“מכון שמיר למחקר” – לטשטש את הקו הירוק

בטקס חגיגי הוסב שם המכון לחקר הגולן ל”מכון שמיר למחקר”. בין הנוכחים היו בני משפחת שמיר ושר המדע והטכנולוגיה אשר בירך על “המעט שאפשר לעשות להנצחת איש ענק שהוביל את ישראל באחריות, בשיקול דעת ובקור רוח מעורר השראה”


“אני יותר מנרגש, במעמד ובמקום, אשר ייקרא מעתה על שמו של מנהיג דגול, יקר לליבנו, ראש הממשלה יצחק שמיר”, אמר ח”כ אופיר אקוניס שר המדע והטכנולוגיה, בטקס להסבת שם המכון לחקר הגולן ל”מכון שמיר למחקר”.

אקוניס: “קריאת שם מכון ע”ש שמיר הוא המעט שאפשר לעשות להנצחת איש ענק שהוביל את ישראל שבע שנים באחריות, בשיקול דעת ובקור רוח מעורר השראה.

זוהי הוקרה מינימלית למנהיג שהציל אותנו מטעויות שהיו עלולות להציב את המדינה בפחיתות מדאיגה. אני שמח שניתנה לי הזכות לעמוד בראש משרד שמטרתו העיקרית היא ביצור עתידה של מדינת ישראל כפורצת דרך ומובילת חדשנות עולמית. דבר אחד בלבד עניין את יצחק שמיר וזו דאגה לביצור בטחונה של מדינת ישראל. אבל ביצור בטחונה אינו רק בביטחון, הוא ביצר את עתיד ישראל כשהביא למעלה ממיליון נפש, בעיקר ממדינות חבר העמים, ממדינות נוספות ומאתיופיה. במכללה לביטחון לאומי, ואני קושר את זה למכון שמיר למחקר, הוא אמר כי כושר ההמצאה, האלתור, החדשנות, מלה שרק לאחרונה אנחנו משתמשים בה, כולם חלק מאותו דבר נפלא שישראל התברכה בו, שנותן לנו כוח להמשיך ולהוביל את המדינה”, סיים השר.

“אנו נרגשים לארח כאן את משפחת שמיר היקרה ואת שר המדע אופיר אקוניס,” פתחה דליה עמוס, מנחת הטקס ודוברת המועצה האזורית גולן והוסיפה כי “אין מדובר רק בהחלטת כיתוב או שינוי של לוגו, שם מכיל בתוכו עולם של ערכים. שמו של המכון לחקר הגולן שהוקם בשנת 1983 נקבע מתוך כוונה שיהווה פלטפורמה מחקרית לקידום ופיתוח הגולן. כיום אנו ניצבים לפני עליית מדרגה של האזור עצמו ובהתאמה של המכון, שמקדם מחקרים בנושאים רבים ברמה הלאומית והבינלאומית. לכן ראוי לקרוא לו על שם של אדם בשיעור קומתו ומורשתו של ראש הממשלה ז”ל יצחק שמיר”.

לבד משר המדע אקוניס, כיבדו את הטקס גם בני משפחת שמיר, ראשי המועצות בגולן אלי מלכה, דימי אפרצב, סמי בר לב מייסד קצרין וראש המועצה בעבר, ראש מועצת יסוד המעלה אילן אור, חברי הוועד המנהל של המכון בראשות פרופ’ אברהם חיים, סגל המכון ותושבי גולן רבים.

ביניים: אפרצב: הודות לפעילותו, זכיתי במולדת

מנהל המכון הפרופ’ משה ראובני ציין מעל בימת הטקס, כי רק לפני שלוש שנים נחנך המבנה החדש של המכון, שהיה ראשון בין מרכזי המחקר והפיתוח שהוקמו במהלך השנים.

“במכון מועסקים למעלה מ-50 חוקרים ועמיתי מחקר, תושבי גולן יהודים ודרוזים, אבל עדיין לא אמרנו די ואנחנו שואפים להרחיב פעילות, למצב את המכון כמכון מוביל ובתכנית החומש שלו הקמת מבנה נוסף והכפלת מספר החוקרים”, אמר ראובני. “החלטנו להנציח את זכרו של שמיר במוסד, שמסמל את הערכים שאנו מגשימים בגולן, של אחדות בין בעלי תפיסות עולם שונות. שמיר נשא את דגל האחדות הלאומית, מתוך הכרה שהמשותף בינינו חזק מהשונה. הוא ראה עצמו כמשרת החזון הציוני, מנהיג צנוע ועניו, מופת של איש ציבור. הוא פעל רבות לעלית יהודים, וגם קצרין ויישובי הגולן היו לאבן שואבת לקליטת העולים, בהם מדענים, חוקרים ומהנדסים, שעובדים במכון וכמובן ראש המועצה המקומית שלנו – דימי אפרצב שהיה בגל העלייה, שהוביל שמיר. הסבת שם המכון על שמו מבטאת את הערגה לחוסן, לרוח המנהיגות שהפגין. נעשה כל שביכולתנו להציב את המכון כמוביל בתחומי המחקר החדשניים”.

