תשדיר שירות באינטרנט על טיפול בנפגעי טראומה

מעל 200,000 צפיות באינטרנט תוך ארבעה ימים לתשדיר שירות חדש על טיפול מיידי בנפגעי טראומה על פי הנוסחה “מעש”ה” – מיקוד תקשורת, עידוד לפעולה, שאלות פשוטות, הבנת רצף האירועים. על הסרטון אחראי צוות של כישרונות מהגולן ומהגליל

נפגעי טראומה, חרדה ומצוקה היו כאן תמיד, אבל רק בשנים האחרונות אפשרנו לתופעה “לצאת מהארון”. במדינה היחידה בעולם ש”אוכלת” פיגועי איבה בוקר צהרים וערב, רק עכשיו ניתנת הדעת לגודל הסכנה שחשופים לה אלו אשר מגיבים בתגובות דחק חריפות המכונות ביום-יום “הלם נפשי”, אם לא תוגש להם עזרה ראשונה נפשית ומיד.

טראומה נפשית, מסביר ד”ר משה פרחי, מומחה בתחום התערבויות מידיות במצבי חירום ואסון, נשענת על שני עקרונות בסיסיים: תחושת איום קיצוני בשילוב עם תחושת חוסר אונים קיצוני. נקודת המוצא היא שאת האיום הקיצוני לא נוכל לעצור אך מאוד בקלות ניתן לצמצם את חוסר האונים – פשוט דרך הפעלה יעילה של האדם אל מול פני האיום.

בעוד שכמעט כולנו כבר למדנו להגיש עזרה ראשונה מצילת חיים, רק בודדים מבינים ויודעים עד כמה חשוב להפעיל את הנפגע וכמה נואל הניסיון לנחם ולומר: “יהיה בסדר, תירגע, די”… בתוספת חיבוק שאינו במקומו; אין בנו אחד שיודע להשיב במהירות את נפגע ההלם מבלהה ובהלה אל המציאות בעזרת כמה משפטים נכונים.

פיני ירון, קולנוען ומרצה לתקשורת: “הפרויקט הזה של מכללת תל-חי יחד עם משרד הבריאות עונה בדיוק על הצורך להגיע לאזרח הבודד. כל אזרח יכול לקבל באמצעות התשדיר כלים לעזרה ראשונה נפשית, הניתנים על גבי סרט בן ארבע דקות”

ברשתות החברתיות ובזרם השיח השוקק באינטרנט הושק השבוע תשדיר שירות, כמו מעין חיסון, שעונה בדיוק על הבעיה האקוטית הזאת באמצעות נוסחה בעלת ארבעה עקרונות, וראשי תיבותיה: מעש”ה, לאמור: מקד את התקשורת עם הנפגע, לפעילות יעילה, שאל שאלות מחייבות מחשבה והבנה את רצף האירועים תוך הדגשה כי האיום הסתיים. תוך ארבעה ימים נרשמו בו מעל 200,000 צפיות והמספר יאמיר כגבור עלינו מה שאנחנו קוראים: המצב. אם כי, היוצרים כלל לא העלו בדעתם את שיתחולל כאן באוקטובר, כאשר החלו לעבוד על התשדיר בחודש יולי.

למרות שאיננו נמצאים כרגע בעין הסערה, רבים בינינו תוהים בוודאי מדוע משהו בתשדיר נראה להם מוכר למעלה מהצפוי, הפנים, הנופים, המסדרונות, האור הצפוני המיוחד והשבילים.

אפשר “להסיר את הווילון” ולחשוף את מי שעומדים מאחורי הביצוע המבריק, המלוטש והיעיל של התשדיר ובראשם פיני ירון, הקולנוען והמרצה לתקשורת, ולצדו צוות של כישרונות מהגולן ומהגליל.

הכל החל כאשר ד”ר משה פרחי מאורטל, מייסד וראש המסלול ללימודי לחץ טראומה וחוסן (תואר ראשון ושני) במכללה האקדמית תל-חי, הגה, יצר וניסח את המודל לחוסן אזרחי בשיתוף עם משרד הבריאות, לאחר שכבר פיתח שורה ארוכה של מודלים להתערבויות מיידיות במצבי חירום. פרחי גייס את ירון להמחשת הנוסחה הפשוטה, העומדת בבסיס המודל, לפיה יוכל כל אדם להגיש עזרה ראשונה נפשית במצבי החירום הנקרים כמעט מידי שעה בדרכנו.

חינוך וחיסון, לא זבנג וגמרנו

“ההפקה נעשתה בידי החברה הפרטית שלי והתחילה עוד לפני שפרץ גל הטרור הזה, מסכת השיגעון הזאת של הפלסטינאים. זה היה כמעט כמו לראות את הנולד; הקדמנו תרופה למכה”, אומר ירון.

