מחלבות הגולן – ישראל מתעוררת לחלב חדש

בשורות טובות ממחלבות הגולן: שורה של מוצרים יתווספו בקרוב למותגי החלב הפרטי של “שופרסל”, ובדרך גם רכישת מחלבה ממרכז הארץ, ובנייה של 4000 מ”ר נוספים בקצרין. למרות הפגיעה במכירות לשוק האירופי ולעזה, העתיד נראה… לבן


 

כל סיפור יהודי טוב מתחלק כזכור לשניים: בשורות נהדרות ובשורות ש… נו מילא, היינו מסתדרים גם בלעדיהן ובששון.

עם פרוץ חג החלב ל”מחלבות הגולן” יש השנה ממש שורה של בשורות טובות: ייצור מותגי החלב הפרטי של “שופרסל” – חלב, שוקו ושמנת עמידה ועשרה נוספים בדרך; הרחבת המפעל והכפלת מספר עובדיו; עסקת רכישה של מחלבה ידועה ממרכז הארץ והעברתה לקצרין; שיווק ישיר לסניף ה”סופר” בקצרין ועשרה מוצרים נפלאים חדשים.

והבשורות שהיינו מסתדרים בלעדיהן? – בסוף הכתבה, סבלנות.

לרגל מועדים לשמחה, אנחנו עם שולי, הוא שלום שגב, מנכ”ל מחלבות הגולן מזה שמונה שנים ותושב ציפורי. בכנף חלוקו הלבן, כעובד מן השורה, הוא אוחז היטב בבשורות, כמו גם בכמה מוצרים לוהטים, אשר נחטפים עכשיו ממרכז מקררי המרכולים ורשתות השיווק.

בהמשך יפורטו אף מעלותיו של החלב העמיד, ויובהר אחת ולתמיד: הסיפור הוא תהליך ואריזה, ולא, אין בו חומרים משמרים. אף פעם לא היו בו.

יוקדם ויסופר כי מחלבות הגולן הוקמו בידי תושבי נוב בשנת 1984, מאז עברו כמה גלגולים מבחינת מוצרים ובעלים.

היום שייכות המחלבות לחמישה קיבוצי גולן וגליל: אורטל, עין זיוון, גדות, שמיר וסאסא, יחד עם איש העסקים והשר לשעבר, רפי איתן. כל אחד מחמשת הקיבוצים מחזיק בבעלות של 19 אחוזים ואיתן מחזיק בנותר.

עד 2009 ייצרה המחלבה מוצרים עמידים בלבד; לקראת סוף 2010 נכנסו לייצור שמנות להקפצה ולבישול ובשנת 2011 החלו בייצור חלב טרי. החלוקה בין מוצרים עמידים לטריים היא 55 אחוז – טריים, 45 אחוז – עמידים.

את החלב הגולמי, כ-13.5 מיליון ליטרים בשנה, מייצרות כ-1000 חולבות מרפתות נוב, אבנ”י אית”ן וגשור, כל אחת תורמת כ-15,000 ליטרים לשנה.

שולי שגב, מנכ”ל, צופה כי לקראת סוף 2015 יבקשו משקים נוספים לעבור אל מחלבות הגולן, אשר נחשבות לאמינות מאוד בתחום ייצור חלב איכותי אשר נהנה מביקוש גבוה.

 סודו של חלב עמיד: תהליך תרמי ואריזה

בתקשורת פורסם כי המחלבה ביצעה השקעות גדולות ברכישת ציוד וטכנולוגיה במטרה לפתח מוצרי UHT בעלי ערך מוסף לשוק הישראלי. בשנה הקרובה עומדת החברה להשיק מספר מוצרים חדשים תוך שימוש ביתרונות הייחודיים לגולן ולטכנולוגיה זו, משמע?

מנכ”ל המחלבות שגב: “מדובר בתהליך ייצור של חלב עם חיי מדף ארוכים. כדאי לפרט: חיי המדף של חלב עמיד הם 134 יום, לעומת 30 יום של חלב רגיל. אנחנו מצליחים להאריך את חיי המדף למשך הזה באמצעות תהליך תרמי ואריזה מיוחדת.”

אנשים מאוד מתקשים לקנות את העובדה שאין כאן חומרים משמרים…

“לחלב העמיד אין שום תוספים, זה חלב נקי נטו בדיוק כמו חלב רגיל. ההבדל הוא שהוא חומם בטמפרטורה של 140 מעלות לשתי שניות, בעוד החלב הטרי – ל-130 מעלות. אריזת החלב העמיד עשויה משבע שכבות, זו שבאה במגע עם החלב אטומה לגמרי ואין חשש להתחמצנות החלב. זו אריזה עמידה מיוחדת, שלצערי הרב לא מיוצרת בארץ אלא בחו”ל. האריזה לחלב טרי מיוצרת בארץ ועשויה אך ורק מקרטון וניילון.”

כיצד מתגברים בכל זאת על הרתיעה של הציבור הישראלי מחלב עמיד?

