התחבורה הציבורית גולן – נבחרת השנה בגולן

התחבורה הציבורית בגולן היה ברור (אחרי סקרים) שצריך כאן לשנות את התפיסה, לייצר שירות חדש, בו רשות אזורית מפעילה תחבורה ציבורית, מצב שלא קיים בשום מקום ולכן אין ממי ללמוד אותו. יצא מזה “רמה” אחרת לגמרי


בגיליון ערב ראש השנה נוהגת מערכת “שישי בגולן” לציין את “נבחרי השנה בגולן”, קבוצת אנשים או מערכת, שמתייחדים בנתינה לציבור. אפשר שיהיה זה בתחום ההתנדבות, החינוך, השירות, קידום הקהילה ותמיד יש כאן די מועמדים להציבם במקום הטוב הזה.

השנה סטינו ממנהגנו ובמקום לבחור בקבוצת אנשים בחרנו במערכת, שקידמה והקפיצה את הגולן בשנות אור שלמות – כמובן, התחבורה הציבורית שהחלה פעולתה כאן בחודש מאי ועשתה שדרוגולן בכל פן אפשרי. פשוט מגיע לה.
כולנו בנים לעם, שתנודות, מהפכים וחיי תזזית הם נשמת אפו. לכן התרגלנו כבר לאוטובוסים היפהפיים של חברת “רמה” ומי זוכר בכלל את הימים הרחוקים, בהם היה חולף על פנינו אוטובוס “אגד” ריק, אחת לעשר שעות, שאיש לא לוקח אותו ברצינות. הנסיעה מטבריה לקצרין ארכה כשעתיים, תוך סיורי עומק בכל יישובי הגולן. מי שרצה להגיע להתיישב כאן, ידע שבלי מכונית פרטית צמודה, או שתיים, פשוט חבל על הזמן.

עכשיו “קורעות” מאות נסיעות את מרחבי הגולן בשעטה. הם הקיצו את קצרין מנמנומה, חיסלו את הטרמפיאדות העמוסות בפתחי יישובים, חסכו אלפי שקלים של הוצאות תחבורה למשפחה, אפשרו תעסוקה בטווח של יותר משני מטרים מהבית, הוציאו כאן מגזרים שלמים מבדידות של ימי הביניים, הכניסו אותנו לעידן חדש.

הצלחה היא בדרך כלל ילד עם הורים רבים, גם הצלחת התחבורה הציבורית  בגולן.

אבל מכל ההורים הללו, שניים הם שגידלו את התינוק הזה, שלא ישנו המון לילות בחמש השנים מאז נהגה לראשונה, שהיו אתו שעה-שעה, צעד-צעד. מכיוון שהוא עדיין בתחום הגיל הרך, הם עדיין סופרים צעדיו.

רשות הדיבור והסיפור לאמיר יגאל, מנכ”ל החברה הכלכלית לגולן ועוזי מרדכי, מנהל מחלקת התחבורה במועצה האזורית גולן, הורים גאים, שכמו כל הורים – לא מפסיקים גם לדאוג.

אמיר יגאל: “הרעיון נולד לפני למעלה מחמש שנים, לאחר פניות לא מעטות לאלי מלכה,
ראש המועצה האזורית גולן, על מיעוט של נסיעות תחבורה ציבורית בגולן, על זמני הנסיעה המייגעים וכתוצאה מכך, מיעוט המשתמשים בה
.

“אלי פנה למשרד התחבורה ונשאל אם הוא עצמו יוכל להרים את הכפפה שהניח לפתחם, ולשאת את שדרוג התחבורה על כתפיו. תשובתו החיובית, שדרשה הרבה מאוד חזון, הייתה אות הזינוק להתחלת תהליך תכנון המיזם.

“בשלב ראשון ומקדים נערכו שלושה סוגי סקרים: סקר טלפוני שבדק את משקי הבית, את הרגלי הנסיעה ומספר המכוניות למשפחה; סקר באוטובוסים שבדק את הרגלי הנסיעה וההוצאות עליהם; סקר טרמפיסטים, שבמהלכו נסקרו הטרמפיאדות בקצרין, צומת מחניים וצומת צמח.

“המיזם החל עוד בתקופה בה כיהן רוני זיגלר כסגן ראש המועצה האזורית גולן ונמשך בתהליך תכנון שנבע ממסקנות הסקרים. מהסקרים עלה, כי מדובר במעין מעגל שיש לפרוץ אותו, בו אין משתמשים בתחבורה הציבורית, כי הקווים ארוכים מדי, רמת השירות יורדת, מספר המשתמשים יורד ועמו מספר הקווים וחוזר חלילה.

