קח מקל קח תרמיל תנועות הנוער בגולן

הכול הולך אל החינוך, זה ידוע. לתנועות הנוער תפקיד חשוב בחינוך. אפילו בן גוריון אמר. שלוש תנועות נוער פועלות בגולן ומחנכות את דור המחר


“ודמות האדם בישראל פירושה קודם כול – דמות הנוער בישראל. יכולתו היוצרת, יוזמתו החלוצית, נאמנותו לשליחות שההיסטוריה הטילה עלינו בדורנו. נוער קרייריסטי, שעיניו לבֶּצַע, לחיים ריקים, לרווחים קלים, לקיום פרזיטי – נוער כזה יהווה הנשק הסודי של אויבנו, בו יכריעו בנקל את עם ישראל.

תעשו בעצמכם, בחייכם יום-יום, כל מה שהייתם רוצים שיעשה כל העם. תהיו מופת לעם – בחייכם אתם. הדוגמה החיה היא המחנכת. והנוער בימינו יעצב דמות האדם בישראל על ידי חיי מופת”.

את הדברים האלה אמר ראש ממשלת ישראל, דוד בן גוריון, בכינוס של בני נוער בשנת 1954. היום,  63 שנים אחר כך, תנועות הנוער בגולן מגשימות את דבריו של בן גוריון, הלכה למעשה.

“בני עקיבא” גולן ותנועת הנוער “בני המושבים” גולן הן תנועות הנוער המרכזיות ברמת הגולן, שרכזיה עובדים ופועלים בתוך מחלקת הילדים והנוער במרכז הקהילתי גולן. שתי התנועות מהוות במות חינוכיות חשובות בתוך היישובים ובהובלת מפעלים. השנה, נוספה בגולן גם תנועת הנוער “צמרת”, שפועלת בנטור.

השנה, טיילו בפסח קרוב ל-600 ילדים ובני נוער, משכבת ד’ עד י”ב, מהיישובים ברמת הגולן, במסגרת המפעלים השונים. רגע לפני שהם יוצאים עם המדריכים והחניכים שלהם, נפגשנו עם שקד, הקומונרית של סניף “בני עקיבא” ברמת מגשימים, עם מרום, הגרעינר מ”בני המושבים”, עם אבישי טייב, רכז “בני המושבים” בגולן ועם מיכל והדר, רכזות סליק “צמרת” בנטור. חמש דמויות חינוכיות, אשר פועלות בתוך תנועות הנוער, שהשמיעו דברים על הפעילות בתוך התנועה.

“בני עקיבא” גולן

תנועת “בני עקיבא” מחנכת את חבריה לחיי תורה ועבודה שלמים, לאהבת העם כולו, לאהבת ארץ ישראל ומדינת ישראל ולמילוי תפקידים חלוציים בבניינה ובהתפתחותה החומרית והרוחנית. מתוך כך, פועלת “בני עקיבא” בגולן, כאשר מי שמוביל ומנווט את הסניפים בתוך היישובים הם מדריכי התנועה והקומונריות. השנה, התברכנו בקומונריות מעולות בגולן, שעובדות ללא הפסקה בניהול והובלת הסניף במהלך השנה ובמפעלים השונים.

הקומונריות ומדריכי התנועה עוברים הכשרות וסמינריונים, דרך מחוז צפון ודרך מחלקת הילדים והנוער במתנ”ס גולן ובשיתוף פעולה מלא. הכלים שהם רוכשים עוזרים להם בעבודתם החינוכית. את “בני עקיבא” בגולן, מרכז יצחק כהן, שבנוסף, הוא גם מלווה חינוכי של כלל בעלי התפקידים באשכול היישובים הדתיים בגולן. יצחק נמצא בקשר רצוף וישיר עם מחוז צפון של “בני עקיבא”, הכולל נוכחות בישיבות מחוז ונוכחות במפעלי התנועה.

