מתגבשת התארגנות של בעלי הצימרים בגולן

ראיית הצימרים כמנוע תיירותי מרכזי בגולן הובילה להתארגנות של בעליהם, במטרה לקדם צורכיהם מול הרשויות ולהעמיק שיתוף פעולה עם בעלי עסקים נוספים בענף התיירות, הכל במטרה לספק חוויית תיירות שלמה בגולן


“הצימרים מהווים מנוע כלכלי עיקרי של התיירות בגולן, לא פחות”, אומר עו”ד דוד פלד מאניעם, העוסק בדיני מקרקעין ובעל צימר, אשר הוביל את מהלך התארגנות בעלי הצימרים בגולן בחורף זה.

כמעט ולא נחוץ הסבר: אדם שמגיע למסלול בזוויתן ולא נשאר ללון כאן, לא ייצא כאן בערב למסעדה ולא יקנה בחנויות. לחילופין – הוא ירד לטבריה, או יאכל במסעדות בראש פינה. מי שכן יישאר ללון בגולן, יעביר כאן גם את רוב חופשתו, וייהנו ממנו לא רק עסקי הצימרים וחדרי האירוח אלא גם ספקי המשנה שלהם.

אלא שהמנוע הכלכלי הזה, שממנו מתפרנסים ישירות כ-200 בעלי צימרים בגולן, כמעט הושבת לחלוטין החורף, בעטיה של האינתיפאדה, אבל לא רק.

תהליך ההתארגנות החל לפני שנה עת הקים פלד קבוצה בווצאפ על מנת לקדם שיתוף פעולה ועזרה הדדית בענף הצימרים בגולן. השיח בין השותפים יצר תהליך של קהילתנות, אנשים נעזרו זה בזה, המליצו על בעלי מקצוע, החל תהליך של הורדת מחירים מול ספקים שונים, אבל גם התעוררה שאלה של הכדאיות בהפעלת צימרים בודדים, אם בכלל. בקבוצה דובר גם על חוסר יכולת של הבעלים “להרים את הראש מעל המים” ולטפל בעשרות בעיות שמקשות היום על פרנסתם והצורך בייצוג.

“כשאתה בעל צימר אתה לבדך, עסוק כל היום בכביסות, בשיחות עם אנשים, לקוחות ונותני שירותים, אתה פחות פנוי להרים את הראש מעל זה, במיוחד אם בבעלותך שני צימרים והפרנסה שלך בדוחק”, מסביר פלד בתיאור הסיבות שהובילו להקמת ההתארגנות כדרך ואלטרנטיבה חדשות לתיירנים.

משנה סדורה עם ארבעה צוות פעולה

פלד: “מהשיח בווצאפ, עולה, שעל מנת להגיע לכלכליות, עלינו להגדיל את אחוזי התפוסה מ-130 לילות ל-200 לילות בשנה. אפשר לעשות זאת, אך רק בפעולה משותפת מול משרד התיירות והמועצה בעיקר, כדי להשיג תקציבים לפרסום וקידום בתקופות בהם התפוסה חלשה.

“בחודשים האחרונים מאז אוקטובר, חלה הדרדרות מאוד קשה בעסקי הצימרים, עד לאחוזי תפוסה של לילות בודדים בחודש נובמבר, כאשר גם כך החורף הוא עונה מאוד קשה. לאחר שנה של דיבור בקבוצה הצעתי, יחד עם עו”ד דניאלה פרל, לאה בכר מאניעם וחברים נוספים, להקים התאחדות ולהציג את הצרכים שלנו, לגבש תוכניות פעולה ולייצג אותנו. הדגשתי שבמועצה האזורית גולן ובוועדה המקומית לתכנון ובנייה יש אוזן קשבת, יש תודעת שירות ורצון לסייע.

“כך, נוכח המצוקה של רבים מבעלי הצימרים, התכנסו בעלי צימרים מדרום ומרכז הגולן ביום שלישי 2/2/16 במועדון אניעם לאספה הראשונה של התאחדות בעלי הצימרים בגולן, למרות מזג האוויר הסוער הגיעו 50 בעלי יחידות אירוח, מתוך כ-200 בגולן.

“יש לנו גם משנה סדורה וכדי להגשים אותה הקמנו ארבעה צוותים: צוות אחד שעוסק בתחומי התכנון והבנייה מול ועדות מקומיות ומחוזיות, גם בהיבטים של תב”עות שרלוונטיות לצימרים. בצוות זה יושבים אדריכל רני אוחנה, אנוכי – כמשפטן שמתמחה בתחום מקרקעין, רפי גרציאני מהנדס מחד-נס ודבורה נפתלי מחד-נס שעבדה שנים רבות ברשות מקרקעי ישראל. כך לדוגמה, העלינו הצעות לבחינת הוועדה המקומית והמועצה לשנות תב”עות כגון מתן אפשרות להפעלת ארבע יחידות אירוח, מה שיעניק אפשרות להפעלת עסק רווחי.

“צוות נוסף יפעל מול אנשי עסקים, חברות, ספקים ונותני שירותים, כמו מתקני בריכות שחייה, חשמלאים ושרברבים. המטרה ליצור מאגר אנשי מקצוע שמחויב לנו אבל גם יכול לקבל מאגר מאוד גדול של צימרים שפונים לשירותיו.

צוות שלישי עוסק בגיוס מכל היישובים, עד ל-100 אחוז בעלי הצימרים. ברגע שכולם שותפים בהתאחדות אפשר לפעול מול גופים מוסדיים.

צוות רביעי יפעל מול המועצה בהיבטים של הדרך בה יערך קידום הצימרים בגולן, שאלות של ארנונה, תנאים מועדפים של תשלום עבור מים ועוד.”

