השירפה ענק באיזור הג׳וחדר: הכוונה טובה, הביצוע – אסון

חייל לא רצה להשאיר נייר טואלט משומש בשטח, אז הוא שרף אותו ועוד כ-450 דונם שטחי מרעה, ועוד שטחי מיקוש וטבע. בראותכם עשן, חייגו מיד 102, אך הכי חשוב – למנוע שריפות מלכתחילה


הגולן מלא ביופי. מרחבים אין-סוף, מעיינות ונחלים, היסטוריה ואתרי מורשת, חיות בר וצמחייה מרהיבה. יש משפט שנאמר על ידי תושבי הגולן, שלגולן שלושה צבעים – ירוק, שהופך לצהוב, שהופך לשחור. מהו אותו השחור? זה צבעו של הגולן לאחר שריפה. בין החודשים מאי לאוקטובר, נזעקים מכבי האש ופקחי רשות הטבע והגנים לכבות עשרות רבות של שריפות, רובן הגדול כתוצאה מרשלנות.
בשבוע שעבר, נקראו פקחי רשות הטבע והגנים לטפל בשריפה במזרח הגולן, סמוך למעיין הג’וחדר. כיבוי השריפה בוצע על ידי בוקרים ונוקדים מהגולן שהגיעו לעזור, פקחי רשות שמורות הטבע ולוחמי האש של תחנת כיבוי קצרין. האש התלקחה כתוצאה ישירה של נייר טואלט ששרף בשטח חייל שהיה באימון. הכוונות היו טובות – לא להותיר זבל בשטח. אך עם זאת יש להבין, השיטה של לשרוף את נייר הטואלט היא שיטה שמתאימה למדבר, שם אין צמחייה רבה היכולה להתלקח. בגולן הדבר איננו כך. לפני שנים ספורות, התלקחה שריפה בדיוק מסיבה כזאת וכילתה את הצמחייה בנחל סמך. השריפה בג’וחדר כילתה שטחי מיקוש, שטחי טבע ו-450 דונם שטח מרעה. השריפה החלה בשעה 10 בבוקר וכובתה סופית בחמש בערב.
שריפות המתרחשות בגולן משפיעות רבות על הטבע לטווח הקצר ולטווח הרחוק. בטווח הקצר, השריפות פוגעות בבעלי החיים שאינם מצליחים לברוח מן האש. זוחלים רבים כמו צבים, חומטים, נחשים וזיקיות מוצאים את מותם בלהבות. אחרים ייטרפו על ידי העופות הדורסים מכיוון שאין יותר מסתור צמחייה שיועיל להם. מקורות המזון של אוכלי העשב נעלמים והם נאלצים לעבור לתא שטח אחר.
להגעה המהירה לשריפה יש חשיבות עצומה. הכוחות בשטח משתמשים במפוחים ומרססי מים כדי להשתלט על האש ולמנוע את התפשטות הלהבות. לכן חשוב שכולנו, כתושבי הגולן, נפתח עיניים. בכל סימן לעשן יש לחייג 102 ולעזוב את המקום לבטיחותכם.
אבל הכי חשוב – למנוע את השריפות, לנהוג בכללי זהירות אש בשטח ומלכתחילה לא לתת להן להתפתח. ככלל, אין הבערת אש בשמורות טבע. כאשר מדליקים מדורה בשטח, העדיפות היא תמיד להבעיר בחצאי חביות ובכך לא מזהמים את הקרקע. אם אין בנמצא חצי חבית, יש להבעיר ככל הניתן על שאריות מדורה קיימת, כשמעגל אבנים מסביב. חשוב לשים לב שלא מדליקים את המדורה מתחת לעצים. תמיד יש לשים לב לגובה הלהבות ולא לעזוב את השטח עד שוידאתם כי המדורה כובתה לחלוטין. בדלי סיגריות לעולם אין להשאיר בשטח, בוערים או לא בוערים. זיהום הקרקע והלכלוך גם הם אינם נעימים לאיש.
ולגבי נייר הטואלט? לעולם אין לשרוף את נייר הטואלט בסיום השימוש. יש לקחת אחריות ולקחת את הנייר איתנו. כולנו מכירים את תחושת אי הנעימות כשאנחנו מטיילים בטבע וקולטים ערמות של ניירות טואלט. זה לא נעים לעין ומשאיר סימנים של ריח לאורך זמן, מה שמרחיק את חיות הבר.
ביחד נשמור על הטבע הגולני, ירוק, או צהוב, העיקר שנקי מלכלוך ונקי מהשחור של השריפות.

נעמה מנספלד,
מנהלת מרכז חינוך והסברה גולן

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?