בנוסף לעבודתם בסניפים, הכוללת פעילות חינוכית ערכית לאורך כל השנה, יוצאים החניכים והמדריכים אל מפעלי התנועה ובתוכם: מסע סוכות, מסע פסח, מסע ל”ה, טיול ט”ו בשבט, העלייה לביריה ומחנות הקיץ. השנה, נרשמו כמה שיאים בנתוני ההרשמה למפעלים, המעידים על החיבור של החניכים לתנועה ומשקפים את עבודתם החינוכית של הקומונרית ושל המדריכים. למשל, למפעל ט”ו בשבט נרשמו כ-300 חניכים מהגולן ולמפעל פסח כ-210 חניכים. בסניפים הענקיים של מרכז הארץ, אלו מספרים רגילים. בגולן זה מרשים ביותר.

בימים אלו, “בני עקיבא” בגולן, בשיתוף “בני עקיבא” מחוז צפון, עובדים על הרחבת הפעילות. נוסף לפעילות של חבריא א’ (ד’- ט’), מתרחבים  גם לתחום הנוער (חבריא ב’), על ידי הקמת פרויקטים של פעילות והתנדבות.

נפגשנו עם שקד, הקומונרית שמגיעה לגולן היישר מבת ים לסניף רמת מגשימים. חשוב לציין ששקד החליטה להמשיך לשנה שנייה בסניף שלה.

 את יכולה לספר קצת על הפעילות בסניף “בני עקיבא” ברמת מגשימים?

שקד: “בדרום הרמה פועל סניף מדהים. מדי שלישי, חמישי ושבת, מגיעים ילדי הסניף, מכיתות ג’-ח’, לפעילויות שמועברות על ידי המדריכים, שהם מכיתות י’-י”א. הפעילויות מלאות בתוכן חינוכי, ערכי ותורני, בצורה חווייתית של משחקים, סיפורים ופעילויות שונות.

“בין הפעילויות, מתקיימות מדי חודש גם פעילויות של כל הסניף יחד, כמו יציאה לטיולים בגולן, מסיבות פורים וחנוכה, התנדבות למען הקהילה במושב ובגולן ועוד.

“בין הפעילויות השוטפות, יש פרויקט מיוחד בסניף שלנו שנקרא ‘גרעין נחשון’. במסגרת זו, בני שכבת כיתות ט’, שבט ‘אורות’, אוספים כסף באמצעים שונים (התרמות, שוק פורים לילדי הקהילה וכו’) למען משפחות נזקקות בגולן. העשייה ממלאת את חייהם של הנערים הצעירים בסיפוק ומשמעות וכל הצדדים מרוויחים…”.

יש פעילות מיוחדת שהסניף עסק בה לאחרונה?

“בשושן פורים, התקיים שוק פורים לילדי המושב, בנושא ‘צבא’, שכל הכנסותיו הלכו לפרויקט של ‘גרעין נחשון – למען משפחות נזקקות בגולן’. בעקבות השוק, התכנסו כל חברי הסניף ונסעו לבסיס הקרוב עם משלוחי מנות, שהוכנו מראש על ידי החניכים. זאת, כדי לשמח את החיילים, שגם בפורים נאלצו להישאר בבסיס, כדי להגן על עם ישראל”.

מה מיוחד בסניף רמג”ש?

“בסופו של דבר, מה שמייחד את הסניף שלנו הוא האנשים. האנשים שמגיעים אליו במהלך השבוע ומדי שבת, אם כחניכים הבאים לרכוש מידות טובות ולבנות את האישיות שלהם לאור ערכי התנועה, או כמדריכים הבאים להנחיל הלאה לדורות הבאים את הערכים שהם ספגו כחניכים. באמצעות המחזור הזה, סניף רמת מגשימים מוציא מתוכו, מדי שנה, בוגרים שהמכנה המשותף לכולם (מלבד הסניף בו גדלו) הוא רוחב לבם וגובה קומתם הרוחנית”.

