נטע קציר מובילה בחינה מחודשת בין מסורת לחידוש

נטע קציר היא רכזת מרכז חגים של הגולן המקיים מגוון פעילויות שבמרכזן הנגשת התרבות היהודית לרוב תושבי הגולן, סיוע לבניית קהילות דרך בירור זהותם היהודית-ישראלית וקידום מיזמים תרבותיים וחינוכיים בתוך הקהילה בשיתוף גורמים מגוונים


 

מרכז חגים של הגולן הוקם לפני כחמש שנים ובו מתקיימות פעילויות מרתקות במהלך השנה בנושאי חגי ומועדי ישראל, ביניהם מסורת קבלות שבת ביישובים שונים. מי שעומדת מאחורי המפעל הזה, היא נטע קציר, רכזת המרכז שמתארחת אצלנו הפעם במדור כאורחת בשישי. נטע נשואה לקובי, מנהל הקהילה של נוב ואמא לעדן, אוראל, איתם, יהלי וקמה. היא נולדה ברמת מגשימים וחזרה עם משפחתה כדי לשחזר את ילדותה עבור ילדיה.

איך הוקם מרכז חגים ומה המטרות לשמן הוא קיים?

מרכז חגים הוקם לפני 5 שנים ע”י מרכז “זהות” שהיה קיים במדרשת הגולן, ביחד עם מתנ”ס גולן. עלה צורך ורצון מתושבים לתת מענה בתחום ההתחדשות היהודית גם לקהילה ולא רק למוסדות החינוך שבה, וכך הוחלט בהובלת המועצה האזורית, על פתיחת מרכז המיועד לתושבים הן ברמה האישית והן ברמה הקהילתית והאזורית. בעת ההקמה, המרכז הציב כמה מטרות מרכזיות – הנגשת התרבות היהודית לרוב תושבי הגולן כדי שיחושו בני בית בתוך תרבותם, סיוע לבניית קהילות דרך בירור זהותם היהודית-ישראלית לטובת חיזוק היישוב וזהותו, יצירת הזדמנויות למפגשים בין זהויות שונות בקהילה היישובית והגולנית ויצירת מיזמים תרבותיים וחינוכיים בתוך הקהילה בשיתוף גורמים מגוונים בזהותם ובהשתייכותם.

אילו אנשים ומוסדות נוספים שותפים לפעילות?

“בעלי הבית” של מרכז חגים היא המועצה האזורית, שסימנה את תחום הזהות היהודית כאחד משני דגלי התוכן. בפועל המרכז פועל בתוך מתנ”ס גולן על שלוחותיו ומחלקותיו, בניהולו של יהודה גולדשטיין, הרואה חשיבות גדולה בקידום ומיצוב מרכז חגים בגולן. במקביל, מתקיימת עבודה רציפה עם חגי סמט, מנהל מחלקת חינוך במועצה, שמסייע להוביל את התחום גם בבתי הספר, שותפים לנו מתוך המועצה גם המועצה הדתית, מדרשת השילוב, נטעים, קהילות, בתי ספר יסודיים, נופי גולן ועוד. קשר עם ארגונים חיצוניים קיים עם המדרשה באורנים, המחלקה להתחדשות יהודית בחברה למתנ”סים, מכון הרטמן, האגף לתרבות תורנית ועמותת ניצנים.

יחד איתי בהובלת מרכז חגים, עומדת הנהלה פעילה שמסייעת לי בחשיבה ובהוצאת הפעילות מן הכוח אל הפועל. להנהלה שותפים אורי הייטנר, אריאל שגיא, בינה פבזנר, רוחמה מטלון, יואב מלכיאור, הרב נתנאל אריה, אירה אלקלעי-רובין, אופיר בן אילוז, שמוליק טסלר, הרב אביה רוזן, ושמעון זומר.

אילו פעילויות מתקיימות במהלך השנה?

הפעילויות מתקיימות בשלושה תחומים – בבתי הספר מתבצעת הנחיה למורי תרבות ישראל המתקיימת ע”י מכון הרטמן, סיוע לתוכניות שנת בר מצווה, פרויקט לימודי אזרחות משותפים דתיים-חילוניים בכתות י”ב, פרויקט “מסע גולני” לכתות ח’, פרויקט יום שיא לכל כתות ה’-ו’ בגולן, דתיים וחילוניים, מפגשים בין הגנים ופעילות סביב ערכים משותפים.

