שביל הגולן, מהר אודם לתל קצעה – חלוצים ב”תצפיטבע”

תלמידי ביה”ס “אביטל” יצאו לשביל הגולן, במקטע הר אודם – תל קצעה, מצוידים באפליקציית “תצפיטבע”.  בכך הפכו לשכבה המנטרת הראשונה בגולן. מישהו אמר פרוונית שחורה?


בחמישי שעבר, יצאו שתי כיתות ז’, מבית הספר “אביטל”, למקטע שביל הגולן, מהר אודם לתל קצעה. התלמידים הביאו לטיול כובע, מים, חטיפים (כמובן) ודבר נוסף – את אפליקציית ה”תצפיטבע”, בטלפונים הניידים של נציגים מהכיתה. בכך הפכו לשכבה המנטרת הראשונה בגולן.

אפליקציית ה”תצפיטבע” מאפשרת לנו, כתושבי הגולן, להשפיע ולקחת חלק בשמירה על הטבע שלנו, הטבע הגולני המדהים שמסביבנו, בו אנו חיים, מטיילים, עובדים וממנו אנו נהנים כל כך כל יום. המועצה האזורית גולן, בשיתוף “מכון שמיר למחקר” (המכון לחקר הגולן) ואוניברסיטת חיפה יזמה פרויקט חדש שמצית את הדמיון ונקרא “תצפיטבע” – קהילה מנטרת טבע בגולן. בעקבות יישום תכנית לשמירה על השטחים הפתוחים בגולן, נולד הרעיון והצורך להבין יותר טוב מהו הטבע הגולני ומה ההשפעה שלנו, בני האדם, על המתרחש אצל בעלי החיים והצמחים שמסביבנו, לאור הפיתוח ההתיישבותי, התיירותי והכלכלי.

מיד בתחילת הטיול, מצאו התלמידים עקבות של שועל ובהמשך, מצאו עקבות גדולות יותר של בעל חיים כלבי, מה שהוביל לדיון: האם אלו עקבות של זאב, או של כלב. בעזרת מגדירי העקבות שהיו בידיהם, החליטו התלמידים כי הם עומדים מול עקבות של זאב וההתרגשות הייתה גדולה

התלמידים יצאו בשתי כיתות, עם מדריכי רשות הטבע והגנים, עמית ואייל. הם החלו לנטר את השטח, כלומר לחפש סימנים של חיות בר, צמחים  שהם מכירים, כמו אספרג החורש, אלון מצוי, פטל קדוש ועוד. מיד בתחילת הטיול, מצאו התלמידים עקבות של שועל ובהמשך, מצאו עקבות גדולות יותר של בעל חיים כלבי, מה שהוביל לדיון: האם אלו עקבות של זאב, או של כלב. בעזרת מגדירי העקבות שהיו בידיהם, החליטו התלמידים כי הם עומדים מול עקבות של זאב וההתרגשות הייתה גדולה.

החלק הראשון של המסלול עבר בין מטעי החקלאות של הכפר בוקעתא, מטעי דובדבן ותפוח שמחכים לאביב, לפריחה המקסימה. התלמידים ניטרו את המינים שצומחים בשולי המטעים, צמחי המים שצמודים לצינורות ההשקיה, צמחים המטפסים על גדרות המטע ועצים לאורך הדרך.

בהגיעם לשולי היער, קיבלו התלמידים שיחת הכנה על האלונים, על כך שביער קיימים שלושה (!) מינים שונים של אלונים – מצוי, תולע ותבור. הם למדו על ההבדלים ביניהם והכניסו כמה מינים לאפליקציה. המשימה הבאה של התלמידים הייתה לנטר בעלי חיים הנמצאים מתחת לאבנים. היה חשוב להבהיר כי אנחנו שומרים על בעלי החיים מכל משמר וגם על עצמנו, על כן עברו התלמידים הדרכה קצרה על הדרך בה מרימים אבנים ומשיבים אותן בזהירות למקום. עולם החי שמתחת לאבנים עשיר מאין כמוהו. עכבישים מיוחדים, שלשולים, חשופיות וסוגים רבים של נמלים. היה זה אחד משיאי הטיול. התלמידים התרגשו למצוא בעלי חיים חדשים, את חלקם הכירו ממש באותו היום, בעזרת המגדירים הדיכוטומיים של מפריקי הרגליים והרכיכות שחולקו להם.

המשכנו לחלקו האחרון והקסום של הטיול – תל קצעה. הלכנו בין האלונים הרבים ביער, על תל געשי קדום, היישר אל קרחת היער, שבסופו של השביל. שם, ניתנה המשימה הסופית – תחרות אחרונה בין שתי הקבוצות, מי מוצא כמה שיותר מינים שאפשר להכניס ל”תצפיטבע”. התלמידים התרוצצו והעלו תצפיות מדליקות ביותר – קני נמלים, עכביש בלתי מזוהה ופרוותי שהתגלה כפרוונית שחורה, לטאה זריזה וחמודה שדגמנה לנו על סלע וחזיר בר, שמצא את מותו בנסיבות מסתוריות. התלמידים עמדו סביב חזיר הבר ושמעו על הדברים שעלולים לפגוע בחזירים, החל מטריפה טבעית של זאבים ותנים ועד הרעלות נוראיות שקורות לעתים באזור וציד בלתי חוקי שמתבצע בגולן. קראנו לפקח רשות הטבע והגנים באזור צפון הגולן, אביעד בלסקי, שהגיע לטפל במקרה והמשכנו על הדרך הרומית אל האוטובוס שישיב אותנו לבית הספר.

הועלו תצפיות יפות מאוד למאגר התצפיות של “תצפיטבע”, מאגר שהולך וגדל על ידי תושבי הגולן, שמצלמים ומעלים לאפליקציה. אתם כבר הצטרפתם?

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?