צלצר לורן הלך לעולמו

דברים לזכרו של לורן צלצר, שהלך לעולמו בשבוע שעבר


תקופת המאבק על הגולן הייתה הקשה בחיינו. יותר מעצם החיים תחת גיליוטינה המונחת על צווארנו – קשה הייתה האכזבה מהתדרדרותה הערכית והמוסרית של מדינת ישראל, שממשלותיה הניפו עלינו את גרזנן.

אולם התקופה הזאת הייתה גם אחת התקופות היפות בחיי. ועד יישובי הגולן לא היה מקום עבודה ולא ארגון. הוא היה משפחה. המשפחה המורחבת הייתה מאות הפעילים והמתנדבים. המשפחה הגרעינית הייתה הצוות המרכזי. אחוזי תחושת שליחות, עשינו לילות כימים, במסירות אין קץ, באמונה יוקדת בצדקת דרכנו, בתחושה שלא רק עתיד הגולן אלא עתיד העם והמדינה מוטלים על כתפינו ובאופטימיות, שקשה להסבירה, שבכוחנו הדל נשפיע על ההיסטוריה ונעצב אותה.

אחד מעמודי התווך של הצוות הזה היה צלצר. מהרגע בו קיבלתי את הידיעה על מותו ללא עת, תמונתו – תמונת האיש גדול-הממדים, עם הקוקו הנצחי והעגיל באוזן, אינה משה מעיניי וקולו הרם, עם עכבות המבטא הצרפתי – מאוזניי והזיכרונות המשותפים מתקופת המאבק מציפים אותי.

איני זוכר מה הייתה הגדרת תפקידו של צלצר, אם בכלל הייתה כזאת. אך צלצר היה הקריאטיב של המאבק. הוא היה המנוע היצירתי, המפיק האגדי. לא פגשתי הרבה אנשים כל כך יצירתיים, כל כך מקוריים, בעלי חשיבה כל כך בלתי שגרתית, שוברת מוסכמות, חורגת ממסגרות. השמים הם הגבול – זה הביטוי המסכם את דרך חשיבתו ואת פעלו.

“אם כל ההפגנות” בכיכר רבין, מסע הטרקטורים מגמלא לירושלים, שביתת הרעב בגמלא, עצרות הענק של תושבי הגולן – אנשים רבים היו שותפים לאירועים הללו, לפני ומאחורי הקלעים. צלצר היה אחד המרכזיים שבהם והוא שנתן להם את הברק המקורי, את הארומה היצירתית.

גולת הכותרת של תרומתו למאבק, לדעתי, הייתה מיצג הגולן. המיצג הוא התגלמות הצלצריות – לחשוב בענק, לפנטז בלי לחשוש, לא לחשוב על מגבלות כספיות ואחרות, לעקור מהלקסיקון את המושג “אי אפשר” ולהוציא לפועל חלום – במקצוענות, במצוינות, באיכות ללא פשרות. צלצר היה אמן, אסתטיקן, וגם המאבק היה בעבורו יצירת אמנות. הוא לא היה מוכן להתפשר על חובבנות ובינוניות במבצעי הוועד ובכך תרומתו למאבק ולניצחון בו הייתה אדירה.

ענק שחשב בענק

צלצר, האיש שתמיד חשב בענק, מזוהה בעיקר עם המבצעים הגדולים, אך האמת היא שהוא היה קשור גם לפעולות הקטנות, היו-יומיות, השגרתיות (עד כמה שאפשר בכלל להצמיד את המילה שגרה לצלצר). גם בפעולות הללו תביעת האצבע שלו הייתה יצירתית וייחודית. צלצר היה מעודכן תמיד במילה האחרונה של הטכנולוגיה. אני זוכר פעולה, שעשינו בראשית שנות ה-90′, אם איני טועה היה זה מיצג הפגנתי לצד כינוס של מרכז מפלגת העבודה. צלצר הציע להעמיד מסך ברקו עם תמונות כלשהן. כשהוא הזכיר את המונח “ברקו” איש מאתנו לא ידע על מה הוא מדבר. אף אחד לא שמע על ההמצאה הזאת. אך צלצר השיג את המקרן והמסך הנדירים, שהיו חלק מן הפעולה.

בשבועות תשנ”ד, 1994, ערך קיבוץ אורטל את חגיגת הביכורים הקיבוצית בגני יהושע בת”א – כאירוע הפגנתי פתוח לקהל הרחב, שנועד להציג את יפי ההתיישבות בגולן וכחלק מפעולות המחאה והמאבק. את האירוע ארגן  וביצע הקיבוץ, בסיוע של הוועד. כאשר רק התחלנו לחשוב על אופי האירוע, סיפרתי על כך לצלצר ושאלתי אותו אם יש לו איזה רעיון, מה ניתן לעשות. צלצר, כאילו רק חיכה לשאלה הזאת, שלף מיד תשובה: “צפלין ענק עם הכתובת ‘שלום עם הגולן’ ירחף לאורך האירוע מעל שמי ת”א וניתן יהיה לראות אותו בכל קצוות העיר”. “איך עושים את זה?”, שאלתי. “את זה תשאיר לי”, הוא אמר. ואכן, בערב החג ובחג עצמו, הצפלין התעופף מעל גני יהושע וכל מי שהיה ברדיוס של קילומטרים רבים מהמקום, לא יכול היה שלא לראותו.

היכרותי עם צלצר החלה ב-1986, עת הייתי רכז תרבות צעיר של אורטל וצלצר רכז תרבות ותיק ומנוסה של אל-רום. פגשתי תרבותניק אמיתי, מפיק אירועים מוכשר ואיש יצירתי ובלתי שגרתי. למדתי ממנו המון. הקשר נמשך גם בתפקידי הנוכחי, כמנהל המתנ”ס. צלצר היה דמות מרכזית בשנותיו הראשונות של המתנ”ס ובמשך כשנה, בשלהי שנות ה-80′, אף ניהל בפועל את המתנ”ס, כממלא מקום. הוא הגה רעיון, שבסופו של דבר לא יצא לפועל, להפוך את חאן אמיר (הסמוך לצומת ווסט) למבנה השלוחה הצפונית של המתנ”ס. הוא אהב את המתנ”ס ואני אהבתי להיוועץ בו, בעיקר לקראת אירועים גדולים, כמו יום העצמאות. תמיד טוב היה לשמוע ממנו עצה טובה והוא לא חסך בפרגון. היו בינינו גם מספר שיתופי פעולה, כמו עצרת באחמדיה לציון 30 שנה למלחמת יום הכיפורים. אולם גולת הכותרת של עבודתנו המשותפת הייתה בוועד יישובי הגולן.

עם הקוקו, העגיל והלבוש היפה, צלצר היה שונה מרובנו; נראה יותר כאחד מהברנז’ה התל-אביבית, אליה היה מחובר בקשרים מקצועיים וחבריים. אך הוא היה איש הגולן בכל ישותו, בכל רמ”ח אבריו ושס”ה גידיו. צלצר היה ענק מבחינה פיזית, החושב בענק ועושה דברים ענקיים. צלצר הוא אבדה ענקית לקהילת הגולן.

יהי זכרו ברוך!

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?