היה ברור שנצטרך להמציא כאן את הגלגל, לייצר שירות חדש, לא מוכר, בו רשות אזורית מפעילה תחבורה ציבורית, מצב שלא קיים בשום מקום ולכן אין ממי ללמוד אותו.

באותה תקופה החלה כהונתו השנייה של אלי כראש מועצה, רוני סיים תפקידו במועצה והוקם צוות שהניע את התהליך. אלי עמד בראש הצוות ואתו דני רוטשטיין, מנכ”ל המועצה, מיכל רייקין, סגנית ראש המועצה ולאחר מכן מנהלת אגף חברה וקהילה, רפי קלמנוביץ, גזבר המועצה, עוזי מרדכי ואני.

“הצוות גיבש תכנית שבמרכזה עומד שילובה של תחבורה ציבורית עם אוטובוסים להסעת תלמידים, ה’צהובים’ המוכרים. רעיון זה חייב הכנסתו של משרד החינוך לתמונה שתמך, אבל התנה את השילוב בכך, שלא יכלול את ילדי בתי הספר היסודיים.

“יש לציין, כי לכל אורך הדרך משרד התחבורה ייעץ, תמך ופרגן מאוד”.

מה קורה לאחר שהתכנית גובשה?

אמיר: “הוחלט שבבסיס התכנית יעמדו קווים קצרים, שיצאו ממרכזי אשכולות בגולן: מרום גולן, קצרין, חיספין ובני יהודה; קווים אזוריים שמחברים בין צפון הגולן לדרומו, ומהם למרכזים מחוץ לגולן – קריית שמונה, חצור וטבריה ומשם בתחבורה הקיימת של ‘אגד’ למרכז הארץ.

“כך משלבת התכנית קווים אורכיים שאליהם מתחברים קווים מזינים, ה’שאטלים’, הפועלים כשירות מטעם המועצה ללא תשלום. התוצאה, למשל, ילדים אינם צריכים לשלם על ההסעות לחוגים, אם לוח הזמנים מתאים להם.

“במקום 31 נסיעות שהיו בגולן עד כה, למעט הקווים לירושלים ותל אביב, ביום בו התחיל המיזם לפעול בגולן, כבר פעלו 144 נסיעות, עוד לפני הפעלת בתי הספר. היום מבוצעות 200 נסיעות ביום, שכוללות את הסעות תלמידי העל-יסודי  שהפכו לתחבורה ציבורית.

“בתקופת ‘אגד’ נסעו בקווי התחבורה הציבורית  כ-15 אלף נוסעים בחודש בממוצע. לאחר שלושה חודשי הפעלה של התחבורה הציבורית בגולן, כבר הגענו ל-40 אלף נוסעים בחודש בקירוב”.

ואיש לא התנגד?

“היו חששות שהנסיעות ינגסו מחלקן של חברות ההסעה הפרטיות, אבל זו תחבורה ציבורית, שזכאי לה כל תושב בישראל, גם תושבי הגולן. בד בבד עם כך, נמשכות הנסיעות המיוחדות של המועצות לבתי הספר היסודיים ולחינוך המיוחד והן הוצעו לחברות הפרטיות באמצעות מכרזים.

“יש לציין כי גם מטעם ‘אגד’ לא הייתה שום בעייתיות, כי הם מחויבים להסכם התחרות, כנראה שהם גם שמחו לוותר על מתן השירות בגולן”.

מי בעל הבית של נושא התחבורה מאז החלה לפעול?

“רישיון המפעיל הנו של המועצה האזורית גולן, שהעבירה אותו לחברה הכלכלית לגולן, שמפעילה את שני ציי האוטובוסים – ה’צהובים’ ו’רמה’, כקבלנים. ההשקעה הראשונית נעשתה על ידי הקבלן, שמתוגמל היום לפי מספר הנסיעות שביצע. באשר לכוח האדם, הקבלן הנו המעסיק, אך חלק מתנאי המכרז היו תנאי ההעסקה של הנהגים. מרביתם של הנהגים מיישובי הגולן, קצרין, טבריה, מג’דל שמס ועד מטולה”.

שנים טענו שנושא התעסוקה בגולן ייפתר באמצעות התחבורה הציבורית, כיצד נערכתם?

“דאגנו, למשל, להסעות מקצרין למבוא חמה, באמצעות קו שעובר באזורי התעשייה בדרום הגולן ובקיבוצים ובמקביל, קו שיוצא מדרום הגולן וצפונו לקצרין. יש מפעלים שהרימו את הכפפה והם משתמשים בשירות זה, כמו מפעל ‘בית אל’, ‘אפיק מוצרי הדפסה’, מה שחוסך להם את ההסעות המיוחדות, שעלו הון עתק”.