“באירופה צריכת החלב העמיד עומדת על 85 אחוז, רק 15 אחוזים צורכים חלב טרי. במדינת ישראל צריכת החלב העמיד עומדת על 3-4 אחוז בסך הכל. מדוע? – כי עבור הצרכן הישראלי כל מה שלא יושב במקרר נחשב לנחות, לא טרי. צריך להשקיע עשרות מיליוני שקלים בשינוי התפיסה ואני לא בטוח שזה יצליח, למרות שחלב עמיד מצוין למשרדים, לאנשים שאין להם מקררים, לטיולים ועוד.”

הכפלת השטח ורכישת מחלבה מהמרכז

לבד ממוצרי חלב מצוינים, מה נמצא עוד ב”צנרת” שלכם?

שגב: “הכי חשוב: אנחנו נכנסים לפיתוח ונמצאים בתהליך של בניית 4000 מ”ר נוספים. אנחנו אמורים להתחיל בבינוי בתחילת יולי, החלוקה היא: 1250 מ”ר מחסן יבש, עוד כ-800 מ”ר חדרי קירור ושני דונם נוספים של אולם ייצור.

“בתקשורת פורסם כי אנחנו מנהלים מו”מ לקנות מחלבה ולהעביר אותה לכאן, להגדיל את סל המוצרים שלנו, להיכנס ליוגורט ולמוצרים נוספים כמו גבינות רכות. אני מאמין שבמהלך 2016 נסיים את הבינוי, נצליח לרכוש מחלבה, להעביר את פעילותה לכאן ולהגדיל את מספר העובדים. לבעלים הנוכחי יש אמון במחלבה, בעובדיה, במוצריה והם מוכנים להקצות את הכספים שנדרשים להעברתה מאזור המרכז לכאן.”

על פי התקשורת המחלבה שאתם נמצאים במו”מ על רכישתה היא מחלבת “גד”… תגובתך?

שגב: “אין לי תגובה”.

עד שזה יקרה, מה מניבה לכם העסקה הגדולה עם ה”שופרסל”?

“המו”מ עם ‘שופרסל’ התנהל ארבע שנים, זו עסקה שמביאה למחלבה נפח עבודה מאוד מאוד גדול. חשיבותה בכך שהיא נותנת למוצרים במותג שלנו שטחי מדף ב’שופרסל’.

במהלך השנה והשנה הבאה נחזק את המותג שלנו וניכנס למוצרים נוספים. הפרסום הרחב שעשה ה’שופרסל’ בהשקעה כספית מאוד גדולה, ואשר מדגיש שזה מיוצר מחלב ברמת הגולן, פותח לנו המון דלתות. יש לנו פניות מגורמים נוספים ואנחנו אמורים במהלך שתי שנים אלו לגדול משמעותית בייצור.”

כאוהבת את המוצרים שלכם, אני מאוד מתקשה להשיג אותם דווקא בקצרין, הכיצד?

“אמנם איננו המפיצים, אבל היום, ממש היום, הגיעה אלינו בקשה מה’שופרסל’, שנספק את מוצרינו ישירות לסניף בקצרין, זה מאוד מאוד ייחודי. למרות שזה לא מתפקידנו, אנחנו מתחילים ממש היום לספק את המוצרים ישירות לסניף בקצרין.

נוכח הימצאות עזים בדירים בגולן, מדוע לא תזרום גם התנובה שלהן באולם הייצור כאן?

“עד לחודש שעבר, כל חלב העזים של תנובה יוצר כאן. בעקבות דרישת הרשות להגבלים העסקיים הפסקנו לייצר לתנובה חלב בשקית, חלב עזים, ונפסיק בסוף 2015 לייצר לתנובה חלב עמיד ושמנת להקצפה ובישול. תנובה הוכרזה על ידי הרשות להגבלים כמונופול, ולכן לצערנו, הקשרים העסקיים שלנו עם תנובה ייפסקו בראשון לינואר 2016.

אפשר לציין כאן, כי בין עשרת המוצרים הנוספים שייכנסו לסל עם שופרסל יהיה גם חלב עזים.”

מדוע החלב של הגולן לא מצליח להגיע לרמת המיתוג של תוצרת הגולן כגון היין, שמן זית, תפוחים, מים מינרלים, דובדבנים, בשר בקר טרי…

“ההשקעה במיתוג מאוד גבוהה, צריך להכניס את היד עמוק לכיס, ולהוציא לאורך זמן עשרות מיליוני שקלים, לא מיליונים בודדים. המהלך עם ה’שופרסל’ העלה אותנו על המפה בצורה בלתי רגילה, אנשים כבר יודעים מה זה מחלבות רמת הגולן, אני מקווה שבמהלך השנה-שנתיים הקרובות נשקיע יותר במיתוג, אבל עדיין אין לנו יכולות כספיות להשקיע כפי שעושים היקב ופירות ‘בראשית’ למשל. אנחנו עושים מבצעי פרסום בדרך כלל עם ג. יפית, עלינו גם לטלוויזיה, לשלטי חוצות, אלה השקעות של מיליוני שקלים. נגביר את ההשקעה שלנו בפרסום ואני מקוה שנחשף לאוכלוסיה כמה שיותר רחבה.”

