “כיף לחיות עם המרקם החברתי בכל הגילאים, מזג האוויר הנדיר, הנוף והעובדה שלא מדובר במקום המוני. את כל החגים אנחנו חוגגים כאן במשותף ביחד ולאלו מצטרפים אירועים ייחודיים כמו יום הגבר ויום האישה, כך שההשקעה בתרבות גדולה. למרות זאת, אנחנו עדיין מתמודדים עם קשיי המרחק והנגישות למרכזי בילוי והקניות ולטעמי היה מוצלח יותר אם הקיבוץ היה מגדיר סטנדרט לבנייה בהרחבה. כרגע כל אחד בונה לפי ראות עיניו.”

האם הקיבוץ תמך בך כיזם?

“העסק שלי בתחום הקמינים, הוא חדש אמנם ולפני כן הייתי שכיר אז אני עוד לא רואה הבדל בין שני העולמות. אני ממליץ על יזמות בגולן אבל אפשר למצוא את עצמך כאן גם במסגרות אחרות. הקיבוץ מאוד תומך וכשהעליתי את הרעיון בהחלט עזרו לי – נתנו לי מקום נגיש ואפילו התחשבו בעניין השכירות, כי הכוונה באמת היא לאפשר פה לצעירים תעסוקה מספקת. אם לאנשים יהיה טוב והם יתפרנסו בו בכבוד, גם הקיבוץ ירוויח. לשמחתי, כתושב בהרחבה אני לא מרגיש שום הבדל אלא שווה בין שווים בתוך קהילת אל-רום. ההצלחה שלי זו גם הצלחה של היישוב כמובן.”

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?