ויש גם מדיניות של מחירים מיוחדים?

“המחירים נקבעים על ידי משרד התחבורה, הם הוזלו כאן ב-20 אחוזים בממוצע ובחלק אף יותר. המדינה היא המסבסדת, מפני שהיא רוצה לעודד את התחבורה הציבורית ואת השימוש באוטובוסים חדשים של חברת ‘וולוו’, בתקן של ‘יורו 5’, הידידותיים לסביבה יותר מרכב פרטי”.

בכמה מסתכמת ההשקעה בצי החדש?

“במיליונים רבים של ‘יורו’ שהושקעו ברכישת 17 אוטובוסים חדשים ושישה טרנזיטים. תכנית להרחבת המערכת? אולי היא בכלל בגודל עודף”.

עד כמה יוצאת קצרין נשכרת הודות למערכת זו?

“מקצרין ואליה, למשל, יוצאות ונכנסות כ-90 נסיעות ביום. רוב האוטובוסים שנכנסים ויוצאים מבצעים סיבוב בתוך קצרין וכך מתאפשרת גם תחבורה פנימית ביישוב. זה בהחלט שינוי מרענן לקצרין.

“לסיכומם של חודשי ההפעלה הראשונית ניתן לומר שהתכנית, לאחר השינויים שעשינו לאור פניות הציבור, בהחלט הוכיחה את עצמה. צריך לזכור שהסעת המונים אינה יכולה לענות על דרישת כל פרט. היא צריכה לענות על צרכי כלל הנוסעים ואכן המספרים מדברים בעד עצמם והציבור אומר את דברו ולהערכתי, מספר הנוסעים ימשיך ויעלה”.

הסיסמה: נצליח, אין מצב שלא

“זה לא ברור מאליו שרשות לוקחת את מלוא האחריות על התחבורה הציבורית בגולן”, אומר מנהל מחלקת התחבורה במועצה האזורית גולן, עוזי מרדכי. מרדכי מכהן בתפקידו מזה 11 שנים והוא שותף להקמת המיזם, מאז נהגה הרעיון.

“הבהרנו למשרד התחבורה שהדבר כדאי לשני הצדדים, כאשר מנוצלת התשתית הקיימת של ‘הצהובים’. אני רואה זאת כבעיה כוללת של הפריפריה כולה. יש במדינה 54 מועצות אזוריות ובהן כ-600 אוטובוסים להסעות תלמידים. רוב המועצות סובלות מחסך של שירותי תחבורה. הרעיון כאן הוא הגדלת רמת השירות לתושב ואם ניתן, להגדיל בצדו הכנסות מהאוטובוסים הצהובים, שנמצאים ואינם מנוצלים בשעות השפל.

“הסיסמה שלנו הייתה שנצליח, אין מצב שלא. לא עוד, אלא זה יהיה המודל לכלל המועצות האזוריות. אמנם תפקיד משרד התחבורה לדאוג לרמת שירות תדירה וסבירה, אך בפועל הפריפריה סובלת נואשות ורוב תושביה נוסעים בטרמפים”.

ואצלנו?

מרדכי: “אחרי ארבעה חודשים, רואים את התוצאות ברמת היישוב, הקהילה, האזור. אני מודה שיש מקום לשפר, אך התוצאה היום נראית טובה. אני מקבל לא מעט טלפונים ממועצות אזוריות וקולגות ששואלים איך הולך, האם הקהילה נענית, איך אתה עומד בהסעות בתי הספר, בתכנון ובנוסף גם הפיקוח, האכיפה והביצוע.

“לאחרונה, הבטחתי לחבר טוב בתפקיד מקביל, שאשב אתו על בסיס התכנית ועקרונותיה, לבקשת ראש המועצה שלו”.

גובש רעיון, השגתם הסכמה, הגשת תכנית, איך מתחולל לבסוף הביצוע?

“השותפים העלו רעיונות ובחנו כל פרט ופרט לוודא שאכן מסלולי הנסיעות עונים על מרב הבעיות. על התכנית שמופעלת היום ישבנו עשרות פעמים, דנו שוב ושוב על כל קו. הפיילוט הראשון יצא לדרך בידיעה, שיש לנו לא מעט דברים שאיננו יודעים על צרכי הקהילה, כולל קצרין. ביקשנו משוב, הגיעו המון בקשות והשתדלנו לענות על המרב.

“המגבלה התקציבית תמיד עומדת לנגד עינינו מול הידיעה שכל בקשה מהציבור הנה לגיטימית. התייחסנו בכובד ראש לנושא של קווי ההזנה האחרונים ליישובים בשעות הלילה ולבקשות מזכירי היישובים שהפגינו אכפתיות רבה”.