“במודל ארבעה עמודי תווך של ההתמודדות עם נפגע חרדה, וההמחשה מסתייעת בארבעה סרטונים שמדגימים את ה”עשה” וה”אל תעשה” של עזרה ראשונה נפשית. הסרטונים צולמו בשני הקמפוסים של מכללת תל-חי, בסיוע נפלא של ההנהלה, הצוות המנהלי של בית הספר לעבודה סוציאלית, הסטודנטים שסייעו והופיעו בסרט.

“אנו עוסקים בהפקת התשדיר מאז יולי, ובהנחייתו של ד”ר פרחי, שגם בנה את התרחישים, עשינו קצת שינויים והתאמות בעקבות האירועים האחרונים, למרות שלא צילמנו אירועים עם מחבלים כי לא צפינו שיהיה דבר כזה. אבל ד”ר פרחי אמר ואני מאוד מסכים אתו, כי התרחישים האלה לאו דווקא צריכים להיות במקרה קיצון של רצח, אלא מעוגנים יותר במציאות של היום יום. איך מוציאים אדם מטראומה הכי פשוטה ביום יום. זה חינוך וחיסון לטווח ארוך, לא חינוך ל’זבנג וגמרנו’ בתקופת הסכינאות.

“השחקנים מוכרים לכם? אלה אכן תלמידי בתי הספר ‘הר וגיא’ ו’נופי גולן’, סטודנטים ממכללת תל-חי ושחקנים מתאטרון ‘מראה’ בקרית שמונה. כן, אני מקפיד ללהק אנשים מהאזור וגם אנשי הצוות שלי הם תמיד מהגולן ומהגליל.

“בדיוק אתמול הייתי במילואים בפיקוד העורף, בהשתלמות במסגרת תפקידי כקצין ההסברה של הגולן. ממש במקרה, אחד הדברים שעלו שם היה החוסן של העורף בהיבט הצבאי, אשר מתבטא בתקשורת של פיקוד העורף מול הנהגת הציבור ומוסדותיו. אני, שבאתי מתוך היישר מתוך ההפקה, שאלתי את מפקד מחוז צפון: בסוף, כיצד אתה מגיע לאזרח הבודד? הוא השיב שאל האזרח הבודד מגיעים רק בעקיפין.

“הפרויקט הזה של מכללת תל-חי יחד עם משרד הבריאות עונה בדיוק על הצורך להגיע לאזרח הבודד. כל אזרח יכול לקבל באמצעות התשדיר כלים לעזרה ראשונה נפשית, הניתנים על גבי סרט בן ארבע דקות. יתרון השידור האינטרנטי הוא ביכולת של הצופה לעצור את התשדיר בכל שניה, לקרוא את ההוראות שוב ושוב, לחזור אל התשדיר ולשמור אותו.

“אוסיף גם כי ד”ר פרחי וצוותו מעבירים הכשרות ייעודיות כאלה לסטודנטים, לאנשי מקצוע, אנשי צבא, כוחות הביטחון וההצלה. חיילים כבר עוברים הכשרה כזאת בבקו”ם, כי אם מצליחים להוציא את האדם ממצב של הלם בדקות הראשונות אחרי הטראומה, רוב הסיכויים הם שיחלים נפשית. אם הוא נשאר במצב הזה יהיה קשה יותר אחר כך.”

Golan Productions

ירון, מזה 17 שנה תושב הגולן ומתגורר עם משפחתו בהרחבת האלונים במרום גולן, הינו בעליה של חברת הפקות הסרטים “Golan Productions”, בשותפות עם רותם אלמוז “הצלם הטוב ביותר בצפון”, לדבריו.

ירון הוא התסריטאי והבמאי של ההפקות ועושה את המרב כדי לייצר שיתופי פעולה עם אנשי מקצוע מהגליל והגולן, לעיתים קרובות עם האחים לירן ועדן פרידמן בני מושב אניעם שהיו אף תלמידיו בנופי גולן, והוא מעיד עליהם בגאווה ש”הם עושים סרטים יפיפיים”.