בקהילה הלומדת, ישנו קורס להכשרת מנחי קבוצות לומדות של מכללת אורנים ומנחים נוספים, קבוצת לימוד לנשים – “הלבנה בחידושה”, “שנה במתנה” – סדנת שיח לימוד לאימהות ובנות מצווה, “נשות המקרא” וסדנא למובילי קבלות שבת ביישובים.

במעגל הקהילתי לציבור הרחב, מתקיימות קבלות שבת לכל תושבי הגולן במהלך שעון הקיץ במקומות שונים, פעילות לקראת ובמהלך החגים, כנסי לימוד שנתיים, סיוע לוועדות תרבות בתוכן וחיבור ראויים לחג. חשובה לנו מאוד העבודה עם הקהילות, וגם החיבור ביניהן, להפגיש בין האוכלוסיות בגולן, ולתת הזדמנות לשיח והיכרות בלתי פורמליים.

מהי גולת הכותרת של המרכז?

פריצת הדרך מבחינתי הוא קורס המנחים, כיוון שהעצמת הכוחות המקומיים ומתן כלים להנחיית קבוצות לומדות, הוא צעד חשוב שעשינו בשנים האחרונות שייסד פה תשתיות חשובות לביסוסו של התחום בגולן. כבר עכשיו אנו רואים פירות מהקורס הראשון, אשר מהווה חלק חשוב בהובלה האזורית ובלקיחת אחריות, ואנו מצפים להרחיב את המעגל עם הצטרפותו של המחזור השני.

מה קורה במהלך קבלות השבת שלכם?

קבלות השבת כוללות פעילות לילדים, מוזיקה וטקס. הן מהוות מוקד משיכה משמעותי לתושבי הגולן שנכנסים לשבת באווירה מיוחדת. קבלות השבת מתקיימות בחלקן בתוך יישוב מארח, מתוך מחשבה לתת לקהילות שונות הזדמנות לחוות את קבלת השבת ואולי להעצימה בהמשך ברמה הקהילתית.

בימים קשים אלו שעוברים על עם ישראל, יחד עם ההחלטה לבטל את אירועי ‘לילות ירח’ של תיירות גולן, החליטה המועצה להעצים את הפעילות המחבקת והמאחדת כמו זו של קבלת השבת ולהוסיף פעילות נוספת בדרום הגולן, בכדי לתת לתושבים הרגשה של בית. אני ממליצה בחום לכל מי שעוד לא היה, להשתתף השבוע בטקס שיתקיים במתחם התיירות וואסט ולהבין במה דברים אמורים.

במה מתבטא הקשר והחיבור האישי שלך לחגי ישראל?

ברמה האישית, הקשר והחיבור שלי לזהות היהודית ישראלית, קיבל משנה תוקף מאז שהתחלתי לעבוד בתחום. העיסוק בנושא, המפגש עם טקסטים והחיפוש אחר מהויות, היווה עבורי נקודה משמעותית של חשיבה על דברים שלפעמים נראו יותר מדי מובנים מאליהם. חשיבה שהובילה אותי להמשיך ולהעמיק בתרבותנו היהודית ישראלית. בעבודתי אני נעה רבות על המתח שבין מסורת לחידוש, בין ההחלטות של דברים שנשארים כפי שהם, לבין יצירה חדשה. אין לי ספק שהמתח הזה משפיע גם על חיי האישיים, שמתחברים לתנועה הגדולה שמתרחשת בתחום זה בחברה הישראלית והובלה של בחינה מחודשת שבין מסורת לחידוש.

איך אתם מצליחים להתפרש לאורך הגולן ומה צפוי בקרוב?

בשנת השמיטה הקרובה, אנו עומדים לקיים תוכנית ענפה של חיבור הגולן למקום של תוכן. שמיטה של מעט מן החומר, העבודה והמדיה, לטובת הקדשת זמן ללמידה כלשהי בכל תחום שמעניין את האנשים. יתקיימו ברחבי הגולן קורסים וסדנאות רבים בתחומים של יהדות, היסטוריה, גיאוגרפיה, סביבה וספרות. לתוכנית כולה אנו קוראים “פתוח לרוח” וכל התושבים מוזמנים לבחור לעצמם מסגרת לימוד שמתאימה להם. ללימוד מצטרפת תוכנית בעניין שמיטת חובות שתועבר ע”י צוות מקצועי שיסייע למשפחות בעלות חוב למועצה. התוכנית הגדולה הזו תיפתח בכנס לימוד גדול שיתקיים ב- 11/9, ט”ז אלול ובקרוב יפורסמו כאן מלוא הפרטים.

קבלת השבת הקרובה תתקיים בשישי, 8.8, י”ב אב במתחם וואסט.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?