בחישוב מספרי, מרבית הנהנים כלל אינם תושבי המועצה האזורית גולן…

“נכון, ניתן למשל מענה לחיבור כפרי הדרוזים לקריית שמונה; גם תושבי קצרין, הגליל העליון ועמק הירדן נהנים מהקווים. לדוגמה, אוטובוס יוצא בהתאמה לשעות הלימודים של ‘אוהלו’ מהכפרים הדרוזיים, מטבריה ומחצור וכך גם בחזרה, לפי בקשות המכללה”.

איך אתה רואה את המהפך התחבורתי שעבר הגולן?

“בראייה כללית, זה היה בעצם תפקידו של ראש המועצה, שעונה בכך על הצורך הבלתי מתפשר לשרת את תושביו באמצעות העובדים.

“צריך לציין את האומץ שלו לחלום את החלום, עם אותה נחישות, בלי הנד עפעף. אני משוכנע שכאשר הקולגות שלו שמעו על כך, הם ביטלו את הרעיון על הסף.

“להיות נחוש ללכת על זה, להוכיח שהחלום הופך למציאות, לנצח, על זה קהילה מצביעה ברגליים לבסוף. חשוב להתייחס לגבי מה שזה עשה לקהילה. הודות לתחבורה זו נוצרה אפשרות למי שמצא עבודה בחצור, בקריית שמונה, בטבריה ועמק הירדן, לממש אותה. מדובר כבר בחיתוך באחוזי אבטלה גלויה וסמויה. יש גם חיתוך בעלויות הנסיעה, כאשר כרטיס מקצרין לטבריה, למשל, עולה  12.4 ש”ח למחזיקי רב-קו ותושבים ותיקים משלמים בכלל רק מחצית.

“היום אין עוד סיבה להחזיק שתי מכוניות ליד הבית בגולן. משפחות עוברות היום לרכב אחד, וזה חסכון של 2000 ש”ח לחודש בעלות החזקת המכונית עם כל ההוצאות. כן, מודעות הציבור גדלה מיום ליום לגבי שימוש מושכל בתחבורה הקיימת.

“יחד עם זה, פועל במועצה צוות חשיבה שנמצא בדיאלוג מתמיד עם משרד התחבורה לגבי קיצור זמני הנסיעה של קווים ארוכים במיוחד, כמו הקו של בנות קצרין לאולפנית בטבריה. משרד התחבורה מבין את בעיית פיזור הישובים על פני 80 ק”מ והמרחקים הארוכים בין היישובים”.

כיצד מתבצעת חלוקת העבודה ביניכם לבין “רמה”?

“כמועצה/החכ”ל, אנחנו אחראים על כל השירות כלפי משרד התחבורה והציבור. בשוטף, אני מנהל התפעול של כל המערך ו’רמה’ היא קבלן משנה שמבצע.

“אני אמנם לא ישן כאן במשרד, אך זה מצריך שעות עבודה רבות ביממה. אני עושה את זה באהבה, עם הרבה אמונה שהצלחה היא תוצאה של השקעה רבה. אני נמצא בקשר רציף עם כל נהג, כי אין ספק שההצלחה של התחבורה הציבורית הם הנהגים, שמגלים נאמנות ורצון להצליח, מחוברים לחזון ולמטרה במלוא כוחם, קמים בבוקר עם חיוך ועושים מלאכתם באהבה.

“מדובר ב-40 נהגים בשני הארגונים ועל כך יש להוסיף כעשרה אנשי מנהלה, סדרנים וקציני בטיחות בתעבורה”.

ראינו ביניהם גם שתי נהגות?

“לראשונה, יש אתנו שתי נהגות, חפציבה צרויה, מקצרין וזהבה עמר, מקרית שמונה. מבחינתי, זה מסר מרגיע ומתחשב, הלוואי שיגיעו נוספות, בעלות ניסיון כמותן. עקב קשיי האקלים בגולן, מתבקש לא רק ניסיון, אלא היות הנהגים תושבי הגולן, שמכירים את הכבישים, תנאי הערפל, החיות, שלגים, הקרח על הכבישים. מי שלא מכירים – פשוט חבל”ז”.

שתהא שנת שדרוגולן טובה!

לוחות הזמנים

אתר האינטרנט של התחבורה הציבורית בגולן ממוקם בתוך אתר משרד התחבורה ובו עדכון שוטף של קווים ולוחות זמנים. כדאי לבדוק ולהתעדכן, שכן המערך עדיין בשינויים והתאמות.

http://www.golanbus.co.il/

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?