דולמנים וגלגל רפאים: מוזיאון הגולן

מוזיאון עתיקות הגולן בקצרין מציג ממצאים שחלקם מתהדר בגיל המתקרב לחצי מיליון שנים. במוזיאון מיוצגות כל התקופות ההיסטוריות בשחזורים, הסברים אורקוליים והולוגרמות, עם דגש על ימי המשנה והתלמוד, בתי הכנסת ובתי המדרש של התקופה


המתעניין בפסלים ובאמנים שהיו כאן אלפי שנים לפנינו, יכיר אותם ואת יצירתם במוזיאון עתיקות הגולן בקצרין, שגיל הקדומים בממצאיו מתקרב לחצי מיליון שנים.

תקופת הפרהיסטוריה מוצגת באמצעות איורים ותמונות של גולגולת פיל שנמצאה ליד גשר בנות יעקב, שרידי פילים נמצאו על גדת הירדן במקום בו היה חוף אגם החולה בימי קדם. בבקעת קוניטרה נחשף מצבור של עצמות בעלי חיים, בהם קרנף, פרות בר גדולות, סוסים, אריה, צב, אייל אציל, צבי וזאב.

התקופה הכלכוליתית מיוצגת במוזיאון בבית טיפוסי משוחזר. על יסוד חפירה וחקירה של 25 אתרים בגולן הגיעו למסקנה כי בתי התיישבות קדומה זו היו בנויים מאבני הבזלת המקומיות, ללא עיבוד. המבנים היו גדולים: רוחבם כ-6 מטרים ואורכם כ-15 מטרים. הקירות התנשאו מעל לקומת אדם והגג עשוי מקורות עץ מכוסות בבוץ וקש. ממצאים ייחודיים בעולם נחשפו כאן: פסלי בזלת דמויי תייש, שעל ראשו שקע להקרבת מנחה לאלים, כנראה אליל בית.

גלגל רפאים – אתר ייחודי לגולן. גלגל רפאים הנו מערכת של של חומות אבן בנויות במעגלים חד-מרכזיים אשר שימש למטרות פולחניות. במוזיאון ישנו דגם של האתר עם הסבר אורקולי מלווה בהולוגרמות.

הדולמן – “שולחן אבן” – העשוי מאבנים ענקיות, שימש כנראה כקבר לפני כ-4,500 שנים. מאות דולמנים פזורים בגולן, ודולמן מטיפוס בינוני הובא אל גן המוזיאון וניבנה מחדש במדויק.

גמלא – גמלא מוזכרת במקורות כעיר מוקפת חומה עוד בימי יהושע בן נון. היא הייתה עיר יהודית פעילה החל משנות השמונים שלפני הספירה ועד לשנת 67. גמלא הצטרפה אל ערי הגליל במרד הגדול ברומאים ותושביה לקחו חלק פעיל בהגנה על עירם. הקרבות שהתנהלו כאן וגבורת הלוחמים נסקרו בהרחבה בספרו של יוסף בן מתתיהו “מלחמות היהודים”. במוזיאון מוקרן חיזיון אורקולי המתאר את שלבי המרד, המצור והקרבות עד הסוף המר. בין הממצאים שנתגלו בגמלא ומוצגים במוזיאון, קנקנים לשמן ולמים, נרות שמן רבים, תכשיטים, ראשי חצים, אבני בליסטראות, ומטבעות רבים ביניהם המטבע החשוב ‘לגאולת ירושלים’. מטבע זה נטבע בגמלא כנראה בעצומו של המרד הגדול, בשנת 66 לספירה.

ימי המשנה והתלמוד – תקופה זו היא העשירה בממצאים בגולן, שחלקם מוצגים במוזיאון ובגן שמחוצה לו, ביניהם פריטי בנייה מבתי הכנסת ועליהם תבליטים של מנורת המקדש, שופר, מחתה וארבעת המינים. מוצגות גם כתובות החקוקות בעברית או בארמית על גבי מצבות. כתובות אחדות מבתי הכנסת מוקדשות לתורמים או לאישים חשובים. החשובה שבהן היא כתובת עברית על גבי משקוף מעוטר מהכפר דבורה המזכירה את רבי אלעזר הקפר: “זה בית מדרשו של רבי אליעזר הקפר”. בתצוגה דגם 1:50 של בית הכנסת העתיק בקצרין ולידו ממצאים שנתגלו באתר: מטמון מטבעות, אבני פסיפס, כלי חרס ורעפי גג.

המוזיאון סוקר את העתיקות המתייחסות לנוצרים שהתגוררו בגולן, בדרך כלל ליד ים כנרת. בעשרות כפרים נוצריים שנסקרו בגולן נמצאו אבנים מעוטרות רבות. כן נמצאו כתובות יווניות רבות על גבי משקופים, או על מצבות קבורה.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?