נשרים ספרדיים בגמלא – סיפור חוצה ארצות

סיפורה של נשרה שהגיעה לארץ מספרד, התאקלמה, שוחררה והגיעה עד לדרום לבנון, שם לכדו אותה תושבים מקומיים ופרסמו את תמונתה בפייסבוק, במחשבה שתפסו מרגלת. אולם פקח שמורת טבע תל דן שראה את התמונה התקשר מיד לשמורת גמלא


סיפור קטן על נשרה, שבתקופת זמן של חצי שנה עלתה על מטוס בספרד, התאקלמה בגמלא, הואשמה בריגול בלבנון וחזרה ברכב של האו”ם לתחומי מדינת ישראל. חלק קטן מסיפור גדול מאוד של ניסיונות אישוש אוכלוסיית הנשרים בגמלא.

נתחיל את הסיפור בסקירת אוכלוסיית הנשרים באזורינו לאורך השנים. ב-1864 ביקר בארצנו הכומר האנגלי הנרי בייקר טריסטרם. בנחל עמוד נתקל טריסטרם בקינון של מאות נשרים, עזניה שחורה, פרס ואפילו דב סורי. מאה שנה חלפו, ומ-1967 רמת הגולן היא חלק ממדינת ישראל. ניטור הנשרים בגולן החל בצורה מסודרת בשנות ה-90, כאשר בשמורת גמלא נספרו בין 150-200 נשרים. המספרים האלו ירדו בהדרגה עם נפילות חדות בעקבות הרעלות חוזרות ונשנות, גדולות וקטנות, במרחבי הגולן, עד שכיום חיים בגולן כ-25 נשרים.

הניסיונות של רשות הטבע והגנים לאישוש אוכלוסיית הנשרים כללו גרעין רבייה בחי בר כרמל, שימוש במדגרה מלאכותית שנועדה להעלאת מספר הפירחונים, וכבר לפני עשור הועלה הנושא של ייבוא נשרים מהמין נשר מקראי, שיגיעו מחו”ל, בין היתר מספרד, לחיזוק המין בטבע הארץ ישראלי בכלל, ובגולן בפרט.

באוקטובר 2015 הובאה שלישיית נשרות ספרדיות לאקלום בשמורת טבע גמלא. כעבור חודשיים של שהייה בגמלא, במהלכם הן מושדרו במשדרי ג’י.פי.אס וטלמטריה, נבדק מצבן הפיזי והן נמצאו מוכנות לשחרור. נפתח להם חלון מיוחד בכלוב האקלום והן עפו לחופשי. שלושתן עפו במורד ערוץ נחל דליות לכיוון הכנרת, שם שהו כשלושה שבועות. שתיים מהן נאספו חזרה תשושות לשמורת גמלא, מכיוון שלא הגיעו למקומות שחרור המזון שלהן, ולאחר שנסיונות האכלה מקומיים לנשרות האלו לא צלחו. השלישית הייתה שאפתנית יותר והרחיקה לכת עד לדרום לבנון, 4 ק”מ מהגבול, ונמצאה ע”י אזרחים לבנונים במחצבה ליד בינת’ ג’בייל.

הלבנונים מצידם, נתקלו בנשרה כאשר על רגלה טבעת עם הרישום אוניברסיטת תל אביב, ועל גבה מכשיר ניווט לווייני. הלבנונים היו בטוחים כי תפסו מרגלת. מכשיר הג’י.פי.אס שעל גב הנשרה לא יועד לריגול כמובן, אלא נועד לצרכי מעקב של פקחי הרשות אחר הנשרות החדשות. ואכן – הפקחים בגמלא ראו שהנשרה נמצאת בדרום לבנון, חששו לחייה, מכיוון שפעילות ציד הציפורים בדרום לבנון היא אינטנסיבית ביותר וקיוו שתצא משם חזרה לחיקם.

באחד מהבקרים לפני שבועיים ראה פקח שמורת טבע תל דן שאדי דעבוס בפייסבוק תמונה של נשר עם תג כתף ישראלי, מוחזק בכנפיו, כפות ברגליו ומקורו קשור, בבינת ג’בייל. שאדי ישר התקשר לשמורת גמלא והעביר את המידע, תוך כדי שהוא מצליח לשכנע את הלבנונים כי לא מדובר בציוד ריגול. הפקחים מגמלא זיהו אותה ישר – הספרדיה השלישית שהסתובבה בלבנון. ההבנה הייתה שימיה ספורים, נשר שנלכד מטופל בצורה לא נאותה בדרך כלל ומועבר לבתים פרטיים, לאיסוף ותצוגה.

אלדד איתן מנהל שמורת גמלא החליט שהוא לא מחכה לרגע בו היא תיפגע. הוא הרים טלפון ליחידת הקישור לאו”ם, שהכניסו לסיפור את האו”ם הלבנוני, שישר פנו לצבא לבנון. צבא לבנון הגיעו לבינת’ ג’בייל, חיפשו וגם מצאו את הנשרה. הנשרה נלקחה והועברה לראש הנקרה, למעבר הגבול. שם, חיכו לה בקוצר רוח אלדד, ויגאל מילר מחי-בר כרמל. שיתוף פעולה לבנוני-ישראלי, להצלת הנשרה. לנשרה שלום, ואולי היא אף תביא את השלום. כרגע היא מתאוששת בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן. לכשתתאושש, תושב לגמלא, ונקווה שהמזל יאיר לה פנים, היא תשוחרר שוב לטבע, ותקים פה בית בישראל.

מה בהמשך הפרויקט? לגמלא הועברו עוד 9 נשרים ספרדיים אשר מיועדים להשבה לטבע לאחר אישוש ואקלום. נשרים נוספים הושבו לטבע בעין עבדת שבדרום ובחי בר כרמל. נקווה בעתיד לשיתוף פעולה עם המדינות השכנות בנושאים של שמירת טבע. ולנשרים? נאחל להם בהצלחה, בברכת צאו לדרך – אבל לא מעבר לגבול בבקשה.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?