טיפים וטיפטופים לחורף חם ובטוח בגולן

הכן רכבך לחורף? בהחלט, אבל לא רק. החורף הגולני מחייב היערכות מקיפה, ורגע לפני, זה הרגע לעבור על רשימת המשימות, ולהשלים כל מה ששכחנו. בעלי העסקים בגולן דואגים לכך שבתינו יהיו חמימים יותר, נהיגתנו בטוחה, ולבושנו חם ועוטף יותר


דורון מלול, “אור גגות ומרזבים”: “לפני פרוץ הסופות, חשוב לעלות ולבדוק שלא זזו רעפים, שלא נסדק מלט או נשבר, שאין ציפורים מתות בין הפחים, לעשות הכנה לחורף כפי שעושים לרכב. מזמינים אותנו ואנחנו עושים בעצמנו את כל הבדיקה”

סהר גוטמכר, “דודי שמש אור”: “אנו מייבאים בלעדית דודי שמש שאינם קופאים בשלגי צפון הגולן ומזרחו והודות למבנה המיוחד, גם אינם מושפעים מעוצמת הסופות. מדובר בדוד שמש עשוי נירוסטה, שמבוסס בעיקר על אנרגית אור, עם אורך חיים ללא סוף”

תרצה גוטסמן, “ארגמן”: “אנו יוצאים במבצע על כל ביגוד החורף, לתינוקות, ילדים ומבוגרים. בחנות אפשר למצוא מעילים, חליפות לילדים וילדות, לתינוקות, פיג’מות, מוצרי פוטר ופליס לתינוקות, מעילים למבוגרים וילדים. רוב בגדי הנשים ב-50 אחוזי הנחה”

הסופות שחווינו עד כה היו רק מקדמה על חשבון החורף, לכן עכשיו הזמן להצטייד כראוי לקראת הסופות הבאות שמזומנות לנו ולקבל את פניהן מוכנים טוב יותר ומצוידים נבון יותר.

על חידושים שיעשו לנו את הבתים חמימים יותר, את הנהיגה בכבישים בטוחה יותר ואת הלבוש – עוטף יותר, עם בעלי עסקים בגולן.

סיטי מנשה, מוסך אל-רום: עצות מצילות חיים

נהיגת חורף מחייבת תשומת לב מחודשת הן למצבה של המכונית והן להתנהגות שונה לחלוטין של הנוהג ברכב, עקב תנאי אקלים, שעשויים להפוך לסכנת חיים ממש, דווקא כאשר הם לובשים את יופיים של השלגים.

מנשה סיטי, מנהל מוסך קיבוץ אל-רום, מתייחס עבורנו לסוגיית אחזקת המכונית בחורף ולכמה כללי התנהגות שעשויה להציל חיים בבעייתיות של נהיגה בערפל, בכבישים שקפאו, באזורים חשוכים ובמפגשים לא צפויים עם תנאי דרך קשים ובעלי חיים על הכבישים.

מוסך אלרום פועל כמוסך לטרקטורים ומיכון חקלאי כבר 30 שנה ומתמחה גם בתיקון מגוון רחב של כלי רכב, למוסך מחלקת דיאגנוזה מתקדמת לרכבים אירופאים, יפנים וקוריאנים.

סיטי: “המוסך עורך בדיקות ‘הכן רכבך לחורף’, שהן בעיקרן בדיקות בטיחות צמיגים, אורות, בלמים, מגבים. אצלנו גם בודקים את נוזל הקירור, שעליו להיות מסוג שאינו קופא ואני ממליץ לכל הנוהגים בגולן לעשות זאת, הרי השלג הגיע לצפת, נפח, אורטל.”

כיצד אדע אם במכוניתי קיים כבר נוזל שאינו קופא?

“אפשר לבדוק זאת באמצעות מכשיר מיוחד, שקיים במוסכים אשר הנושא מעניין אותם ובמידת הצורך מחליפים את נוזל הקירור. ברכבי דיזל יש לוודא שבסולר יש תוסף מיוחד שמונע קפיאה, לא עושים את זה בבית, אלא במוסכים.

