מהישגים וכשלונות – לערך

מהו בדיוק ערך עצמי? האם הוא תלוי בתעודה שקיבלנו? שילדינו קיבלו? מסתבר שכאשר אדם לומד לאהוב את עצמו כפי שהוא, הערך עצמי משמש כ”חיסון” המסייע לו להתמודד עם אתגרי החיים בצורה הטובה ביותר. כיצד נלמד להכיר בערך העצמי שלנו


יוני הירש

את הערך העצמי אנו וילדינו בונים בעזרת תגובות הסובבים אותנו, ההורים, המורים, השכנים והחברים. וככל שהסובבים אותנו יעזרו לנו להכיר בערך שלנו ללא קשר להישגים הלימודים, הכלכליים או החברתיים שלנו, כך אנו נוכל להפנים את תפיסת הערך שלנו

ט”ו בשבט, חג התעודות כבר מאחורינו. וכל אחד מילדינו חזר עם תעודה, מלאה במספרים או מילים המספרים לנו מי הוא ילדנו, מה כוחותיו ומה חולשותיו, במה עליו להשתפר ובמה הוא כבר חזק.

ישנן שתי תגובות מקובלות בטכס הצגת התעודות להורים. תגובה ראשונה אפשרית – התפעלות מציונים גבוהים, הערות מפרגנות ומחמאות. תגובה שנייה אפשרית – ביקורת (מרומזת או גלויה) על ציון או הערה חלשה… המשותף לשתי התגובות הללו הוא המסר לילד: ערכנו נמדד ע”פ הישגנו המוצלחים יותר או פחות…

לפני כמה ימים חזרו והתפרסמו בפייסבוק, תחת הכותרת “פוקח עוורים”, דברים שכתב דורון אלמוג, אלוף פיקוד הדרום לשעבר, ביחס לבנו ערן, שנולד עם פגיעה מוחית קשה, ונפטר לפני תשע שנים: “כשהורים מביאים ילד לעולם הם מצפים שיהיה מוצלח מהם, שיהיה מקור לגאווה גדולה ובבוא היום ימשיך את זרעם על פני האדמה. אנשים חיים למען ילדיהם. האבחנה של ערן בגיל 8 חדשים הייתה בשורה נוראה. שנים לאחר מכן הבנו שהוא כאילו ואמר לנו: ‘הורי היקרים, האגו שלכם אינו רלוונטי. אם תבחרו לומר שחרב עליכם עולמכם בגלל מוגבלויותיי, אזי, ככל הנראה תבחרו לשים את עצמכם במרכז ההווייה. אני לא משתתף במשחק ההישגיות והמצוינות האישית שיצרה החברה. לעולם לא אגיע לשום הישג שתוכלו להתפאר בו. לא תהיה בר מצווה, לא תהיה חתונה, לא אביא ילדים, לא אהיה פרופסור, עורך דין, או קצין. לא אהיה שום דבר ממה שחלמתם עליו. אם תבחרו להתבייש בי ולהסתיר אותי זה יהיה משום שבחרתם להגן על עצמכם ולא עליי’.”

את הערך העצמי אנו וילדינו בונים בעזרת תגובות הסובבים אותנו, ההורים, המורים, השכנים והחברים. וככל שהסובבים אותנו יעזרו לנו להכיר בערך שלנו ללא קשר להישגים הלימודים, הכלכליים או החברתיים שלנו, כך אנו נוכל להפנים את תפיסת הערך שלנו

מה המשמעות עבורנו של הצלחה/כישלון שלנו במבחן? מה המשמעות של הצלחה/כישלון של ילדנו במבחן? האם הערך העצמי שלנו נקבע בהתאם להישגים שלנו? למקצוע שלנו? למשכורת שלנו?

מהו בכלל ערך עצמי? ניתן להגדיר את הערך העצמי כתפיסה העצמית העקבית שיש לאדם על עצמו. לדבריה של ד”ר נעמי אפל, ניתן להגדיר את הערך העצמי כעונה לשאלות: כמה אני אוהב את עצמי? מקבל את עצמי כפי שאני? מרגיש בעל ערך? מתברר, שכאשר ילד (ומבוגר..) לומדים לאהוב את עצמם כפי שהם, הם בריאים יותר, חסינים יותר למצבי לחץ, לדחיה חברתית, לכשלונות ואכזבות. מכאן, שערך עצמי משמש כ”חיסון” המסייע לנו להתמודד עם אתגרי החיים בצורה יעילה ומיטיבה.

את הערך העצמי אנו וילדינו בונים בעזרת תגובות הסובבים אותנו, ההורים, המורים, השכנים והחברים. וככל שהסובבים אותנו יעזרו לנו להכיר בערך שלנו ללא קשר להישגים הלימודים, הכלכליים או החברתיים שלנו, כך אנו נוכל להפנים את תפיסת הערך שלנו, וממילא נוכל לפעול יותר במציאות, בלי לחיות רק על מחמאות או ביקורת של אחרים.

בספר בראשית, הדברים מנוסחים בפשטות: “כי בצלם אלוקים עשה את האדם”. צלם אלוקים אינו מושפע מההצלחה כזו או אחרת וגם לא מכשלון כזה או אחר. הערך של האדם נובע, ע”פ פסוק זה, מעצם בריאתו של האדם, ולא דרך מבט של הישגים או תוצאות.

אין זה אומר, שלא צריך להשקיע בלימודים, בפרנסה או פיתוח יחסים חברתיים תקינים, זה רק אומר, שערכנו לא נמדד בהצלחותינו או בכישלוננו.

וכאן מתחיל התפקיד שלנו, כהורים, כבני זוג, ולפעמים, גם בעזרת מטפלים רגשיים, לסייע לעצמנו ולזולת להכיר בערך העצמי, בלי קשר להישג או כשלון כזה או אחר.

Yonihirsch1@gmail.com’, 050-7522227

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?