רוחמה מטלון יוצרת במילים

רוחמה מטלון מכנף, האישה שמאחורי אתר הברכות המצליח “מילים מהלב”, מגדירה את עצמה כ”יוצרת במילים”, ואף הפכה את הכתיבה למקור פרנסה. מלבד זאת היא מנחה בסדנאות ‘ניגון נשים’, ובמפגשי “הלבנה בחידושה” של מרכז חגים


 

ביום ראשון תיפתח סדנת “נשים במעגלי הזמן” במסגרת מרכז חגים. מי שתנחה את המפגשים לצדה של ד”ר נירה נחליאל, היא רוחמה מטלון, מכנף שמתארחת הפעם במדורנו “אורח בשישי”.

רוחמה נשואה לאילן ואמא לנעם, שירה ואוהד. לשמחתה ניווטה את חייה כך שהיא עוסקת כיום בתחומים מרתקים, מגוונים, ומלאי יצירה, המשלבים תבונה, מחשבה, רוח, עשייה ומפגש עם אנשים. הלימודים הם בנשמתה והשנה תשלים את לימודי התואר השני במדעי היהדות במכון שכטר בירושלים. רוחמה כותבת ברכות על פי הזמנה והיא האישה שמאחורי אתר הברכות המצליח “מילים מהלב”, שמציע בחינם מאות ברכות לשלל האירועים והחגים.

מאז ומתמיד עסקת בכתיבה?

“איך שגלגל מסתובב לו – את התואר הראשון עשיתי במתמטיקה ומדעי המחשב, ואף עבדתי בתחום כעשור, אחרי ש”עליתי בסולם הדרגות” וירדתי בסולם האנרגיה, פרשתי. הנחמד הוא שלא ממש ידעתי לאן פניי מועדות ואת זה אני אומרת לכל אלו שמפחדים לעשות שינוי. לכתוב יפה תמיד ידעתי ואהבתי ותמיד כתבתי, אך רק לקראת גיל ארבעים יצאתי מהמגירה, פרסמתי ספר שירים לילדים ‘דודחמודה’, ואף הפכתי את הכתיבה למקור פרנסה.

ומה לגבי הנחיית הסדנאות?

“גם זו התגלגלות מעניינת. לאחר שנים רבות של קורסים, לימודים, נסיעות והעשרה, החלטתי להפסיק למשך שנה. לפני סוכות ראיתי ב”שישי בגולן’, מודעה על פתיחת הכשרת מנחי קבוצות בדגש על זהות יהודית מטעם המדרשה באורנים. לא יכולתי שלא להצטרף ואחרי שנים רבות מול המחשב, עם ההבנה שיש לי יכולות הקשבה והנחייה הרגשתי שמדגדג לי לעבוד עם אנשים. ה’דגש על הזהות היהודית’ לא הפריע לי ונרשמתי במיידית.

זו הייתה החלטה מצוינת כי הרמה הייתה גבוהה, קיבלנו הרבה כלים והאנשים פשוט נהדרים. עד היום אנחנו שומרים על קשר חברי ומקצועי ויש בינינו הפריה הדדית בענייני ההנחיות והקבוצות.

“כשהגיעה ההיכרות עם המקורות היהודים, המרתקים והמלמדים שרובם כל כך קשורים לחיינו היום, אפשר לומר שעברתי תהליך של התחברות מחדש לזהותי היהודית. חשוב לי מאוד להדגיש שלא ‘התחזקתי’ במובן הדתי, אין לזה קשר לאמונה באלוהים או לקיום מצוות כאלו ואחרות. התחזקתי בחיבור שלי לעצמי, לשורשים שלי, לתרבות שלי. הזמן קיבל משמעות, החגים קיבלו משמעות, שלבי החיים קיבלו משמעות. כל זאת תוך חיבור מפוכח לקידמה ומה שהיא מביאה עמה.”

איך היית מגדירה את סגנון הכתיבה שלך?

“לפני כמה חודשים אחת החברות שלי בפייסבוק שיתפה שיר שכתבתי, וכינתה אותי ‘יוצרת במילים’. אימצתי ולמעשה, זה בדיוק מה שאני עושה. אני משתמשת הרבה במשחקי מילים, ובחרוזים אני ממש אלופה. יש לי בקנה שני פרויקטים סביב המילים שאני מקווה שיצליחו להרבות טוב. אני חושבת שאני מיטיבה לתאר את הקורה בתמצות וברגישות.”

