מלון בוטיק בית המכס העליון

 לבית המכס העליון, נקודת מעבר לסוריה משנות ה-30 וה-40 שהפכה למוצב סורי שהופצץ בשנת 1967, הייתה עדנה: היום נמצאים בשלב היתר בנייה תוכניות לפיתוח האתר כמלון בוטיק (לא לפני פינוי שדה המוקשים השכן…), כחלק מפיתוח “שערי” הגולן על-ידי המועצה האזורית


“מבית מכס למוצב צבאי לבית מלון” כך פותח אלי אשכנזי, כתב עיתון הארץ, את כתבתו על התכנית להפוך את בית המכס העליון לבית מלון.

לדברי אשכנזי, “המבנה, שגילו כ-85 שנה, נחשב על פי מומחי שימור ואדריכלות למבנה מיוחד שהעניין בו אף גדל נוכח חריגותו בנוף הגולן. חריגות זו היתה אף בולטת יותר בתקופת הקמתו.

איש העסקים ליאו גלזר קנה את המקום מידי מינהל מקרקעי ישראל ומתכוון להפוך את בית המכס הישן למלון בוטיק. גלזר ראה במיקום הבניין יתרון משמעותי להקמת מיזם תיירותי, משום שמדובר לדבריו ב’שער הכניסה לגולן’. המבנים הישנים והמוזנחים שנותרו, בהם בניין המנהלה והאורווה, הוצגו לו ככאלה שניתן להרוס ולבנות על חורבותיהם מלון חדש. הם גם לא הוגדרו כמבנים לשימור. אולם לאחר חוות דעת של מומחי שימור, הבין כי מדובר על מבנים ייחודיים.

בית המכס העליון הוקם בסוף שנות ה-20′ על ידי הצרפתים ששלטו אז בסוריה. המתחם הוקם כנקודת מעבר מארץ ישראל שנמצאה תחת המנדט הבריטי לסוריה שנמצאה בשליטה צרפתית. במבנה המרשים החתימו הנוסעים בקו חיפה לדמשק את תעודת המסע שלהם”.

כתב “הארץ” חקר לעומקו את סיפורו של האתר, והוא מספר כי המבנה ומה שהוקם סביב לו חריגים לנוף הגולן ותואמים יותר לנופים העירוניים של חיפה ותל אביב באותה תקופה, שנבנו בסגנון ה”באוהאוס”. בכתבה מצוטט האדריכל בצלאל רינות, שמתמחה בתחום השימור וערך את תיק התיעוד של בית המכס העליון, שאומר כי החדרים במבנה תוכננו עם מסדרונות נישאים, דלתות מונומנטאליות וקירות מאסיביים שעוביים כחצי מטר. והיו גבוהים בהרבה מהמקובל במבנים מסוג זה, אפילו בשנים בהן בניית החדרים אופיינה בחללים גבוהים. “הם חיו טוב”, אומר רינות שזיהה במבנה מערכת הסקה מרכזית ששלחה צינורות להובלת החום ברחבי המבנה וכן מטבח גדול ומפואר.

בית המכס נבנה כמובלעת צרפתית בגולן הסורי. לדברי רינות, הסיבה שעמדה מאחורי המבנה שבולט בזרותו בגולן הבזלתי היא העובדה שהצרפתים עצמם הם אלו שאיישו את התפקידים המרכזיים במעבר הגבול החשוב. זאת בניגוד לבריטים שנעזרו לצורך כך בתושבים מקומיים.

רינות אומר כי מדובר במבנה שסידורי הנוחות הנלווים אליו משדרים תרבות ועידון ברמה אירופית, כאשר הבריטים בניגוד לכך העדיפו לבנות מתחמי משטרה סגפניים ופונקציונאליים.

בימים האחרונים מצא רינות תצלום אוויר של מתחם בית המכס, שצולם בשנת 1945. בתצלום נראית סככת בידוק על הכביש הסמוך ומבני שירות רבים מסביב לבניין המרכזי. בין המבנים נמצאו עמדת שמירה, שירותים, מבני מפקדה ומנהלה, מבנה לכיתת משמר, בונקר תחמושת ורחבת מסדרים. כן ניתן לראות את האורוות, שהשתמרו עד היום, וכן גדר בטון נמוכה עם עמודים בולטים.

אשכנזי, סופר הארץ, אומר כי בשנת 1941, כשהאזור היה תחת שלטון ממשלת וישי, הפך המתחם למוצב צבאי, מחשש לכיבוש בריטי. ב-1948 הפכו המבנים המפוארים למתחם מפקדה של הצבא הסורי שתפקידה היה לנתק את ההתיישבות באצבע הגליל מהיישוב היהודי. צה”ל התקיף את המתחם, אך הדבר לא מנע מהכוחות הסורים הישגים יחסיים. ב-1967 הפציץ חיל האוויר את המבנה המרכזי בפצצה במשקל חצי טון, ומאוחר יותר המקום נכבש, כמו כל רמת הגולן.

ממועצה אזורית גולן נמסר, כי היא פועלת לפתח את אזורי הכניסות וה”שערים” לגולן במסגרת מיצוב הגולן כפארק תיירות ונופש מרכזי בישראל. בנוסף, המועצה פועלת לשמר מבנים בעלי ערך היסטורי וארכיטקטורה מיוחדת. בית המכס העליון ובית המכס התחתון ממוקמים בכניסה לגולן מגשר בנות יעקוב. במהלך השנים האחרונות קודמו יחד עם יזם תוכניות לשימור המבנה העתיק, במטרה לפתח אותו כמלון בוטיק. תוכניות אלה נמצאות בשלב היתר הבניה. לצורך הקמת מלון הבוטיק יפונה שדה מוקשים הצמוד לשטח התוכנית. במקביל החלה המועצה בקידום תוכניות ראשוניות לפיתוח בית המכס התחתון.

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?