הירוקים לא מרפים מהמאבק נגד מוצרי חלב. אתם משאירים להם את המגרש ובסופו של דבר, לרפתני הגולן לא תהיה פרנסה…

“יש עליות וירידות במאבקים שלהם. הדעות לגבי חלב פרה הן לכאן ולכאן, אפשר למצוא פרופסור אחד שיגיד שזה טוב, והחלב הוא אחד מאבות המזון שדרושים לנו, ואחר ידבר כנגד. אנחנו לא נכנסים למאבקים עם הירוקים, לתפיסתי הם טועים, אני חושב שהם מיעוט שעושה רעש גדול ואי אפשר לוותר על חלב.”

 עסקת ה”שופרסל” – פיצוי לחרם

אפשר לדבר על כלכליות, רווחיות ושווקים?

“המחלבות כלכליות. אנחנו אמנם נלחמים על כל אגורה כי העסקה עם ה’שופרסל’ כוללת מחירים מאוד נמוכים, כאשר הצרכן קונה את החלב שאנחנו משווקים לשופרסל ב-90 אגורות פחות ממה שהרגולטור קבע. ה’שופרסל’ אשר קובע בלעדית את מחירי המכירה, הוא שהחליט לבוא בבשורה לאור מחאת הצרכנים, מה שגרם לירידת מחירים גם אצל היצרנים האחרים. אנחנו יכולים להגיד שאנחנו גאים בכך שיחד עם ה’שופרסל’ גרמנו לירידה הזאת.

“אי אפשר שלא להזכיר, כי בשנים האחרונות נפגעו שני שווקים לגבינו: הראשון הינו השוק של עזה והאוטונומיה שהחליטו לפני ארבע שנים לא לקנות ממחלבות הגולן. הפגיעה השנייה היא החרם של האיחוד האירופאי, אשר מינואר 2015 אינו קולט מוצרים שיוצרו או גודלו מעבר לקו הירוק. היינו במו”מ מאוד מתקדם עם גורם באירופה שיקנה מאתנו חלב עמיד אבל כמובן שעם יישום החלטת האיחוד האירופאי אנחנו לא מסוגלים לייצר עבורם ליטר אחד. החיבור ל’שופרסל’ הינו מענה ופיצוי הן לאי הרצון של עזה והאוטונומיה והן למדיניות של המדינות האיחוד האירופאי”.

מגוון מוצרים

מחלבות הגולן מייצרות מגוון מוצרי חלב עמיד, בהם: משקאות חלב עמיד, שוקו, שמנת לקפה, שמנת לקצפת, חלב הרים נטול לקטוז, רוטב אלפרדו, רוטב רוזה, רוטב פטריות, איזיפייבר טטרה מוצרי אנרגיה, איזידרינק מוצרי אנרגיה, איזי מילק, איזימייל, איזיפייבר קפה לט.

מוצרים טריים: חלב טרי בשקית, בקרטון, שמנת, שוקו, מאגדת שוקו – 8 יחידות.

מוצרי המחלבה מיוצרים עבור “תנובה”, מותג המחלבות “חלב הרים טהור”, שופרסל, מחלבות טרה, גד ושטראוס.

מרחיב שגב: “אנחנו נערכים לאספקה של עשרה מוצרים טריים נוספים ל’שופרסל’, ביניהם תהיה שמנת צמחית להקצפה, וחלב סויה לשתייה, כמובן בלי חומרים משמרים.

“אנחנו מייצרים בלעדית בארץ חלב הרים טהור נטול לקטוז עבור מי שאינו יכול לשתות חלב, חלב זה נבדק במעבדות בחו”ל, כי המעבדות בארץ לא יכולות לתת את הבדיקה לפרומילים שאנחנו מצהירים עליהם. לקראת שבועות יצאנו במוצר חדש – רוטבים לפסטה על בסיס שמנת 15 אחוז, בשלושה טעמים על בסיס שמנת וירקות טריים, ללא חומרים משמרים.

“עוד מוצר, פחות פופולרי, הוא ‘אינשור’ לאוכלוסיה המבוגרת, שבבתי אבות ובבתי חולים מקבלים אותו בעזרת זונדה. הייחודיות של מוצר חצי רפואי זה שהוא מקבל אישור משרד הבריאות לייצרו וזו קריעת ים סוף”.

צוות

“הצוות כולל היום 35 עובדים טובים מאוד ומיומנים” מסכם שגב, “חלקם כאן מאז הקמת המחלבה 1984. בין העובדים 22 מקצרין, 7 מחצור והשאר ממקומות מרוחקים יותר כמו כרמיאל, נצרת, אבנ”י אית”ן, אך רובם מקצרין. מערכת יחסי העבודה כאן מאוד טובה, יש ועד עובדים, תנאי עבודה ושכר בסדר גמור, יוצאים לנופש אחת לשנה, יש ארוחה חמה בעלות סמלית, מערכת יחסי עבודה מאוד טובה. עם הגדלת המחלבה ורכישת מחלבה יהיו עד 30 עובדים נוספים”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?