סופרים צבאים בגולן כבר 40 שנה

בספירת הצבאים השנתית שנערכה לאחרונה לפני כשבוע, נספרו 328 צבאים, לעומת 264 שנספרו בשנה שעברה. בשלוש השנים האחרונות ניכרת מגמת עלייה מתונה בספירות הצבאים, אם כי מוקדם לצאת בהצהרות ומסקנות חד משמעיות בהקשר זה


 

בספירת הצבאים השנתית שנערכה על ידי רשות הטבע והגנים בדרום רמת הגולן, לפני כשבוע, נספרו 328 צבאים. השנה, צוין ראשית העשור הרביעי לספירה זו, המתרחשת מידי שנה במועד קבוע כבר משנות ה- 80 במאה שעברה. הספירה מתבצעת על ידי צוות נרחב של עובדים ומתנדבים מרשות הטבע והגנים, חלקם משתתפים בספירות כבר יותר מעשרים שנה. מטרת הספירה היא לאמוד את השינויים אשר מתרחשים באוכלוסיית הצבאים בדרום רמת הגולן וללמוד ממנה על כלל אוכלוסיית הצבאים ועל שינויים אקולוגיים נוספים המתרחשים בתא השטח. תוואי המסלול של כל צוות הינו קבוע והספירה נעשית במקביל על ידי צוותים רבים על מנת לקבל תצפית מקיפה ככל הניתן ולוודא שלא מתרחשת ספירה כפולה. הספירה מתקיימת דווקא בחודש ינואר משום שבזמן זה העשב ירוק אך עדיין נמוך וכך ניתן ביתר קלות לזהות את הצבאים, הניבטים ברוב המקרים ממרחק רב באמצעות משקפות.

על הצבאים ואורח חייהם

הצבאים ברמת הגולן משתייכים למין הנפוץ בישראל – צבי ארץ ישראלי. על פי הגדרות הסיכון להכחדה, מוגדר הצבי כמין שעתידו בסיכון, ועל כן מושקעים מאמצים כבירים על מנת לשמרו. במין זה ניתן בנקל להבחין בין הזכר לנקבה. הזכרים בעלי קרניים גדולות המתארכות כלפי מעלה והן משמשות בעיקר למאבקים בין הזכרים עצמם. לקרן מבנה ייחודי המאפשר לצבאים להימנע מפציעה תוך כדי המאבק. הנקבות לעומתם, חסרות קרניים או בעלות קרניים קטנות. גם אופן ההתנהגות שונה. הזכרים הבוגרים מסתובבים בדד והינם בעלי טריטוריה. הנקבות שוהות בעדרים ופורשות מהם לטובת ההמלטה שלאחריה יחזרו עם העופר לעדר. חשוב לציין שבעת עונת ההמלטה החלה באביב, ניתן לחזות בעופר בודד ללא האם. ברוב המקרים היא לא נטשה אותו! היא התרחקה לזמן קצר והיא תשוב. הצבאים רגישים מאוד לריחות זרים ולכן אין לגעת בעופר מכיוון שאמו עלולה להפסיק לטפל בו, וכמובן שאין לאסוף אותו.

הגולן- ארץ הצבי?

אוכלוסיית הצבאים בגולן הייתה נתונה לשינויים רבים בחמישים השנים האחרונות. בראשית שנות ה- 70 הועברו לדרום הגולן כ- 500 צבאים מרמות יששכר, עקב מיעוט פרטים בשל הציד המסיבי שהתרחש בגולן בעת השלטון הסורי, והחל מתקופה זו האוכלוסייה הלכה וגדלה. השיא בדרום הגולן היה בשנת 1984, אז נספרו 5,000 צבאים (כ- 35 צבאים לקמ”ר!). הנזקים שנגרמו ליבולי החקלאות והחשש מהתפרצות מחלת הפה והטלפיים הובילו להחלטה לדלל את הצבאים על ידי צייד מבוקר. בשנת 1994 הושגה הירידה הרצויה באוכלוסיית הצבאים (באותה שנה נספרו כ- 2200 צבאים) והצייד (החוקי) הופסק. באופן מפתיע אוכלוסיית הצבאים המשיכה לרדת באופן דרמטי, ובשנת 2003 נספרו רק 202 צבאים (פחות מעשירית מהספירה של שנת 94!). בשאר הספירות בהמשך העשור, אין מגמה ברורה של עלייה או ירידה. קשה להצביע בוודאות על הגורמים לירידה הדרמטית באוכלוסייה, אך נראה שהבעיה העיקרית נעוצה בקושי של הצבאים לגייס עופרים לאוכלוסיה. כאן נכנסים לתמונה התנים שהם הטורפים העיקריים של העופרים. בספירה האחרונה, שנערכה ב- 15.1.2014 נספרו 328 צבאים, לעומת 264 צבאים שנספרו בשנה שעברה. בשלוש השנים האחרונות ניכרת לשמחתנו מגמת עלייה מתונה בספירות הצבאים אך עוד מוקדם לצאת בהצהרות ומסקנות חד משמעיות בהקשר זה.

השבת צבאים משוקמים אל הגולן

בשנה האחרונה שוחררו בגולן מספר צבאים אשר עברו תהליך שיקום שכלל בד”כ טיפול בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן ושהות בשטח אקלום סגור בשמורת טבע יער יהודיה. רוב הפרטים לא נאספו בגולן, אולם לאחר שהות בבית החולים אין משמעות לעובדה זו. הגולן, העשיר בצמחיה מתאימה, מהווה חבל ארץ יחסית שמור ולא מאוכלס בצורה מסיבית ועל כן הינו מתאים לשחרור הצבאים במצבם הרגיש שלאחר השיקום. על מנת להקל על תהליך ההשבה ולעשותו באופן מדורג, הצבאים מועברים בתחילה אל שטח אקלום בו הם שוהים מספר שבועות לפני השחרור המלא. שטח זה מדמה את שטח המחיה החדש, אך הוא מכיל תנאים אידאליים הכוללים מים, מזון והגנה מפני טורפים. לפני כחודשיים שוחררו בגולן נקבה אחת ושלושה עופרים. לפרטים הוצמדו משדר טלמטריה על מנת לעקוב אחריהם. לעת עתה נקלטים אותות משלושה פרטים באזור השחרור, עם הפרט הרביעי אבד הקשר וייתכן שהמשדר נפל ממנו או שהוא נטרף. במהלך מערכת מזג האוויר הסוערת שחלה בחודש דצמבר, חולץ על ידי פקח צפון הגולן, אביעד בלסקי, צבי צעיר, לאחר שנתקע בשלג בגובה של 80 ס”מ, הוא טופל ושוחרר אך לאחר זמן קצר נטרף.

רשות הטבע והגנים תמשיך לפעול למען הצבאים ושאר חיות הבר, בתקווה שהאוכלוסייה הקטנה תמשיך במגמת העלייה ונזכה לראות בשנים הבאות יותר ויותר צבאים מעטרים את מורדות הגולן. בהזדמנות זו נייחל גם לגשם שיבוא, העשב בספירה האחרונה נראה נמוך מתמיד.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?