“אנחנו עובדים עבור כל גוף שמוכן ורוצה להזמין אותנו, יוצרים דברים מעניינים ואיכותיים, מאוד אוהבים את העבודה שלנו, משקיעים בה את הנשמה היתרה, גם ביצירתיות וגם בעבודה לעתים מסביב לשעון, כדי לעמוד בלוחות זמנים של לקוחות”, מעיד ירון ותשדיר השירות האחרון שיצר מעיד על כך שבעתיים. “עשינו גם סרטים ל’חברה לפיתוח הגליל’, סרט חדש לחברת הגורמה-שוקולד “דה-קרינה”, למועצה האזורית גולן, מועצה מקומית קצרין, לרשות העתיקות, לרשות הטבע והגנים, יצרנו עבור יחידת חילוץ גולן את הסרט האחרון שלהם. אנחנו עושים סרטי פרומושן – קידום עסקי ופרסום ומשלבים גם צילומי אוויר ואנימציה בשיתוף פעולה עם שני אנימטורים מצוינים מהגולן – גל נהרי מחד-נס ורודד יצחקי מקצרין.

“בנוסף על העבודה בחברה שהקמתי, אני מרצה במכללה לקולנוע בכרמיאל, מלמד תקשורת ב’נופי גולן’ כבר 16 שנים, שם אף ריכזתי בעבר את מגמת התקשורת. אני אומר באחריות ובגאווה רבה, שהמגמה שלנו בקצרין היא אחת המגמות הטובות והכי חזקות בארץ: שלוש פעמים ברציפות התקבלנו לתחרות בינלאומית של סרטי תלמידים בהוליווד ומתוכם פעמיים זכו תלמידינו במקום הראשון. אנחנו מאוד אוהבים את התלמידים ואני חושב שהם מאוד אוהבים גם אותנו. זה ניכר בשעות ההשקעה הרבות כשהם באים בהפסקות לעבוד, נשארים אחרי הלימודים ואם צריך אנחנו פותחים גם בחופשות. במקרים חריגים של לוחות זמנים צפופים אנחנו נשארים כאן כל הלילה.

אני מאוד אוהב לעשות סרטים ובשורה התחתונה – יש לי מקצוע נהדר”.

לעשות מעש”ה

העזרה הראשונה הנפשית ניצבת על ארבעה עיקרים, אשר מרכיבים את ראשי התיבות “מעש”ה” – מקד תקשורת / עודד פעולות יעילות ופשוטות / שאל שאלות פשוטות / הבנה את רצף האירועים.

ארבעת העקרונות מייצגים תגובות על ארבעה אירועי טראומה נפוצים, כל תגובה נכונה לכל מצב טראומה אחר, גם לקיצוניים שבהם:

האירוע הראשון הינו מצב של הלם מתאונת דרכים ואבדן של קשר עם המציאות. במצב כזה מתעוררת תחושת בדידות לכן התגובה עליו היא מיקוד תקשורת עם הנפגע: “שלום, קוראים לי שירלי, איך קוראים לך”, שואלת מגישת העזרה בסרטון וממשיכה מיד: “הקשיבי רותם, אני איתך, אינך לבד, אני לא עוזבת אותך, קומי, הובילי אותי אל כיתתך”.

הסרטון הבא ממחיש מצב שכולנו היינו ונהיה בתוכו שוב: אזעקה עולה ויורדת, ריצה למקלט, פחד, חוסר אונים, רעד, הלם. חוסר אונים מגביר מצוקה על כן יש לעודד את האדם לבצע פעולות יעילות ופשוטות כמו איסוף מספרי טלפון, תקשורת עם המשפחה, ספירת האנשים שהגיעו לאירוע ורישומם. “חוסר אונים הינו אויב, אל תרגיע, תפעיל!” מסביר התשדיר.

שאל שאלות פשוטות המאפשרות חשיבה ובחירה, מסביר הקריין כאשר מתגבש מצב של הלם לנוכח בשורה קשה בעיצומו של יום שטוף שמש. זהו הנדבך השלישי, של הצפה רגשית אשר מגבירה מצוקה. מצב חירום מחייב חשיבה ותפקוד, לכן יש לשאול שאלות פשוטות ולעודד פעילות יעילה: “כמה זמן אתה כאן? להיכן אתה צריך להגיע? תרצה להתחיל בנסיעה או קודם להתקשר למשפחתך? איפה מפתחות המכונית, איפה השארת את המכונית?”

נדבך אחרון: הבנה את רצף האירועים: אדם במצוקה סובל מבלבול, מתקשה לעיתים בדיבור ואינו זוכר מה קרה. עליך פשוט לתאר עבורו ובשיתוף איתו את רצף האירועים שהתרחשו כדי ליצור סדר, להפחית את הבלבול ולהדגיש כי האירוע הסתיים.

ולסיום, אולי הגיע הזמן להיפרד לשלום מכמה מלים ריקות וחסרות משמעות שהתרגלנו לומר: “אל תדאגי, הכל יהיה בסדר, שתי מים, תבכי תבכי זה משחרר… תשכח מה שראית, עזוב אותך מזה, הכל יהיה טוב”, ולעשות מעש”ה.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?