“בני המושבים” גולן

תנועת “בני המושבים” פועלת במרחב הכפרי, הכולל מושבים, קיבוצים ויישובים קהילתיים. התנועה הנה תנועה ציונית, המחנכת למעורבות בקהילה ובחברה, על מנת ליצור חברה ישראלית צודקת יותר, שוויונית יותר, דמוקרטית, סובלנית ושוחרת שלום.
התנועה מחנכת לאהבת הארץ והסביבה, ציונות, סובלנות, שוויון, דמוקרטיה, עבודה, לקיחת אחריות, מעורבות, הטלת ספק, עזרה הדדית ועוד. ערכים אלו באים לידי ביטוי במטרות התנועה, בפעילות השוטפת ותכנית ההדרכה התנועתית, במפעלי התנועה ובמבנה הייחודי שלנו.
מדריכי בני המושבים והגרעינרים ביישובי הגולן פועלים מתוך רוח התנועה. עבודתם כוללת פעילות חינוכית ערכית לאורך השנה, שבתוכה העברת פעילות על פי נושאי רוחב וגיבוש הקבוצה על פי שכבת גיל. בנוסף, במהלך השנה, ישנם סמינרים שונים, העוסקים בהדרכה ובערכים שונים שבהם דוגלת התנועה, כדוגמת סמינר סובלנות שמיועד לשכבת י’ ועוסק בשיח של הכלה וסובלנות.
כמו כן, בהובלת המדריכים והגרעינרים, יוצאים החניכים למפעלי התנועה ובתוכם: “טיול יוסי יפה”, שהתקיים השנה בגולן, טיול חנוכה ומפעלי הקיץ.

את תנועת “בני המושבים” בגולן, דרך מחלקת ילדים ונוער במרכז הקהילתי גולן, מרכז אבישי טייב. יחד אתו בתנועה מובילים בעלי תפקידים שונים העוברים הכשרה ולווי: מדריכים צעירים (מד”צים), מדריכי חוץ צעירים (מד”חים) ופעילים בשכבת י’, מדריכים מתקדמים (מד”מים) ופעילים מתקדמים בשכבת י”א, מובילי שכבה צעירה (מש”צים) בשכבת י”ב וגרעינרים בשנת השירות.

נפגשנו עם הגרעינר מרום שמואלי, שמגיע ממושב אורות, במועצה האזורית באר טוביה ופועל במסגרת “בני המושבים” בקיבוץ אורטל וברמות ועם אבישי, רכז בני המושבים בגולן.

מרום, מה כוללת הפעילות שלך בקן?

מרום: “הפעילות כוללת פעילות בתוך היישובים כאשר אנחנו עובדים גם עם הנוער הצעיר וגם עם הנוער הבוגר ביישובים”.

יש חוויה מיוחדת שאתה יכול לשתף אותנו מהקן?

“האמת היא שאין לי חוויה ספציפית אחת. מבחינתי, החוויות שלי קורות בחיבור האישי שנוצר תוך כדי העבודה החינוכית עם החניכים בקן”.

בחודש האחרון נכנס במרץ לתפקידו כרכז “בני המושבים” בגולן אבישי טייב, ממעלה גמלא, שהצטרף לצוות מחלקת הילדים והנוער במרכז הקהילתי גולן:

אבישי: “רציתי להוסיף שבתנועת ‘בני המושבים’ מתקיים שילוב מדהים בין כלל יישובי הגולן, הן הצפון והן הדרום ויוצר חיבור אמתי בין כלל ילדי הגולן.
“מתוך חיבור זה, אנו מלמדים את ילדינו את חשיבות אהבת המולדת, בכלל ואהבת הגולן, בפרט. בפעילויות שלנו, אנו משלבים טיולים ופרויקטים מיוחדים ומעצימים בעיקר את בני הנוער הגדולים יותר, שמקבלים תפקידים משמעותיים ואחריות מול הילדים הצעירים יותר, כל אחד ביישובו, דבר אשר מפתח את העתיד בגולן שלנו.

