הקרב על צמח

השבוע צוינו 100 שנים לקרב הפרשים האוסטרלים הגדול בתחנת הרכבת ההיסטורית בצמח. האירוע, ביוזמת הקק”ל, התקיים בקמפוס המכללה האקדמית כנרת


השבוע, ב-23 באוקטובר 2017, התקיים במתחם תחנת הרכבת הישנה בצמח, בקמפוס המכללה האקדמית כנרת, שחזור של קרב הפרשים האוסטרלים הגדול, מספטמבר 1918. האירוע התקיים ביוזמת הקק”ל.

אירוע זה היה אות הפתיחה לשבוע שלם של אירועי 100 שנה לכיבוש האוסטרלי וכוחות אנז”ק בישראל, שבוע אשר יסתיים ב-31 באוקטובר בבאר שבע. אנז”ק – הכוחות האוסטרליים והניו-זילנדיים, שלחמו במלחמה”ע ה-1 לצד “מדינות ההסכמה” ונגד “מדינות המרכז” – התורכים והגרמנים.
מדוע צמח כה חשוב לאוסטרלים?

סמנכ”ל המכללה האקדמית כנרת, זיו אופיר: “קרב הפרשים האחרון המשמעותי שאותו ניהלו האוסטרלים התקיים בצמח והיה קרב מאוד הרואי ונחשב במורשת הקרב של הצבא האוסטרלי. במוזאון המלחמה בקנברה, ישנו אגף שלם אשר מוקדש לתחנת הרכבת בצמח. לוחמי אנז”ק, אשר לחמו על אדמת ארץ ישראל לפני 100 שנה, אמנם כבר אינם בין החיים, אך בני דור ההמשך הגיעו לאירועי אנז”ק ופגשו את בני דור השני והשלישי של המתיישבים שחיו ביישוב היהודי בארץ ישראל והכירו את הוריהם.

“עד לפני 5 שנים, היו 2 אתרים שהיוו מוקד עלייה לרגל לצאצאי חיילי אנז”ק האוסטרליים – גליפולי ובאר שבע. צמח היה מקום שהם יכלו רק לחלום עליו, אך לאחר השיקום, בהשקעה כספית משמעותית, החלום הפך למציאות. שחזור הקרב התבצע על ידי צאצאים של לוחמי קרב הפרשים הגדול, אחד האחרונים שהיו על אדמת ישראל. כל המשתתפים הביעו התרגשות גדולה נוכח שחזור הקרב, הם ציינו כי מבחינתם, זוהי התגשמות חלום להגיע למקום בו שאבותיהם לחמו בגבורה”.

 זיו אופיר: “קרב הפרשים האחרון המשמעותי שאותו ניהלו האוסטרלים התקיים בצמח והיה קרב מאוד הרואי ונחשב במורשת הקרב של הצבא האוסטרלי. במוזאון המלחמה בקנברה, ישנו אגף שלם אשר מוקדש לתחנת הרכבת בצמח”


אלסי אמאנו, מצאצאי לוחמי אנז”ק האבוריג’ינים, אמרה לקראת הגעתה לארץ: “זו הזדמנות מרגשת לחלוק את ההיסטוריה המשפחתית שלנו עם כל האוסטרלים ולשמור על זה עבור הדורות הבאים, אבל לעשות זאת במקום שבו סבא-רבא שלי דהר על סוסו ושירת למען המדינה זו פשוט חוויה מדהימה. אני נרגשת מהסיכוי של צאצאים נוספים להצטרף אלינו, כדי להעלות את המודעות לילידים האבוריג’ינים אשר שירתו בצבא אוסטרליה. ניסיון זה גם מאפשר לנו להכיר את חברי הקהילה, לעמוד יחד וליצור עתיד לדור הבא”.

בנוסף לשחזור הקרב, באירוע בכנרת, התקיים טקס חניכה של גן זיכרון אוסטרלי, עם איקליפטוסים, להנצחת 10 הלוחמים האוסטרלים שנהרגו בקרב.
בוקסה

 

רקע היסטורי
תחנת צמח הוקמה ב-1905, כחלק מהשלוחה המערבית של הרכבת החיג’אזית. במהלך מלחמת העולם הראשונה, תחנת הרכבת בצמח הייתה נכס אסטרטגי חשוב מאוד. בעזרת הרכבת, ניתן היה לשלוט על מסילות הברזל האזוריות. הקרב בין התורכים לאוסטרלים היה עקוב מדם. שום צד לא רצה להפסיד נכס אזורי כה חשוב. כיבוש התחנה על ידי האוסטרלים נעשה בליל ה-24 בספטמבר, 1918. הכוחות התורכיים ניסו להימלט בסירות, אך ללא הצלחה.

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?