המכון לחקר הגולן – מהפיכה מחקרית

המכון לחקר הגולן מדורג זו שנה החמישית ברציפות כמצטיין מבין כל מכוני המחקר של משרד המדע בארץ. בימים אלה, מושלם שלד המבנה החדש של המכון, בקריה האקדמית בקצרין


המכון לחקר הגולן השוכן בקצרין, בבעלות משותפת של המועצה האזורית גולן והמועצה המקומית קצרין, מדורג זו שנה החמישית ברציפות כמצטיין מבין כל מכוני המחקר של משרד המדע בארץ. ראש המכון, פרופ’ משה ראובני, מציין שמסייעת לכך גם התמיכה האוהדת והמתמדת לה זוכה המכון מראשי המועצות בגולן , אלי מלכה וסמי בר לב, שמבינים את חשיבותו ותרומתו של המחקר לאזור, לדבריו.

בכניסה לשלד המבנה החדש של המכון לחקר הגולן, בקריה האקדמית בקצרין, נפגש בשבוע שעבר פרופ’ ראובני עם אלי מלכה, ראש המועצה האזורית גולן ומהנדס המועצה המקומית קצרין, מנחם אריה, לדון במהלכים שעדיין נדרשים, על מנת להביא את המבנה להשלמתו.

את ביתו החדש של המכון ניתן לתאר כלא פחות מחלום שמתגשם, של פרופ’ ראובני, שקורם בימים אלה עור וגידים. הוא מכיר כל חלל, כל מדרגה, במבנה החדש בו ישוכן מפעל חייו – המכון לחקר הגולן. בפגישה בשבוע שעבר, הוא הרחיב לתאר את התפיסה החדשה של המכון, אותה הוא מכנה “מהפכה מחקרית”.

פרופ’ ראובני: “המטרה היא להפוך את המכון לעוגן של מחקר מקצועי ואיכותי, בעל השלכות מכריעות בתחומים רבים ועל הגולן.

“המכון לחקר הגולן הוא מכון מחקר רב-תחומי, אבל עיקר הייעוד שלו הוא מחקר שקשור לאזור הגולן, לקהילה שבו ולפיתוח האזור. המבנה החדש, שאנחנו עומדים בפתחו, יאפשר לנו קשר הרבה יותר טוב בין החוקרים והמכון עצמו לבין הגולן: מורים, תושבים, מתנ”ס, מגדלים וחקלאים. המכון תומך בעיקר במחקרים רלוונטיים ומהווה מנוף לתמיכה מרכזית בתחומי המחקר, בהם חינוך ומדעי החברה, אקולוגיה, חקלאות, היסטוריה וארכיאולוגיה, כאשר כעת אנחנו מחפשים חוקר לתחום התיירות”.

יצוין, כי כיום שוכן המכון בבית דירות קטן בקצרין ואינו מאפשר את הרחבת הפעילות ופעילות מעבדתית מקצועית. בעוד כשנה, יעבור המכון למשכנו החדש שיכלול חדרי חוקרים, מעבדות עם חדרי גידול, חדרי ישיבות וכן את היחידה לתכנון אסטרטגי והיחידה להערכה ומדידה בחינוך. מטרת השותפים במכון היא להרחיב את המחקרים האקדמיים, בעיקר בתחומי איכות הסביבה וחקלאות ידידותית לסביבה, להרחיב את מאגר החוקרים ולספק להם סביבת עבודה איכותית.

תפיסת המכון לחקר הגולן וראשי המועצות בגולן היא להרחיב את מעגל העוסקים במחקרים ולהפיץ את הידע של המכון לתושבי הגולן ואל מחוץ לגולן, לקיים הרצאות ודיונים סביב המחקרים של המכון בתחומים השונים ולפעול ליישום ההמלצות והפיתוחים של המחקרים.

ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה, הבטיח לקדם את התקציב להשלמת המבנה ואמר כי המכון לחקר הגולן הוא אחד העוגנים לפיתוח האזור.

“מחקר מקצועי ואיכותי שמוקדש לחבל הארץ הזה מסייע לנו להתפתח ולקדם נושאים מהותיים לגולן, כמו חקלאות מופחתת רעלים, מחקר מקיף בנושא איכות הסביבה וכמובן נושאים שקשורים לקהילה ולחינוך. הרחבת הפעילות ופתיחתה גם לקהל הרחב תתרום רבות לאזור”, אמר מלכה.

במשכנו החדש של המכון לחקר הגולן, הממוקם במכללות קריית החינוך גולן, בצמוד לספריית מכללת “אוהלו” ובית הספר “נופי גולן”, שתי קומות.

הקומה הראשונה מוקדשת לארכיון הגולן, כאשר בכניסה תוצג תערוכה של ההתיישבות החדשה בגולן וכך יוכלו המבקרים להתרשם מתמונות, תעודות, ואלמנטים שונים מראשית ההתיישבות.

פרופ’ ראובני: “אנשים רבים באים למכון לחקר הגולן ולארכיון הגולן וכך תהיה לנו אפשרות להציג את המפעל המפואר של ההתיישבות בגולן, דבר שחסר היום בגולן. כאשר מגיעים סיורים לגולן מהארץ ומחוץ לארץ, נוכל לארח אותם כאן ולהראות להם בקומה זו את העבר ובקומה שמעליה את העתיד – החוקרים של המכון לחקר הגולן”.

ארכיון הגולן, שכיום שוכן בבית דירות, יעבור אם כך לקומה הראשונה של מבנה המכון, ואז יועברו אליו גם הגנזך של המועצה המקומית קצרין והמועצה האזורית גולן. יש לציין, שכבר היום משרת ארכיון הגולן סטודנטים רבים שמחפשים חומר היסטורי, קטעי עיתונות, מסמכים על הגולן וכדו’ וכמו כן, גם דוקטורנטים, תלמידים ואזרחים מהגולן ומחוצה לו. השירות שיינתן במבנה החדש יאפשר תצוגה נוחה של חומרי הארכיון, חיפוש קל ונוח ועמדות מחשב.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?