מה משמעות הכתיבה בעינייך וכיצד את משלבת אותה בסדנאות הזהות היהודית?

“הכתיבה היא חלק בלתי נפרד מחיי, וחברותיי יודעות שמחברת יפה לכתיבה היא מתנה נהדרת עבורי. אני מרשה לעצמי לצטט את מאיר שלו שכתב בספרו ‘שתיים דובים’: “מה שיפה בשפה שמילה יכולה להיות יפה ואמיתית יותר ממה שהיא מתארת.” בנוסף, למילים יש עוצמה רבה והבחירה שלנו במילה זו או אחרת משפיעה על התנהגותנו, הרגשתנו ומחשבתנו. בכתיבתי אני משתדלת לכוון את המילים להרמוניה מדויקת. אחת הסדנאות שאוציא לאור כבר בסוף השנה תהיה כתיבה בהשראת המקורות, יש באמתחתי המון רעיונות נפלאים. יש למה לחכות.”

מהם ראשי הפרקים בהם עוסקת הסדנה “נשים במעגלי הזמן” שמתחילה השבוע בהנחייתך?

“‘נשים במעגלי הזמן’ הוא הנושא השנתי של המפגשים ב’ניגון נשים’. ‘ניגון נשים’ הוא בית מדרש לנשים מכל הזרמים, שבו משולבים לימוד, שיח וטקס סביב זהות יהודית ונשית, תוך עיון במקורות התנ”ך, התלמוד והמדרש, ספרות ושירה עברית מודרנית. ‘ניגון נשים’ התהווה במדרשה באורנים, לשמחתי הרבה הוא הגיע לגולן. זכות גדולה לנו, שמפעל מכובד של המדרשה באורנים מגיע אלינו, מה גם שהפעם במחיר מסובסד. זו הזדמנות שחבל לפספס.

‘נשים במעגלי הזמן’ תעסוק במעגלי החיים, תוך התחברות לזמנים המיוחדים בשנה, כמו חנוכה פורים פסח וראש חודש.

“את ‘ניגון נשים’ בגולן אני מנחה יחד עם נירה נחליאל מהמדרשה באורנים. נירה מגיעה במיוחד לגולן ממצפה נטופה והיא מביאה מניסיונה העשיר בתחום ואת אישיותה הכובשת.

אם לשפוט לפי מפגש החשיפה שעשינו, עומדת להיות קבוצה מדהימה של נשים חכמניות דרשניות וצדקניות. וכמו שאחת המשתתפות שיתפה: ‘מי שמצטרפת תיהנה מהמון מתנות לחיים’. מה שבטוח, אני את המתנה שלי כבר קיבלתי.”

מעבר למרכז חגים, באילו מסגרות נוספות את פעילה?

“מכיוון שאת הכשרתי בתחום קיבלתי מטעם מרכז חגים, מתנ”ס הגולן, הרי שכיום את עבודות ההנחיה שלי אני עושה במסגרת זו. לשמחתי יש הרבה הזדמנויות – קבלות שבת אזוריות ויישוביות, מפגשים לקראת חגים, הנחיות במסגרת הקהילתית בכנף בהזדמנויות שונות, ימי לימוד. מזמינים אותנו גם ליישובים ומתנ”סים מחוץ לגולן. אני מנחה בדרום הגולן יחד עם חברתי, מרים דהן מפגשי ראשי חודשים ‘הלבנה בחידושה’ וחברותיי אירה אלקלעי רובין וציפי הירש ינחו סדנאות בת מצווה לאמהות ובנות. ועוד היד נטויה.

אני בטוחה שההדים לעשייתנו הברוכה ימשיכו להיות מורגשים והיהדות תהיה חלק בלתי נפרד מחיינו, כל אחד בדרכו, כל אחת בדרכה. אני רואה בסדנא הזדמנות להתנסות בחוויה מסוג אחר שתפתח פתח לתכנים, התנסויות חדשות, ומפגש עם נשים מרקע מגוון, חוויה שתעשיר את עולמן כפי שהעשירה אותי בעולמות תוכן בהם אני נוגעת בשנים האחרונות.”

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?