בדיקת ‘הכן רכבך לחורף’ אורכת כעשרים דקות, בדרך כלל היא ניתנת כשירות ללקוח וללא חיוב.”

האם יש לך פתרון מוחץ לאדים בחלונות?

“הפתרון לאדים פשוט: כאשר מפעילים את החימום בתא הנהג צריך להפעיל גם את המזגן על חימום. אם לא מפעילים את המזגן עצמו ורק זורקים אויר חם על השמשה, הוא מתעבה על שמשה קרה ואז נוצרים אדים בתוך המכונית. חימום האויר מהמזגן הוא יבש, חסר לחות. אנשים לא כל כך מכירים את זה אבל זה הפטנט: פשוט להפעיל מזגן על חימום.”

וקרח חיצוני על שמשות המכונית?

“באזור צפון הגולן יש להחזיק מרית (שפכטל) מפלסטיק במכונית, כדי לגרד את הקרח שמצטבר על השמשה בלילה. חלילה, לא לשפוך על השמשה מים חמים כי היא בטמפרטורה מאוד נמוכה, מים חמים מהקומקום יגרמו לסדק בשמשה. עדיף לגרד את הקרח במרית מפלסטיק ולהפעיל את המנוע כמה דקות על חימום לפני שנוסעים.

אגב, התזת מים מצינור הגינה אינה אפקטיבית, שכן הם ימיסו את הקרח והם יקפא שוב.”

נעבור לכללי נהיגה זהירה בכבישים, למי שבכלל מעיז לנהוג אצלכם…?

“בעת נהיגה בערפל יש לדעת: אורות ערפל יש רק מאחורה. אין זה תקני או חוקי להתקין באופן עצמאי אורות ערפל מקדימה. בעת ערפל חשוב מאוד להדליק אותם כי כך תיראה המכונית יותר ברור מאחור. בעת ערפל מומלץ להפעיל אורות נמוכים, אור דרך נמוך, כי אור גבוה מגביר את הסינוור. כדי לשמור על כיוון הנסיעה אפשר להיעזר בסימון הצהוב הימני של הכביש, יש בו מחזיר אור, לכן הוא זוהר יותר מקו ההפרדה הלבן במרכז הכביש. בשולי הכביש יש עמודים עם ‘נצנצים’ וגם הם מסייעים לשמור על כיוון הנסיעה ולא לרדת לשוליים.

“כאשר מגיעים לצומת, גם אם חשוך לגמרי מסביב, וגם אם אין שלט ‘עצור’, מומלץ לעצור עצירה מלאה, להסתכל ימינה ושמאלה ורק אז להיכנס לצומת. הסיבה לכך היא שבערפל אינך רואה את אורות הרכב שמתקרב אליך.”

צרה נוספת היא כמובן החיות על הכביש, מה מומלץ?

“בלי קשר לערפל וחורף, בכל ימות השנה, כשנוהגים בלילה בגולן, מומלץ לחפש את העיניים הזוהרות של החיה. עיניהם הזוהרות של החיות בדרך כלל מהוות התראה, שמאפשרת די זמן תגובה לבלום או להאיץ.

גם בקיץ, כשאת חולפת מול מכונית שבאה מולך, אל תסתכלי על אורות הרכב, אלא על הפס הצהוב, תיצמדי אליו, וכך אוטומטית את מתרחקת מהרכב שבא מולך. לנהגים יש נטייה להסתכל על אורות הרכב ממול וזה מטעה את הערכת המרחק ממנו. כמובן שכדאי להאט, כי אם חלילה נוגעים זה בזה, ככל שהמהירות גבוהה יותר הנזק גדול יותר. הימצאות פרה במקום כזה דווקא עלולה לקרות, ההתנהגות של הנהג קשורה לאינטואיציה ולהרגלי הנהיגה של כל אחד.”

נתייחס לכבישים עצמם, כיצד נזהרים בעת שלגים או קרח?