“חשוב להגיד, שחוץ מערכים, תנועת ‘בני המושבים’ בגולן היא כמו משפחה וכמו במשפחה טובה ואמתית ישנם קשיים ועבודה לא פשוטה, אך המון המון אהבה, אכפתיות ורצון לעשייה טובה. דוגמה טובה לכך היא ‘יום המעשים הטובים’, שכל יישוב לקח יוזמה שונה, על מנת ליצור גולן טוב יותר, מדינה טובה יותר ועולם טוב יותר.
אני מזמין אתכם לקחת חלק בפעילויות השונות ולהתעדכן בכל הקורה עם הנוער שלנו, כי זה באמת מיוחד ומדהים”.

תנועת הנוער “צמרת” בנטור

תנועת הנוער “צמרת” הנה תנועה מעורבת של דתיים וחילונים, הפועלת לפיתוח מנהיגות ציונית צעירה ומעורבות חברתית. בפעילותינו, ניתן דגש מרכזי על חיזוק הזהות היהודית-ישראלית והזיקה הציונית לארץ, יחד עם עשייה קהילתית חברתית.

נושאי התוכן המרכזיים של הארגון נמצאים בראשי התיבות צמר”ת: ציונות, מנהיגות, רעות ותרומה לחברה. אלו מהווים את עמודי התווך של הפעילות שלנו. התנועה החלה לפעול בנטור לפני שנה וחצי, לאחר חיפוש מקיף של תנועת הנוער שתתאים למושב נטור, המשלב בין דתיים לחילונים.

התנועה פועלת בימי שלישי ואחת לשבועיים בשבת ומרכזות את הפעילות בה שתי בנות שירות קומונריות.

החניכים ב”צמרת” משתתפים בפעילויות חינוכיות שונות ומגוונות, העוסקות בחיזוק הזהות היהודית-ישראלית, אהבת העם והארץ ועידוד בני הנוער למעורבות חברתית בקהילה. בנוסף, לאורך השנה, משתתפים החניכים בפעילות ארצית הכוללת מסעות, סמינרים ומחנות קיץ.

בכל חודש, החניכים עוסקים בנושא חודשי אחר כמו ציונות, יהדות, קבלת האחר ועוד. לאחרונה, עסקו החניכים בחודש הנתינה ובסיומו, ארגנו שוק פורים במושב, שכל הכנסותיו תרומה לקייטנת איל”ן, אשר תתקיים בקיץ ברמת מגשימים.

בחופשת פסח, יצאו החניכים למסע של יומיים, באזור רמות מנשה ולקראת סוף יוני, מתוכננת שבת אירוח בנטור, בה יגיעו חניכים משכבות ז’-ט’ לשלושה ימים במושב, יתנדבו בחקלאות, יטיילו ויתארחו בבתי החניכים. זו השנה השנייה, בה תתקיים שבת כזו ומניסיון העבר, ראינו כמה פעילות כזו מקרבת בין החניכים מנטור לחניכים מכל הארץ, אשר מגיעים להכיר וללמוד על נטור ורמת הגולן. את הרכזות של התנועה, מלווה יצחק כהן, במסגרת תפקידו כמלווה חינוכי של נטור, במחלקת הילדים והנוער במרכז הקהילתי גולן.

נפגשנו עם שתי הרכזות הראשונות בגולן של תנועת “צמרת”, מיכל ברנס, מפרדס חנה והדר סלאב, מהוד השרון.

מה מיוחד בסליק של צמרת בנטור?

“מה שמיוחד בסליק שלנו הוא השילוב, המפגש והשותפות בין נוער וילדים, דתיים וחילונים, מתוך חיבור חינוכי ערכי”.

אתן זוכרות עשייה מיוחדת מהשנה האחרונה?

“קיימנו הפנינג ‘חודש הנתינה’. בחודש הזה, החניכים למדו ועסקו בנתינה והחניכים והמדריכים בחרו עמותה/ גוף שאליו הם רוצים לתרום. החודש, בחרנו להתגייס למען איסוף כספים לטובת פעילות חווייתית בחופש הגדול לחניכי קייטנת איל”ן ברמת מגשימים. לטובת זה קיימנו הפנינג קהילתי, שהיה מוצלח ביותר”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?