נוער חופר – לראשונה בגולן, משתפת רשות העתיקות בני נוער מהגולן בחפירות הארכיאולוגיות

לאחרונה קראה רשות העתיקות לבני נוער מהגולן להשתתף בחפירות הארכיאולוגיות אותן היא מקיימת כאן בחודשי הקיץ, כולל תשלום שכר על עבודתם. שהם אדרי, תלמידת ברנקו וייס מקיבוץ אפיק, הצטרפה לחפירות, והיא מספרת: שווה מאוד


לראשונה בגולן, משתפת רשות העתיקות בני נוער מהגולן בחפירות הארכיאולוגיות אותן היא מקיימת כאן בחודשי הקיץ, כולל תשלום שכר על עבודתם.

אורן זינגבוים, מנהל אזור הגולן ברשות: “התחלנו בניסיון עם קבוצת בני נוער מקיבוץ אפיק וגבעת יואב בחפירה המתבצעת בסמוך למעיין האפיק. החפירה מתנהלת בצורה טובה ורצינית ובה נחשפים מפלסי חיים, קירות ועוד מהתקופה הביזנטית והערבית הקדומה. היות והחפירה מוצלחת והנוער משתף פעולה וחופר את עתיקות ארצנו אנו מרחיבים זאת גם לחפירות נוספות בגולן המתוכננות בחודשים יולי ואוגוסט בקצרין – רובע 12, כפר חרוב ומעיין עין קשתות”.

יצוין כי מדובר בחפירות הצלה שיחשפו ויחקרו את עברו של הגולן, לקראת עבודות הפיתוח המתוכננות במסגרת תנופת הבניה וההרחבה בגולן.

רשות העתיקות פרסמה קול קורא אשר מזמין את בני הנוער מהגולן, מגיל 16 ומעלה לקחת חלק במפעל הגילויים במסגרת עבודת קיץ. החפירות מתבצעות מיום ראשון עד חמישי משעות הבוקר ועד הצהריים ואינן מצריכות ניסיון קודם.

 

שהם: “העבודה מלווה בצחוקים. כולנו נהנים מהעבודה שהיא אמנם קשה אבל זו הנאה. השכר הוא מעל למינימום, עובדים מראשון עד חמישי, בסך הכל ארבעה שבועות, ואני אלך על הכל. אני נהנית, מגיעה מותשת הביתה, נחה וחוזרת בבוקר שוב”

המידע על שיתוף בני הנוער בחפירה הגיע אל שהם אדרי, 17, תלמידת ברנקו וייס מקיבוץ אפיק, מאמה, שהוסיפה שהחפירה מתקיימת לצד הקיבוץ והכסף – טוב.

“אמרתי אחלה”, מחייכת שוהם. “בהתחלה חשבתי שזה יהיה כמו בסרטים עם כל המברשות הקטנות האלה והפנסים של החופרים… אבל במציאות באמת עובדים; לא רק עם מברשות קטנות, אלא גם עם מקושים ומעדרים. זו עבודה-עבודה, לא קל אבל כיף. אני חוזרת כל יום הביתה ומספרת לכל המשפחה מה היה ומה מצאנו.

“מצאנו המון! בבור שלנו היו כמה שכבות של תקופות, החל מהתקופה הסורית לפני 150 שנה. בשכבה זו מצאנו שני טאבונים ופתאום מצאנו בית, חרסים ועצמות של חיות. בבור שלנו מצאנו גם רצפת פסיפס מהתקופה הביזנטית לפני 1500 שנה. בפינת הקיר שחשפנו ראינו אבן שמבצבצת, חשבנו שזו גת אבל הארכיאולוג אורן שהגיע, זיהה שזה פתח של בית. זה היה מאוד מענין, לא רק חפרנו, אלא גם קיבלנו הסברים מהארכיאולוג אלכס עפרון שעבד איתנו על הממצאים ולמה הם קשורים. למשל – כתוצאה למציאת חצי משקולת של נול מאותה תקופה הסביר אלכס על הדרך בה יצרו בדים. מצאתי מקוש מהתקופה הסורית ואני יודעת עכשיו להבדיל בין כלים שונים של עבודה. לאחר יום שלם של עבודה בחפירות ומציאת חרסים וחפצים, כל אחד מאיתנו בתורו גם שוטף אותם ביד עם מברשת, ממש מגניב לראות את הדברים לאחר הקלעים: למדנו איך ממיינים ומה מחפשים בחרסים. כן, זו עבודה מעניינת ביותר, סיימנו עכשיו שבועיים של חפירות באפיק ואנחנו מתחילים את החפירה באזור הטיילת בכפר חרוב.”

 

זה גם מגבש? מי עוד איתך?

“יש כאן עוד שני תיכוניסטים מהיישוב שלי, אחד מגבעת יואב, אחד מבני יהודה, כן, העבודה מלווה בצחוקים. לא חשבתי שעבודה כזאת מקרבת אנשים, אבל כולנו נהנים מהעבודה שהיא אמנם קשה אבל זו הנאה. השכר הוא מעל למינימום, עובדים מראשון עד חמישי, בסך הכל ארבעה שבועות, ואני אלך על הכל. אני נהנית, מגיעה מותשת הביתה, נחה וחוזרת בבוקר שוב.”

 

מה היית עושה בחופש אם לא היית חופרת, אופס?

“אני מניחה שהייתי עובדת בחדר האוכל, עושה בייביסיטר, משהו, כי צריך כסף לרישיון.

אבל יש כאן משהו שהוא מעבר לעבודה: זה מוסיף ידע ואני אוהבת ללמוד, למלא את המאגרים. אני כל הזמן חוזרת ומשתפת את ההורים, כשאלכס מסביר זה מעניין וזה הופך את החפירה הארכיאולוגית לעבודה שבא לך לבוא אליה”.

בני הנוער המעוניינים לקחת חלק בפעילות הגילוי הבלתי שגרתית תמורת תשלום הוגן מוזמנים ליצור קשר עם נציגי רשות העתיקות (מספר המשתתפים מוגבל).

ניתן לפנות ליוסי בטלפון: 052-4284299, או לגלעד בטלפון: 052-5991713

 


אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?