פרס למתכנני הפארק הוולקני אביטל

מחצבת אביטל מזרח הנטושה, ששוקמה בסיוע הקרן לשיקום מחצבות, זכתה באות אדריכלות הנוף לשנת 2013. כיום פועל באתר מוזיאון להיסטוריה הוולקנית של רמת הגולן עם אמצעי המחשה אור-קוליים, תאורת לילה צבעונית ודגם של הר-געש פעיל


הפארק הוולקני אביטל שברמת הגולן – שהפך בסיוע הקרן לשיקום מחצבות והמועצה האזורית גולן ממחצבה נטושה למוזיאון פתוח ייחודי – זכה במקום הראשון בקטגוריית שיקום נופי במסגרת אות אדריכלות הנוף לשנת 2013. הפרס, שמוענק על ידי האיגוד הישראלי של אדריכלי הנוף, הוענק למשרד האדריכלים צורנמל-טורנר, שתכננו את שיקום האתר.

הפארק הוקם ביוזמת הקרן לשיקום מחצבות והמועצה האזורית רמת הגולן באתר בו פעלה מחצבת אביטל-מזרח. המחצבה, למרגלות הר אביטל, שימשה במשך שנים לכריית טוף וולקני אך ננטשה לפני שנים רבות. באתר נותר בור כרייה עמוק מוקף קירות תלולים, שגובהם 9 עד 13 מטרים.

כתוצאה מפעילות החציבה רבת השנים נחשפו בתוך הקירות תופעות גיאולוגיות ייחודיות להר הגעש אביטל, אשר נוצרו לפני כמאה אלף שנים. בין היתר נחשפו באתר עדויות להתפרצויות געשיות עתיקות, קרקע שהתאבנה וגושי סלע גדולים שניתזו מהר הגעש לתוך השכבות הרכות. הממצאים הטבעיים הייחודיים, לצד האפשרות להפוך את המקום לאטרקציה תיירותית-חינוכית בגולן, היו הבסיס להחלטה לשקם את האתר. הקרן לשיקום מחצבות השקיעה בשיקום כ-4 מיליון שקלים.

השיקום נועד להפוך את האתר הנטוש והמסוכן לשטח ציבורי שבו פועל כיום מוזיאון פתוח שמציג את ההיסטוריה הוולקנית של רמת הגולן תוך עיצוב מחדש של הטופוגרפיה ליצירת פארק ייחודי. במסגרת השיקום נסלל באתר מסלול המאפשר צפייה מקרוב בממצאים שבתוך קירות המחצבה, הוקמו אמצעי המחשה אור-קוליים, תאורת לילה צבעונית ודגם של הר-געש פעיל.

“ההצלחה של הפרויקט היא היכולת לצקת לתוכו תוכן נוסף – מעבר לשיקום המעשי של המחצבה”, הסבירה האדריכלית ורדית צורנמל. “התוכן, בשילוב עם הצורה שבה בוצע השיקום, יוצרים סקרנות ועניין, והם שמצליחים להביא מבקרים לאתר. לא העלמנו את הנוף שהיה במקום – ערימות ישנות של עודפי חומרי החציבה; השתמשנו בהן כחומר גלם ליצירה של נוף חדש, שלא מתכחש לעברו של האתר כמחצבה ולהיסטוריה של האזור, ויצרנו את החרוטים המדמים הרי געש. נוצר כאן חיבור טוב בין המועצה האזורית גולן שרצתה להקים אתר בנושא וולקני והקרן לשיקום מחצבות שהתגייסה לנושא, ואני מברכת על כך”.

הפארק הוא חלק ממסלול האטרקציות “חוויה געשית בגולן”, שכולל גם את אתר הפליאומגנטיזם, שם סלעי הבזלת משבשים את השדה המגנטי של כדור הארץ, והג’ובה הגדולה ביער אודם – בור געשי מיוחד במינו.

אודות הקרן לשיקום מחצבות

בישראל ישנן כאלף מחצבות נטושות ששימשו במשך שנים לכריית חומרי גלם לתעשיית הבנייה ולהקמת תשתיות. לאחר שחומר הגלם במחצבה אוזל, היא ננטשת על ידי בעליה. מלבד הפגיעה בטבע ובנוף, מחצבה נטושה עלולה להפוך עד מהרה לאתר בו משליכים פסולת באופן בלתי חוקי, או לאתר בו מצטברים מים שיוצרים מפגע תברואתי ואפילו עלולים להרעיל את מי התהום. מחצבה נטושה היא גם אתר מסוכן שהציבור מדיר את רגליו ממנו.

תפקיד הקרן הוא להחזיר שטחים שנחשבו אבודים לרווחת הציבור, על ידי שיקומם לטובת שטחי תיירות, פארקים לאומיים, מרכזי לימוד גיאולוגיים, אזורי תעשייה, שטחי ניקוז ושימושים נוספים לטובת הציבור כולו. מחצבות משוקמות משדרגות את האזור מבחינה סביבתית, ציבורית ונדל”נית ובכך משרתת הקרן האינטרס הלאומי והציבורי לשמירה על ערכי הטבע והאדם. ב-34 שנות פעילות הקרן שוקמו למעלה מ-200 מחצבות וחלקי מחצבות במדינת ישראל.

 

כתבות שיכולות לעניין אותך

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?