הוזלת מחירים, העלאת האיכות וחתימה על אמנת שירות

“אנחנו חותרים לייעול במטרה להוזיל מחירים מצד אחד, ומצד שני להעלות את הרף ואיכות הצימרים.

בהמשך, בכוונתנו לבחון ניסוח אמנת שירות לצימרים, שבה חברי ההתאחדות יתחייבו לאמינות בפרסום ובשירות, ואולי לקדם דירוג איכותי של יחידות אירוח. כבר לפני שיגיע המתארח הוא ידע בבירור מה יחידת האירוח מכילה ובאיזה דירוג היא נמצאת. בדרך זו נוכל להביא למיצוב הגולן כאזור עם אירוח תיירותי איכותי ואמין.”

לא הזכרת במלה את הצימרים של קצרין, הם שותפים?

“אנחנו רוצים גם להוביל את אנשי קצרין לתהליך משותף אתנו, בקבוצת הווצאפ יש תיירנים מקצרין, ודף הפייסבוק הביא אלינו גם פניות מהיישובים הדתיים שאתם ישנה פחות תקשורת. אנחנו מעוניינים שגם המועצה המקומית קצרין תתגייס לטובת העניין, זה מזין את כולם. כולנו נתקדם אם האנשים שמתארחים בצימר באניעם ייפנו למסעדה בקצרין או ברמות, למוזיאון הגולן, לחנויות ולמקומות בילוי בכל הגולן. אם לי יש עודף אורחים ואני יכול להציע למישהו אחר בקבוצת הווצאפ לארח אותם, גם אני הרווחתי בדיעבד. ברגע שפרגנתי למישהו אחר, בעתיד הוא גם יפרגן לי. המטרה היא להשאיר את פוטנציאל האירוח בגולן.”

מה עוד בקנה?

“אנחנו רוצים לפתח בקרוב קבוצת ווצאפ הן לבעלי צימרים והן לבעלי עסקים בענף התיירות כמו מסעדות, מרכזי מבקרים ואחרים. במקום זה יעודכנו בזמן אמת מבצעים מיוחדים לאורחי הצימרים שבגולן, יהיה מידע עדכני של מועדי הפתיחה והסגירה. זהו שיווק ישיר ומהיר יחסית, ללא עלויות, מתוך חשיבה קהילתנית, של עזרה הדדית, ואנחנו מקדמים את התהליך בו הגולן הופך להיות One Stop Shop בו המבקר מקבל טיפולים שונים, יוצא למסעדות, לקניות, לאתרים ובסופו של דבר יישאר רק כאן למשך כל חופשתו.”

 

על מנת להגיע לרווחיות דרוש שינוי בתב”ע

“היום אנחנו רוצים להוביל תהליך שהתב”ע תאפשר שלוש עד ארבע יחידות אירוח על כל מגרש של דונם, לכל יחידה בריכה משלה וכך אחד מבני הזוג יכול להתפרנס. המודל העסקי של צימרים כיום מראה כי שתי יחידות אירוח אינן רווחיות. היום המועצה משווקת הקמת בית עם שתי יחידות אירוח. היחידות פועלות רק 30 אחוזים מהשנה, ולכן כדי ליצור מצב שהצימרים מביאים להכנסה משפחתית ומאפשרים לפחות לאחד מבני הזוג לעסוק באופן מלא או רוב המשרה שלו בצימרים, צריך לעבור למתן אפשרות להקמת ארבע יחידות אירוח, מה שיגדיל את תנועת התיירים בגולן ויאפשר גם אירוח של קבוצות, לא רק בכפרי נופש. המועצה האזורית גולן היא הרבה יותר מאשר בסדר. ברגע שהם ראו שיש מי שמייצג קבוצה ומגיע עם סל הערות, דרישות, תובנות, הם פעלו לטובת העניין. אין כאן ענין של מאבק אלא של לובינג והבאה למודעות של הצרכים שלנו מול המועצה, שהיא הצד שהכי יכול לסייע ולקדם את העניין. כגוף מוניציפלי היא יכולה לגייס תקציבים, ניתן לבצע איתה מהלכים שיובילו להתפתחות נכונה ויעילה יותר של הצימרים.

בנוסף, אנחנו, בעלי הצימרים, משלמים ארנונה על הבריכות וחדרי האירוח כך שמטבע הדברים ההכנסות מכך צריכות לשיטתנו ‘להיצבע’ לקידום התיירות בגולן.”

מי המובילים המרכזיים בהתאחדות?

“זו קבוצה של אנשים שמתאחדים לפעולה באופן וולונטרי, חלקם פעילים דומיננטיים בתוך היישובים שלהם. אני יכול להביא לדוגמא את אנשי אניעם שהניעו איתי חלק מהתהליך – דניאלה פרל, יחיאל ארגמן ולאה בכר. בחד-נס נרתמו דבורה נפתלי ושוקי גולן, ברמות רחלי גולדשטיין, במעלה גמלא הגר פלד, במצוק עורבים עופר שגב, בגבעת יואב אסתרה גלעד, באליעד תמי לוי. אני מאמין ומקווה שיהיו נוספים שיהיו מוכנים להוביל ביישובים נוספים, יחד עם צוותי המשנה. אנחנו נתכנס, נערוך סיעור מוחות, נוביל לשיתוף ברצונות של כולם ונתווה את הדרך להגשמתם. הרי לא חכמה לבקש מהמועצה למשל הגדלת פרסום בחודשי החורף. אנחנו צריכים להעריך את התקציב, את צורת הפרסום, דרך הרתמות המועצה ולהצביע על המקורות התקציבים. אנחנו מאמינים שהתהליכים יתבצעו מהר ונכון יותר, יביאו לאיכות חיים ופרנסה יותר טובה בגולן.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?