עשרות אתרים ארכיאולוגים חדשים נתגלו השנה

בסקירת פעולות רשות העתיקות בגולן בשנה האחרונה, גילה ד”ר אליעזר שטרן, ארכיאולוג מחוז גליל וגולן כי ידע ארכיאולוגי רב הולך ונחשף באזור, חלקו במקומות לא צפויים. ד”ר שטרן הדגיש את חשיבות המחקר הארכיאולוגי למעמדה של ישראל בעולם


הרחבות היישובים, פיתוח הנחלות והיערכות צה”ל יצרו ערך מוסף בלתי צפוי בגולן. הודות להם, לשיתוף הפעולה עם הגורמים ברשויות ובמיוחד לכלים הכבדים של צה”ל, נחשפו עשרות רבות של אתרים ארכיאולוגיים, חלקם צפויים אך חלקם – מפתיעים.

כך עולה מדברי ד”ר אליעזר שטרן, ארכיאולוג מחוז גליל וגולן ברשות העתיקות, בסקירתו את פעולות הרשות בגולן בשנה וחצי האחרונות בכנס קצרין לארכיאולוגיה.

שטרן הציג מפה ובה מסומנים האתרים החדשים שנתגלו בנקודות אדומות; בתוואי גדר הגבול המחודשת עולות ממש הנקודות זו על זו בצפיפותן הגדולה מאד, “שרק מראה את חשיבות הגולן לאורך ההיסטוריה”, ציין שטרן.

שטרן: “הארכיאולוגיה שלנו מייצגת תרבות, שפיות, משלחות רבות מגיעות לחקור את ערש התרבות העולמית שכאן, אנשיהן שבים למדינותיהם ומדברים גם על יחס הרשויות והחוקרים אל תרבות ולא אל מלחמות ואני מאוד גאה להיות שותף לזה”

“בזכות שיתוף הפעולה עם כל גורמי הפיתוח, אשר מודעים לחשיבות הנושא, אנחנו יוצאים לסקרים רבים שבהם נחשף ידע ארכיאולוגי רב וזה רק מראה מה הפוטנציאל של הגולן וארץ ישראל למחקר זה. הארכיאולוגיה שלנו מייצגת תרבות, שפיות, משלחות רבות מגיעות לחקור את ערש התרבות העולמית שכאן, אנשיהן שבים למדינותיהם ומדברים גם על יחס הרשויות והחוקרים אל תרבות ולא אל מלחמות ואני מאוד גאה להיות שותף לזה, כי אנחנו מייצאים מכאן ערך אחר לחלוטין ממה שמנסים לייצר לנו”, אמר שטרן.

שטרן התייחס למוקדי פעילות שנעשתה כאן השנה, שחלק מהותי ממנה נערך ביחד עם בתי הספר: “כך למשל בתוך מרחב בית הספר בחיספין חוקרים הילדים אתר ביזנטי; לקראת בניית קריית חינוך בבוקעתא נחשף אתר יטור, אתר יטורי נוסף נחשף בעבודות הגדר ליד מג’דל שמס וגם באזור עין קיניה; בקצרין מתנהלות חפירות חינוכיות עם בתי ספר, בכפר חרוב – חפירות הצלה לקראת הרחבת כפר הנופש, כך אפשר להמשיך לפתח את הארץ ולתעד את העתיקות במקום. בנחל הרוקד, בעבודות פיתוח ליצירת תצפית לצה”ל, נתגלתה מצודת גבול מהתקופה ההלניסטית-רומית. אפשר להתפעל כיצד אותם אנשים אשר ביקשו תצפית אסטרטגית על האזור, בנו לפני 2000 שנה מצודה לכיוון הגולן הסורי, המפקד היום בחר בדיוק באותה נקודה.

אתר נוסף, כנראה יהודי, נחשף במג’דוליה ליד נטור, אנחנו צופים שיהיה אחד האתרים היותר מעניינים בגולן. מתקן חקלאי נתגלה בחפירת הצלה לקראת פיתוח בבאב אל הווא.

גם בעבודות ‘מי גולן’ נתקלים באתרים ואנחנו מפקחים עליהן.

“שיתוף הפעולה אתכם מעורר גאווה. לבד מהחפירות מתקיימת פעילות שכבר מתקדמת הרבה יותר. מיזם חשוב אשר מתנהל בשיתוף פעולה של כל הגורמים הוא חשיפת בית הכנסת בדיר עזיז, שימורו ויצירת תכנית לביקורים באתר שיכלול גם את המעיינות מתחתיו, עם בית הכנסת, עם עזרי ביקור, הצללה, זהו אחד האתרים המאוד אטרקטיביים, יפים ומעניינים בגולן וכולם מוזמנים.

“במשך שנים על שנים נחשף בית הכנסת באום אל קנטיר, נערכה בו עבודה רצינית ומכובדת מאד. כמו כל דבר אחר בגולן גם אתר זה עובר פיתוח והכשרה לביקורי הקהל, כולל מוזיאון לתפארת שנבנה שם. רמת הגולן בהחלט מעשירה מאוד את האתרים שניתן לבקר בהם.

“אנחנו עובדים על תצוגות מקומיות רבות ביישובים, גם רשות הטבע והגנים עורכת שימורים וצוותיה עוברים מאתר לאתר. רק שנמשיך ונהנה”, סיים שטרן.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?