“כבר לפני שנתיים החלטנו לחבר את שמו ומורשתו של שמיר אל קצרין באתר חשוב. מורשתו של שמיר נלמדת גם במערכת החינוך הגולנית ותלמידי הגולן לוקחים את זה איתם למסע מאוד חשוב”, אמר דימי אפרצב, ראש מועצת קצרין. “ברמה האישית, יצחק שמיר עבורי הוא דמות לחיקוי, גיבור, הודות לפעילותו אני ומשפחתי זכינו במולדת ולמעשה אני פרי עבודתו ויצירת חלומו וחזונו שהיו למציאות. זה כבוד גדול מאוד שכאן, בבירת הגולן, ישא את שמו של שמיר מכון מחקר שמהווה מקום מרכזי בהתיישבות”, אמר אפרצב.

ביניים: “בשביל זה באתם? לכו לעבוד!” אמר שמיר לראשי הגולן

אלי מלכה, ראש מועצה אזורית גולן, מיוזמי הרעיון להסב את שם המכון ע”ש יצחק שמיר, הוא גם יו”ר גליל מזרחי שמוביל עם 18 ראשי רשויות באזור תכנית לאומית לפיתוח, שמאחדת חקלאות, מחקר ואקדמיה.

מלכה פתח דבריו בסיפור אישי שהביא למחיאות כפיים לא מתוכננות: “ב-91 כשנבחרתי לראש ועד יישובי הגולן והוחלט על ועידת מדריד, אמרו לי סמי ויהודה שצריך לנסוע לראש הממשלה כדי לראות שהוא לא מוסר את הגולן. ארגנו משלחת של חמישה אנשים, חליפות יפות ונסענו לראש הממשלה לשמיר. אמרנו לו שאנחנו מודאגים, ישראל הולכת למדריד… ‘בשביל זה באתם?’ הוא שאל, ‘הגולן שלנו, חבל על הזמן, לכו לעבוד!’

“אני מנסה לתרגם את האמירה למעשה: איך אנחנו יוצאים מהגולן, מטשטשים את הקו הירוק ומשלבים את המחקר שייעשה כאן ב’מכון שמיר’, עם מחקר לאומי ובינלאומי. קודם נתחיל עבודה מצוינת של שילוב בין מכללת ‘אוהלו’ ל’מכון שמיר’ ובעיקר בינו למכללת ‘תל חי’, למכון מיג”ל ולמחקר בגליל המזרחי. כך זה נהיה לגמרי שלנו, אנחנו מטשטשים את הקו הירוק והגולן הופך להיות חבל ארץ בלתי נפרד. לא רק במובנים הפוליטיים-מדיניים שלו אלא בעיקר בהתיישבות, מחקר, אקדמיה וחברה”.

“לא די בכך שיהיו לנו מדענים חוקרים אנשי הייטק ומפקדים מעולים, צריך שבתשתית כל המפעל הזה תהיה אמונה נטועה בלב כל אחד ואחד מאתנו, אנו חייבים להאמין שענייננו צודק, שדרכנו היא הנכונה ושום כוח לא ירתיענו מללכת בה”.

דברים אלה נשא יצחק שמיר ז”ל עת קיבל את פרס ישראל על מפעל חייו והם צוטטו מפי בנו יבל”א יאיר שמיר, שהודה לכל מי שפעלו לקריאת המכון בשמו.

“חלפו רק ארבע שנים מאז הלך אבי לעולמו, 24 שנים מאז סיים את תפקידו כראש ממשלה. אך לא חולף יום בלי שאפגוש באיש או אשה, אשר עוצרים אותי כדי לספר לי בשבחו של יצחק שמיר וכולם בלי יוצא מן הכלל מציינים את צניעותו, את יכולתו לעמוד על שלו בלי להתלהם, בשקט, בבטחה וכמובן בלי לוותר על עקרונותיו.

“ההנצחה כאן, בלב רמת הגולן בה מתחדשת ההתיישבות היהודית המפוארת, הינה מחווה יוצאת דופן לאיש ולפועלו, לאמונתו ולדרך חייו שכל תמציתם מימוש תקומת עם ישראל בארץ ישראל. ברכת הצלחה למכון שמיר, מי ייתן ותגיעו להישגים כבירים שיביאו ברכה ושגשוג ושמחה לגולן וכל תושביו, כדברי הפסוק ‘וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה’.”

פרופ’ אברהם חיים, יו”ר הועד המנהל של המכון מאוניברסיטת חיפה, הזכיר כי מחקר הינו חינוך “ואנו נמצאים כאן במקום שאפשר לבנות קומפלקס ייחודי של חינוך ומחקר עם מעוף עצום למיצוב מודל, שיהיה לחיקוי גם במקומות אחרים ולשם כך נצטרך הרבה עזרה וסיוע. הועד המנהל יתכנס בקרוב לדון בתכנית החומש הקרובה, לראות כיצד אנחנו טווים ומתווים את הקשרים האלה”.

הטקס נחתם בקטעי נגינה ושירה, שהפליאו בהם במהלכו נגן החלילים ונגנת הגיטרה

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?