ילדי אפיק והוריהם הצטרפו לחפירת ב”עין פיק״

 

ילדי אפיק והוריהם הצטרפו לחפירת הצלה שערכה רשות העתיקות ב”עין פיק”, לרגל הנחת קו מים חדש של “מי גולן” במקום. בחפירה נמצאו שרידי יישוב מהתקופה הביזנטית


אורן זיגנבוים

קיבוץ אפיק ממוקם בחלקו בתחום אתר העתיקות פיק, המוכר לכולנו בזכות המעיין והבריכה במקום ובעקבות פיתוח האתר, שנעשה על ידי המועצה האזורית גולן בשנה האחרונה.

האתר נזכר לראשונה במקורות בתקופה הביזנטית. במקורות המוסלמיים נזכר האתר כשוכן בראש מעלה פיק, אך אין תיאור של האתר עצמו. בשנת 1875, נסקר הכפר על ידי ויקטור  גרן. הכפר הגדול היה בזמנו הרוס למחצה. כעשר שנים מאוחר יותר, נסקר האתר על ידי גוטליב שומכר. הוא מציין שרק חלק מבתי הכפר מיושבים והאחרים הופכים במהירות לחורבות.

שומכר מתאר: “מספר כותרות יוניות מבזלת ומגרניט וחוליות עמוד רבות…”. עמוד שעליו חרוטה מנורת שבעה קנים והכתובת “אנא יהודה חזנא” נמצא בפיק על ידי שומכר. העמוד הועבר על ידי הסורים לבית הקברות הצבאי בקוניטרה. על פי הכתובת, נראה כי העמוד הוצב בבית כנסת שהיה במקום ומיקומו לא אותר.

על יישוב יהודי מעידים גם ממצאים אחרים. משקוף, שנמצא בעת הריסת מבנה, מעוטר בתבליט בדגם מנורת שבעה קנים בתוך מעגל ומשני צדיה שופר ומחתה, או אתרוג. דגם זה נמצא על ידי שומכר, לדבריו, על מזוזת בית. המשקוף שולב בתוך קיר בית רצנטי ולא נראה כלפי חוץ. הוא נמצא  מחדש רק לאחר שהבית נהרס. משקוף שני מעוטר בתבליט מנורת חמישה קנים בתוך מעגל. איכות עיצוב הדגם ירודה בהשוואה למשקוף הקודם. יש להזכיר כי בבית הקברות של האתר נמצא קבר שבחזיתו חרוטה מנורת שבעה קנים. יש גם עדויות לאוכלוסייה נוצרית באתר. עמוד בזלת מעוטר בתבליט צלב. זהו הצלב המפואר ביותר שנמצא באתר. צלבים אחרים שמעטרים פריטים אדריכליים הם פשוטים יותר.

לאחר מלחמת ששת הימים, נסקר הכפר על ידי חוליית הסקר ברשות שמריה גוטמן. הסקר המקיף ביותר של הכפר נערך על ידי דן אורמן, במסגרת סקר הכפרים.

דור העתיד

במסגרת הנחת קו מים חדש של “מי גולן”, עורכת רשות העתיקות חפירת הצלה במקום. כחלק מהחיבור בין תושבי הגולן למורשת התרבותית של הגולן ואל בתי הכנסת וההתיישבות היהודית העתיקה בגולן, יצאו ביום שישי האחרון, ילדי בית הילדים באפיק, יחד עם ילדי הגן והצטרפו לחפירה הארכיאולוגית המתרחשת ליד “עין פיק”.

מספרת לילך, מדריכת הילדים: “הילדים התרגשו מאוד לקראת האירוע והזכות להרגיש ארכיאולוגים-לשעה. הם טאטאו, חפרו, סיננו אדמה ומצאו חרסים מתקופות שונות. הילדים חזרו נרגשים מאוד מהחרסים השונים שמצאו בחפירה וזכו לשמור”.

אייל שינס (12), שהשתתף בחפירה, תיאר כך: “היה כיף להשתתף בחפירה הארכיאולוגית בפיק. אפילו מצאתי אבן שלפי הארכיאולוג שהיה אתנו היא מהתקופה הממלוכית! למדתי הרבה על עבודת החפירה והכי כיף היה למצוא דברים מתקופות שונות”.

רותם גלבמן-סולנקו (6): “מצאתי שלוש אבנים מקיר קדום, מתקופה שאני לא זוכר. היה לי מאוד כיף ומעניין לגלות דברים מתקופה קדומה”.

החפירה מסתיימת בימים אלו. בחפירה נמצאו שרידי יישוב מהתקופה הביזנטית (המאות הד’-ח’ לסה”נ) וכן קיר מהכפר המודרני שהיה במקום. כן נמצאו פריטים רבים שהיו שייכים למבנה גדול וכן שבר מעגילה, איתה הידקו בעבר את גגות הבתים שהיו עשויים מטין, קורות ובוץ.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?