“בעת שיורד שלג הכבישים חסומים לתנועה עד שהמועצה מפלסת את השלגים. בדרך כלל אחרי הפילוס מתבצע פיזור מלח, ניתן לנסוע, כמובן במהירות איטית מאד, רצוי מאוד להוריד הילוך לפני ירידה ולפני עלייה, גם במכוניות אוטומטיות. מפני שהחלפת הילוך באמצע עלייה או ירידה תגרום להחלקה. הדבר נכון גם לגבי בלימה. בלימה חזקה תגרום להחלקה ודאית. בשעות אחר הצהרים, כאשר השמש שוקעת, השלג על הכביש הופך לקרח, ואז רמת החיכוך בין הכביש לצמיג נמוכה ביותר, סיכויי ההחלקה גבוהים מאד, בוודאי כשלוחצים על הבלמים. ההמלצה שלי: לא לנהוג בכלל. מי שחייבים לנסוע בתנאים כאלה עדיף שיצטיידו בשרשרות לגלגלים אשר מאפשרות נהיגה בטוחה יותר על הקרח. נוסעים אז לאט בקטע הקשה, ולאחריו מפרקים את השרשרות ועוברים לנהיגה רגילה, בדרך כלל בצומת ווסט או נפח.

“מילה אחרונה לגבי חילוצים – בימים קשים כאלה עדיף לצאת עם רכבי ‘ארבע על ארבע’. אם נדרש חילוץ, יש להעזר בגורמים שמסוגלים לבצע את החילוץ, כמו רכבים של המשקים, או שרות של מוסכים שגוררים. רכב פרטי אינו יכול לגרור רכב אחר במצבי שלג או קרח. עדיף להשאיר אותו במקומו, לחכות שיפלסו ולא לגרום לו נזק ולבלות במוסכים”.

 רוקח תנורים: שיטות חדשות וחסכוניות לחימום הבית

עברנו בשלום את כבישי הגולן, צלחנו ערפל סמיך, הכניסה הביתה עשויה להיות תענוג מפצה כאשר קמין מקצועי לוקח על עצמו אחריות לפינוק.

אצל “רוקח תנורים”, המרשת בקמינים איכותיים את רמת הגולן והרבה יותר ממנה, השתכללו השיטות. היום מדובר בקמינים איכותיים של בעירה גבוהה עם ניצולת חום גבוהה יותר, המוזנים בעץ, ומאפשרים 12 שעות בעירה רצופה ממילוי אחד. המשמעות היא פחות תעסוקה סביב לתנור, הבית חם מאוד והבעירה מתמשכת מאוד לאורך זמן.

עדיין אפשר להתחדש בתחום הקמינים הביתיים?

רוקח: “כרגע מתפתח בארץ, קצת באיחור, תחום קמיני הפלט, באירופה זה כבר קיים מזמן. חומר הבעירה בהם הוא עץ דחוס כמו פתיתים, בשילוב חשמל. צורת בעירה זו נותנת עד כדי 93 אחוז ניצולת חום לתוך הבית, אפילו יותר מגז, העלות היא פחות מחצי עלות שימוש בנפט בשוטף. כאשר עלות החימום בנפט לשעה היא 5-6 ש”ח ועלות שימוש בפתיתי עץ הינה 2-2.5 ש”ח לשעה.

קמין מסוג זה יש למלא פתיתים אחת ליום תלוי בדגמים, והוא מאפשר בין 15-40 שעות בעירה רצופה במילוי אחד.”

האם ניתן להשתמש בשיטה בקמין הקיים כבר בבית?

“מדובר בתנורים מיוחדים, הדבר דורש החלפת תנור, חלק עצום מאירופה עבר לבעירה בתנורים אלה. את העץ ניתן לרכוש בשקים, הם מגיעים במשטח עד לבית ובשנה הבאה ניתן יהיה לרכוש שקים בודדים אך משטח שלם תמיד זול יותר.

“היתרון של קמין הפלט הוא שאין עשן, אין ריח, במקומות כמו יישובי הגולן שאסרו שימוש בעץ ניתן להשתמש בו ולהוזיל את העלות השוטפת באלפי שקלים בחורף.”

מה קורה בעת הפסקת חשמל?

