התגלה בגליל: סדנה ליצירת נרות שמן

בחפירות הכפר היהודי הקדום שיחין, מצפון לציפורי, נחשף ביתו של יוצר נרות שמן יהודי, מהתקופה הרומית. לראשונה, התגלה כבשן בקוטר של כ-90 ס”מ בלבד


הכפר היהודי הקדום שיחין נזכר מספר פעמים במשנה ובתלמוד, ככפר של קדרים יהודים. הכפר שכן מצפון לציפורי, כיום בתחום הגן הלאומי ציפורי. זו העונה השישית, שמתנהלות במקום חפירות על ידי ד”ר ג’יימס ריילי סטריינג’, מאוניברסיטת סמפורד, באלאבמה וד”ר מרדכי אביעם, ממכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית, במכללה האקדמית כנרת. במהלך חפירות בשרידי הכפר, עלה בידי החופרים לאתר בית מלאכה שבו התגורר יצרן של נרות שמן.

נר השמן הוא חפץ קטן עשוי חרס, המכיל בתוכו שמן למאור. יש לו פתח למילוי השמן ונקב לפתיל. זהו חפץ יום-יומי שהיה קיים בכל בית בעת העתיקה ושימש למאור בשעות החשכה. בתקופה הרומית, היו מרבית הנרות מעוטרים בעיטורים יפים והנרות נעשו על ידי לחיצת חומר רך אל תבניות מגולפות עשויות אבן ולאחר חיבור החלק התחתון אל החלק העלין, נצרף הנר בתנור.

ביתו של יצרן הנרות, בדומה לבתי הכפר האחרים שנתגלו סביב, בנוי בפשטות רבה.  הקירות היו מטויחים בטיח בוץ והרצפה הייתה עשויה מעפר מהודק. אך למרות הפשטות, היו תבניות האבן מגולפות ביד אומן והנרות שיוצרו מהן היו מעוטרים במוטיבים מן הצומח ובצורות גיאומטריות מרהיבות. בולטים ביופיים היו הנרות שעוטרו בשרשרות של רימונים ושבר נר אחד שהתגלה היה מעוטר באתרוגים. עיטורים כאלו אפיינו מאוד את יצרני הנרות היהודיים בשפלת יהודה, בתקופה שבין חורבן הבית השני למרד בר כוכבא ועתה, מתברר שהם יוצרו גם בגליל. בעונות החפירה הקודמות, התגלה גם נר מעוטר במנורה בעלת שבעה קנים ולולבים משני צדיה.

בין השאר, התגלתה גם קבוצה של נרות שמן שנעשו מחומר גס, שעיטוריהם לא צלחו ביציקה וששני החלקים שלהם לא תאמו זה את זה. הנחת החופרים היא כי כלים אלו נעשו בידי מתלמדים בביתו של היצרן.

תבניות האבן מגולפות ביד אומן והנרות שיוצרו מהן היו מעוטרים במוטיבים מן הצומח ובצורות גיאומטריות מרהיבות. בולטים ביופיים היו הנרות שעוטרו בשרשרות של רימונים ושבר נר אחד שהתגלה היה מעוטר באתרוגים

גולת הכותרת של החפירה השנה היה גילויו של כבשן לצריפת נרות שמן וכלים קטנים.

ברחבי הארץ, התגלו כבשנים רבים מהתקופות הרומית והביזנטית, שבהם נצרפו כלי חרס גדולים, קנקני אגירה, קערות וסירי בישול. בדרך כלל, מדובר בכבשנים בקוטר של 5 מ’ ויותר. בחצר של יצרן הנרות, התגלה כבשן שקוטרו 90 ס”מ בלבד! במרכזו, נבנה עמוד עגול העשוי אבן ולבני בוץ שהחזיק מעליו את הרצפה התלויה, בעלת הנקבים, שעליה הונחו הכלים לצריפה. בקומה שלמטה, הונחו העצים והוצתה האש שצרפה את הכלים. מטבע הדברים, הכבשן לא השתמר בשלמותו, אך בתוך המילוי שבו התגלו שני נרות מעוטרים, שכפי הנראה נותרו בו לאחר שהמקום ניטש ובאופן מפתיע, גם קערית קטנה.

זהו הכבשן הראשון שמתגלה בארץ שנבנה בוודאות לצריפת נרות שמן וכנראה גם כלים קטנים דקי דופן אחרים.

גילויו של מטמון מטבעות, בתוך כלי קטן, בסמוך לבית יצרן הנרות, מסייע בידי החוקרים לחזק את ההשערה כי חלק זה של הכפר, אם לא כולו, כולל ביתו של יצרן הנרות, נעזבו בשלהי המאה השנייה לסה”נ.

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?