הגולן משנה את פניו תכנית הקליטה לנחלות חקלאיות בגולן

תכנית הקליטה לנחלות חקלאיות בגולן בעיצומה. כמחצית מהנחלות כבר שווקו והמועצה האזורית גולן באמצעות קק”ל מבצעת הכשרת שטחים חקלאיים. גם שטחי אש ושדות מוקשים יוסבו למטרות אזרחיות. היינו כחולמים


תכנית הקליטה לנחלות חקלאיות של המועצה האזורית גולן מתממשת, כאשר כ-428 נחלות חקלאיות מתוך 750 כבר שווקו למשפחות חדשות ולבני/בנות הגולן החוזרים. בצד העבודה הגדולה להכשרת הקרקעות לנחלות, גם בניית הבתים החדשים בהרחבות, הקמת קווי הולכת מים ובניית מאגרים חדשים להגדלת מצאי המים לחקלאות מבטאים בשטח את מגמת הצמיחה הדמוגרפית.

התכנית, שגובשה לפני מספר שנים, ביוזמה של המועצה האזורית גולן, עוגנה בהחלטת ממשלה. במסגרתה, הוגדל תקן הנחלה ל-60 דונם, על מנת לאפשר לחקלאים להתפרנס ממשק חקלאי גדול יותר והוחלט על קליטה של 750 משפחות לנחלות חקלאיות ביישובים החקלאיים.

“תכנית הפיתוח כוללת הכשרת 30,000 דונם לשטחים חקלאיים ופיתוח תשתיות ניקוז; סלילת דרכים חקלאיות, הקמת משטחים וגידור, פיתוח מאגרים ומערכת הולכה למי השקיה; תמיכה בפיתוח והקמת אמצעי ייצור חקלאיים וסיוע להכשרה מקצועית של חקלאים חדשים”

ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה: “תכנית הקליטה לנחלות חקלאיות היא חלק מרכזי ביעד להמשך הצמיחה הדמוגרפית והכלכלית בגולן. לשם כך הוקם מטה, עומד בראשו סגן ראש המועצה, אורי קלנר ומרכז את כל הגורמים השותפים להוצאתה של תכנית זו לפועל.

“פיתוח החקלאות הנו מנוף מרכזי בדרך להגשמת יעד זה. קליטת מאות משפחות לנחלות חקלאיות והרחבת היישובים בחקלאים צעירים וחדשים, שמצטרפים לאגודות החקלאיות, בונה את הדור הבא של החקלאים ושל חקלאות מתקדמת. המהלך מתבסס על התשתיות הפיזיות הקיימות, תוך ניצול הידע המקצועי שנרכש במהלך השנים ומיצוי היתרונות היחסיים של הגולן לגידולים חקלאיים.

“תכנית הפיתוח כוללת הכשרת 30,000 דונם לשטחים חקלאיים ופיתוח תשתיות ניקוז; סלילת דרכים חקלאיות, הקמת משטחים וגידור, פיתוח מאגרים ומערכת הולכה למי השקיה; תמיכה בפיתוח והקמת אמצעי ייצור חקלאיים, סיוע להכשרה מקצועית של חקלאים חדשים והיערכות לקליטת המשפחות החקלאיות ביישובים.

“כל זה, מתוך ראייה שלמה, המחברת בין תכנון דמוגרפי לצפיית הנגזרות מביצוע התכנית – החל מתהליכים קהילתיים לאקלום וליווי הנקלטים ועד לחיזוי ותכנון הבינוי. מהלכים אלה כוללים התאמת תב”עות ביישובים הקולטים. התכנית החקלאית לא מתייחסת רק לקרקעות, אלא גם לסוגי הגידולים המומלצים בגולן, במטרה לייצר בגולן עוצמה חקלאית ושיווקית בגידולים המרכזיים שבהם יש לנו יתרון יחסי.

“מתבצעת עבודת מטה רחבה על פיתוח חקלאות עתירת-ידע, בהובלת הוועדה החקלאית גולן עם מו”פ צפון, מיג”ל ו’מכון שמיר למחקר’. תכנית זו משנה את פני הגולן גם בהיבט הדמוגרפי וגם בהיבט הכלכלי ואנו בהחלט מתחילים לראות את ניצניה לאורכו ורוחבו של הגולן”.

כדי ליישם את תכנית הנחלות, יש צורך בשחרור קרקעות בעלי פוטנציאל חקלאי משטחי אש ופינוי מוקשים לטובת פיתוח חקלאי. המועצה פועלת מול צה”ל, משרד הביטחון והרשות לפינוי מוקשים לצמצום שטחי אש, פינוי השטחים והסבתם לפיתוח אזרחי. בשבוע שעבר, נפגש ראש המועצה, אלי מלכה, עם מנכ”ל משרד הביטחון, אודי אדם ודן אתו על שחרור 10,000 דונם בשטח אש דלוואה, לטובת פיתוח חקלאי במסגרת תכנית הקליטה לנחלות ו-10,000 דונם נוספים, אשר נמצאים בעמק הבכא. תכנית מקיפה הוגשה לרשות לפינוי מוקשים באזורים שדורשים פינוי, לצורך פיתוח תיירותי, התיישבותי וחקלאי.

 

ביניים: דונם פה ודונם כאן

 

אֲסַפֵּר לָךְ הַיַּלְדָּה,
וְגַם לְךָ הַיֶּלֶד,
אֵיךְ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
אֲדָמָה נִגְאֶלֶת:

דּוּנָם פֹּה וְדוּנָם שָׁם,
רֶגֶב אַחַר רֶגֶב –
כָּךְ נִפְדֶּה אַדְמַת הָעָם
מִצָּפוֹן עַד נֶגֶב.