“ניתן לרכוש מערכת גיבוי לחצי שעה, עד הקיץ תהיה גם מערכת גיבוי לשלוש שעות. צריכת החשמל מזערית, כך שאפשר ליצר גיבוי חשמל גם בגנרטור. אכן, החסרון העיקרי, היחיד, של קמין זה הוא הזדקקות לחשמל ובלי זה אינו עובד. מצד שני, השימוש בחשמל ובעץ ביחד עדיין זול מאד.”

מה עם תנורי נפט וגז?

“תנורי נפט נמכרים מעט מאוד בגלל עלות השימוש היקרה, הם לגיבוי במידה ואין חשמל או ביישובים שאסור להשתמש בעץ.

“אנחנו מוכרים גם קמיני גז, אך עלותם השוטפת יקרה. הקמינים שנמכרים ביותר הם קמיני עץ, או הטובים מאוד או הפשוטים מאד. בסופו של דבר היקרים הם הזולים ביותר בשימוש, החיסכון בעץ גדול, הבית כולו חם, אין התעסקות רבה, מקור חימום מאוד נוח”.

אור גגות ומרזבים: רטרו למרזבים

דורון ואור מלול, הם אב ובנו ממושב מרגליות, שמתמחים בעיקר בגגות רעפים ופרגולות, אך לאחרונה רכשו מכונה ליצור מרזבים ללא תפרים וללא חיבורים, עד אורך של מאה מטר. השניים, בעלי חברת “אור גגות ומרזבים”, פועלים בכל אזור הצפון כל רמת הגולן, צפת ראש פינה טבריה עד חדרה עפולה ומציעים לחזור ולהתקין מרזבים בחורף זה, יש יתרונות וכדאיות.

מלול: “מדוע להתקין מרזבים? אם לבית אין מרזב, הגשם שניתח בלילה מעלה רעש רב ליד החלון, הקיר מתלכלך אם אין שביל בטון מתחת לגג, קשה מאוד להוריד את הלכלוך מהקיר. מדובר במרזב אמריקאי עשוי אלומיניום, לא פח, עם אפשרות לשמונה צבעים, לא מחליד, לא נשבר, לא מתקלף לשנים רבות מאד. זה אסתטי ויפה, נותן צורה יפה לבית.”

וכאשר הוא מתמלא בעלים?

“המרזב שלנו תקני, אם מתקינים אותו כמו שצריך אין שום סיכוי שיתמלא בעלים. הרוחב שלו 12 ס”מ, מתחת לרעף, שמכסה מחצית מרוחבו. כמובן שצריך לטפל בו ולוודא שאין צומח עץ מעליו, אך אין שום סיבה שיתמלא בעלים כי הרעף חוסם.

עכשיו, בפתח הסופות מה כדאי לבדוק ולעשות עם גגות הרעפים?

“חשוב לעלות ולבדוק שלא זזו רעפים, שלא נסדק מלט או נשבר, שאין ציפורים מתות בין הפחים, לעשות הכנה לחורף כפי שעושים לרכב.”

עקרת הבית? לבדוק רעפים בעצמה?

“מזמינים אותנו ואנחנו עושים בעצמנו את כל הבדיקה. היא עולה כסף אם מזמינים אותנו רק לבדיקה. כעיקרון, אנחנו נותנים שירות בכל שעה, גם למטרים בודדים של מרזבים.

כמובן, בנוסף אנחנו מחדשים דקים, פרגולות וצימרים. החידוש השנה הוא במרזבים לקראת החורף”.

דודי שמש אור: הכל יקפא, חוץ מהדוד והקולטים

לא מעט דודי שמש וקולטים קפאו או חלפו להם מגגות הבתים עם הרוחות העזות של הגולן במשך השנים.

סהר גוטמכר, תושב נמרוד, בעלי “דודי שמש אור”, מייבא בלעדית דודי שמש שאינם קופאים בשלגי צפון הגולן ומזרחו והודות למבנה המיוחד, גם אינם מושפעים מעוצמת הסופות.

