לא קודחים לפני שמדברים

בגיליון האחרון של ‘שישי בגולן’ (11.4.14) הופיעה כתבה (עמ’ 36) בנושא ‘אוצרות הטבע של הגולן’ אשר כללה קטע מודגש תחת הכותרת ‘נפט, נכס כלכלי ואסטרטגי’. בכתבה הוצגה זווית הסתכלות אחת על הנושא – אבל יש כמובן גם אחרות


הדר סלע, כפר חרוב


בגיליון האחרון של ‘שישי בגולן’ (11.4.14) הופיעה כתבה (עמ’ 36) בנושא ‘אוצרות הטבע של הגולן’ אשר כללה קטע מודגש תחת הכותרת ‘נפט, נכס כלכלי ואסטרטגי’. בכתבה הוצגה זווית הסתכלות אחת על הנושא – אבל יש כמובן גם אחרות.

זמן קצר לפני חג הפסח – ובדרך לא דרך – גילו תושבי הגולן מן השורה את סיפור הקידוחים הניסיוניים במספר אתרים ברחבי דרום ומרכז הגולן. אנשים התחילו להתעורר, לשאול ולדבר, ובגלל שזו באמת תופעה של ‘שורשי הדשא’ כמו שאומרים באנגלית, אז כל אחד מעלה שאלות מתוך ניסיונו, תחומי ההתעניינות האישיים והנושאים היקרים לו.

יש כאלו שמודאגים מהאפשרות של פגיעות אקולוגית בסביבה, בבעלי חיים ובצומח. יש כאלו שחוששים מפגיעות בבריאות הציבור – רעש, זיהום אוויר, זיהום הקרקע וכמובן זיהום באקוויפר המים שיכול גם להשפיע על אזור הכנרת כולו ולא רק בגולן. ישנם אנשים שדואגים שמא קידוחי נפט ישפיעו לרעה על ‘מותג’ הגולן בתור יעד לתיירות ולכן חוששים מפגיעה בענף שמפרנס כל כך הרבה מהתושבים כאן. יש גם החוששים מנזק לחקלאות שגם מפרנסת רבים ואחרים אשר שואלים מי בכלל ירצה לבוא ולהשקיע מאות אלפי שקלים בבנית בית חדש ברמת הגולן אם האזור יהפוך לשדה נפט.

אחרים מודאגים בגלל שהמציאות הבטחונית החדשה שהתפתחה בחודשים האחרונים על הגבול הסמוך עם סוריה מביאה אותנו למצב שבו גורמים המזוהים עם אל קעידה ו/או חיזבאללה ימצאו את עצמם קילומטרים ספורים מיעד חדש ומפתה להתקפות – קידוחי נפט.

מה שמדאיג אותי במיוחד זאת הפגיעה הוודאית והידועה מראש שקידוחי נפט באזור זה יגרמו למדינת ישראל בכלל ולגולן בפרט בזירה הבין-לאומית. הרי זה ברור לגמרי שמהלך כזה יביא לגינויים באו”ם, פרסום שלילי וזרקורים מיותרים על עסקים קיימים ברמת הגולן שעד כה הצליחו להישאר מתחת לרדאר של תנועת החרם הבין-לאומית נגד ישראל הנמצאת בתאוצה בימים אלו. וכן – גם זה עלול להשפיע לרעה על פרנסת התושבים.

כל הדאגות והחששות האלו הן לגיטימיות ואמיתיות. כולנו עדיין לומדים את הנושא הזה – גם אלו החושבים שזו יוזמה מבורכת וגם אלו שחוששים שהפגיעה עלולה להיות גדולה מן התועלת; אבל כבר למדנו מספר דברים מאוד חשובים במהלך התהליך עד כה.

למדנו שחוק הנפט המיושן כמעט ולא מתייחס לנושאים כמו בריאות הציבור והסביבה – הרי ב- 1952 כאשר החוק נכתב, ‘ירוק’ היה סתם עוד צבע. למדנו גם שהתהליכים הדרושים לקבלת אישורים לקידוחי נפט אינם משתפים מספיק את הציבור הרחב שיהיה מושפע ממהלך כזה. היום במאה ה- 21 כאשר העיתונות המודפסת הופכת עד מהירה לדינוזאור ומרבית האנשים מקבלים מידע דרך אמצעים אלקטרוניים, זה פשוט לא מתקבל על הדעת שחברות שברשותם אמצעים רבים יכולות להסתפק בהודעות קבורות בדפי עיתון או שניים.

לי דבר אחד מאוד ברור: נפט – בין אם קיים בגולן או לא – הוא לא הנכס החשוב ביותר של חבל ארץ זו. המעמד הזה שמור לאנשים החיים פה ועתיד הגולן תלוי אך ורק בתושביו ובדור הצעיר בפרט.

לתושבים אלו יש זכות – וחובה – להביע את דעתם בכל נושא הקשור לעתיד הגולן – כולל קידוחי נפט פוטנציאלים. יש להם גם זכות לקבל תשובות מלאות, כנות ורציניות לדאגות שלהם ומכלול המידע בנושא חייב לעמוד לרשותם באופן שקוף ונגיש.

עד כה זה לא קרה פה. ולכן אם נבחרינו ונציגינו במועצה אזורית גולן באמת עוסקים בנושא העתיד והרווחה של חבל ארץ זו – ובסה”כ זאת מהות תפקידם – הם עכשיו ומיד יעצרו את התהליך הזה, יקחו צעד אחורה ויעשו את מה שהיה צריך לעשות מן התחילה: לשתף, להקשיב ולקבל החלטות ביחד עם כל האנשים שחיים פה – לא למרות האנשים שחיים פה.

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?