 

חַכִּי, חַכִּי עוֹד מְעַט,
צִיּוֹן הַשּׁוֹמֶמֶת,
גָּאֹל תִּגְאֲלֵךְ לָעַד
קֶרֶן הַקַּיֶּמֶת.

 

(כתב: מנשה רבינא, בהיותו ילד)

 

מי שהיה בגן של שלומית, נחמה ורותי, זוכר איך שר בהתלהבות וגם תרם לקופסת התכלת; מי שלא יודע במה מדובר, אולי ירטון על חוסר התקינות הפוליטית.

מדוע להזכיר? כי ציון השוממת נגאלת שוב ממש בקיץ זה בידי הקרן הקיימת לישראל, מדרום הגולן ועד צפונו; בחצר האחורית של אבנ”י אית”ן, קשת, יונתן ומזרח הגולן וצפונה. מי שלא שם לב למהפכת העולם שעוברת על הגולן, כנראה מסמס בסלולר.

כי דונם פה ודונם כאן ומרחבי הבזלת שהסתגלנו אליהם בדי-עמל, משתנים לנגד עינינו הנפעמות; אלפי טונות של בולדרים נערמים בשורות, אדמה כהה נפתחת לאורך, טנקים מתכבדים לפנות את השטח מפני הטרקטורים, איזה יופי!

איציק כהן, 58, תושב נאות גולן, הוא מנהל יחידת הביצוע במרחב צפון של הקק”ל. עם ותק של 25 שנים בארגון, הוא מוביל עכשיו את הכשרות השטחים החקלאיים בגולן, ביחד עם המועצה האזורית גולן.

לדבריו, כרגע עובדים כמה צוותים וכ-20 טרקטורים במקביל, בארבעה אתרים שונים, הפרוסים מצפון הגולן ועד לכנרת. העבודות החלו בחודש מאי ועד כה הוכשרו מעל 3,000 דונמים, היעד הוא 25,000 דונמים בשנת 2018 ותגבור הצוותים והמיכון הפועלים להגשמת יעד זה.

 

מדוע זה מפתיע כל כך? הרי זה התפקיד שיועד לקק”ל מראשיתה? איפה הייתם?

כהן: “בשנות ה-80′, הקק”ל הכשירה אחוז ניכר מהשטחים החקלאיים שמעובדים עד היום. במשך כל השנים, הקק”ל סייעה בהכשרת הקרקעות בגולן, על פי הצורך והדרישה של המועצה האזורית והיישובים. בנוסף, הקק”ל בנתה מאגרי מים, הכשירה שטחים לרפתות ולולים, פיתחה שטחים ציבוריים ועוד.

“עד היום, הקק”ל מפתחת דרכים ביטחוניות לחקלאים, חניונים, מצפורים ופרויקטים נוספים. אין ספק, שעכשיו אנחנו עוסקים  בהיקפים משמעותיים, ביחד עם המועצה האזורית גולן, בהכשרת נחלות על פי תכנית הנחלות שאושרה”.

 

גם לכם נחוץ ים של אישורים ומגבלות עד שאפשר לגאול כאן דונם אחד?… שלא לדבר על גורמי שמירת הסביבה והטבע, רשות העתיקות, צה”ל ומי לא?

“אנו כמובן פועלים עם המועצה האזורית גולן לקבלת כל ההיתרים והאישורים, לפני העלייה לקרקע. בין היתר, נדרשים היתרים סטטוטוריים, היתרים מוועדות במשרד החקלאות, אישור מנהל מקרקעי ישראל, אישור מקורות, אישור צה”ל ועוד.

“יש לציין כי הקק”ל עובדת עם כל הגורמים בשיתוף פעולה מלא, תוך שמירה מקסימלית על הטבע.

כל תנאי הסביבה בגולן נלקחים בחשבון, תוך כדי תכנון מושכל של העבודה בשטח ושל בניית תכנית העבודה. העבודות שלנו לא מגיעות למי התהום, מתרחקות מערוצי הנחלים ואנו שומרים על מרחק בטיחות משדות המוקשים המגודרים. כמו כן, בשל הקושי לעבד את השטח בעונת הגשמים, ההכשרות יסתיימו עד לתחילת עונת הגשמים ויחודשו מיד עם בוא האביב.

“מדי פעם, אנו מוצאים תחמושת ישנה, או ממצאים ארכיאולוגיים ומיד מפנים לטיפולם של צה”ל ורשות העתיקות”.
ולאחר כל אלה, הכלים מוכנים, איך מתחילים?

“עם תחילת העבודה, אנו קודם מאתרים, מודדים ומסמנים את השטח. לאחר מכן, מבצעים סקר, על מנת לוודא שאין ממצאים ארכיאולוגיים בשטח. במידה שיש כאלה, אנו מסמנים ומגדרים אותם ושומרים שלא ייפגעו. לאחר מכן, בודקים שאין מפגעים נוספים ורק אז נכנסים הכלים הכבדים.

“בשלב הראשון, אנו מוציאים את סלעי הבזלת ועושים חישוף ראשוני לשטח. לאחר מכן, חורשים את השטח ומוציאים את הסלעים שמתחת לפני השטח ובסופו של יום, החקלאי מקבל קרקע חרושה ומוכנה לנטיעה.

“מי שמכשיר את השטח הם עובדי הקק”ל, עם סיוע של קבלנים חיצוניים שעובדים אתנו. מדובר בעובדים חרוצים ומסורים, שבלעדיהם כל זה לא היה קורה, בוודאי שלא בקצב שזה מבוצע היום.

“כל העבודה מבוצעת בתיאום ובהכוונה של המועצה האזורית גולן. אנשי הוועדה החקלאית מנתבים את העבודה על פי צרכי היישובים והמתיישבים”.

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?