גוטמכר: “מדובר בדוד שמש עשוי נירוסטה, שמבוסס בעיקר על אנרגית אור, עם אורך חיים ללא סוף. לקולטים בידוד ואקום, משמע מאה אחוז בידוד שמונע קפיאה, קליטת אנרגיה, בלי לפלוט אותה. הקולט עובד על הגל האינפרא-אדום בקרן האור, קולט אותו ואינו קופא. הדוד מחובר לחשמל עם טרמוסטט רגיל, אך המים שהוא מייצר אינם המים שאנחנו שותים. זו גם תשובה לחשיפה של ‘כלבוטק’, שגילתה שהדודים מיצרים חלודה רבה מאוד שנכנסת אל מי השתייה. הדוד כאן פועל בשיטת ‘מחליף חום’, משמע יש בו מיכל מים, בתוכו עובר בצורה ספירלית צינור נחושת שמחובר לבית. המים בתוך המיכל מחממים את המים שעוברים בצינור הנחושת, מה שלא רק פותר את בעית הלכלוך במי השתיה, אלא גם את בעית האבנית, שנוצרת בדודים אחרים על ידי מגע של מים עם גוף החימום. בנוסף על כך, גם המים שבמיכל אינם בלחץ, לכן אין משמעות לגובה הטמפרטורה שאליה יגיעו המים.”

“הנירוסטה בדודים אלה מאפשרת אורך חיים בלי סוף, הקולטים כאן הם צינורות עגולים, מה שגורם לאפקט קליטה בכל שעות היום, עת קרן האור תמיד בתשעים מעלות לקולט.

יתרון נוסף בדודי שמש אלה הוא היותם מצוידים בקולטים בעלי 20 צינורות, במקום קולט אחד רגיל. אם הקולט הרגיל נשבר, המשמעות הכספית להחלפתו היא 1,500 ש”ח. כאן, במקרה של נזק שבירה, התיקון עולה 150 ש”ח להחלפה.

“באשר לרוחות המטורפות של הגולן, מעולם לא עף דוד כזה או קולטים שלו, כי הדוד עצמו מוצב בשכיבה, בין הצינורות יש רווחים, לכן לא נוצר כאן ‘מפרש’ שבגללו ניתקים הקולטים הרגילים עפים ברוח. התחזוקה ככלל מאוד מינימלית, כי אין אבנית.

“חשוב לציין כי ‘דודי אור’ הינו היחיד בארץ המייבא ומתקין דודים אלה, ונותן גם שלוש שנות אחריות”.

ארגמן: פוטרים, פליסים וצמר לסריגה צעירה, לחורף רך וחמים

את ההצטיידות בעצות ואביזרי חימום לחורף, אפשר להשלים בחנות “ארגמן” של תרצה גוטסמן באבנ”י אית”ן, שיוצאת במבצע על כל ביגוד החורף, לתינוקות, ילדים ומבוגרים.

גוטסמן: “בחנות אפשר למצוא מעילים, חליפות לילדים וילדות, לתינוקות, פיג’מות, מוצרי פוטר ופליס לתינוקות, מעילי פוטר ופליס למבוגרים וילדים. רוב בגדי הנשים ב-50 אחוזי הנחה.

“החנות מתמחה מאוד גם במוצרי סריגה ותפירה, לחורף זה הובא צמר עבה, אותו ניתן לסרוג הישר על האצבעות, ללא מסרגות כלל; יש צמר שמתאים לצעיפים – ג’ז, שהינו להיט, כאשר מסליל צמר אחד אפשר לסרוג צעיף שלם. כן יש בחנות צמר לסריגה עבור תינוקות, צמר בצבעים מתחלפים ועוד.

אפשר להוסיף כי אני מדפיסה גם סמלים לבתי הספר גולן, קשת ודרכי נועם, אפשר לרכוש כאן חולצות וסווטשרטים, תלבושת אחידה של בתי הספר. אם מביאים את הביגוד מהבית ההדפס עולה בסך הכל שקלים בודדים, אין צורך לרוץ עד טבריה לביצוע מלאכה זו.

החנות שוכנת ברחוב הקרוילות הכתומות באבנ”י אית”ן, קרוב לנחל אל-על, ב”ה עוד שנה עוברים דירה לאזור החדש של גוש קטיף. חפשו את השלט ‘ארגמן’ במרכז הרחוב”.

חורף נעים, חמים ובטוח לכולנו.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?