תיירות הגולן – יותר אטרקציות, יותר מטיילים

קיץ 2015 היה טוב לתיירות הגולן. למרות החום המעיק והדי הקרבות בסוריה, היו לנו יותר מטיילים, יותר נופשים, יותר סועדים. עם אטרקציות חדשות, אתרים משודרגים, מיתוג מוצלח – תיירני הגולן מספרים איך עברו עליהם חודשי יולי אוגוסט של קיץ 2015


דליה עמוס


קיץ 2015 תם ונשלם ופנינו לעבר הסתיו הגולני והצבעוני. זה היה קיץ חם מהרגיל, עם טמפרטורות נוסקות לגבהים שלא זכורים בהרי הגולן הקרירים. זה היה קיץ נטול מלחמות וצוקי איתן, אבל קיץ עם סוריה שבוערת מצדו המזרחי של הגבול. זה היה קיץ שהגיע אחרי חורף קר במיוחד ומלא בשלגים, שמילאו את נחלי הגולן במים צלולים. אבל איך היה הקיץ בתיירות בגולן? פנינו למגוון של אטרקציות תיירותיות: כפר נופש, יקב, מסעדות ובתי קפה, צימרים וקמפינג, ג’יפים וטרקטורונים, שמורות טבע וקטיף עצמי ושאלנו אותם איך עברו עליהם חודשי יולי אוגוסט. מכל אחד ביקשנו נתוני תפוסה עם השוואה לשנים קודמות, וגם דעה אישית על קיץ 2015. התוצאות לפניכם:

תיירות מרום גולן – הקיץ הטוב ביותר בחמש השנים האחרונות

את שפי מור, מנהל תיירות מרום גולן תפסנו מחייך מאוזן לאוזן: “זה היה הקיץ הכי טוב שהיה אי פעם בכל נתון, באחוזי התפוסה ובהכנסות. היו לנו ביולי אוגוסט 10,556 נופשים בכפר הנופש לעומת 9,644 בשנת 2013 זו עלייה יפה בלינות ובנוסף, קבלנו תמורה גבוהה יותר, כי העלנו מחירים והקמנו מועדון לקוחות שארגן את מדיניות ההנחות מול המזמינים. בנוסף במסעדת הבוקרים היו 7,444 סועדים הקיץ לעומת 6,621 ב-2013. האטרקציות ביישוב היו מלאות במטיילים והרגשנו את העלייה בכמות המטיילים במסעדת הבוקרים ובקופי ענן. מה שבלט מאוד השנה זה שהרבה משפחות דתיות הזמינו לינה אצלנו. אני לא משווה את הקיץ הזה לקיץ שעבר כי אז היה את צוק איתן ולכן קשה להשוות. עשינו חיתוך של חמש שנים כדי לקבל מבט רוחבי ולא נקודתי על גרף הלינות והביקורים. ואכן, קיץ 2015 היה טוב יותר מכל הקיצים בחמש השנים האחרונות”.

איך אתה מסביר את העלייה?

שפי: “אנחנו פועלים כל הזמן למיתוג של תיירות מרום גולן ושל החבילה השלמה של מרום גולן ככפר נופש שנותן חופשה מלאה למשפחות, עם קרבה לאטרקציות בצפון הגולן ועם פעילות בתוך היישוב (מסוסים ועד טרקטורונים ופינת חי) ויש לנו פתרונות אוכל כשר עבור המטיילים – חדר האוכל בקיבוץ ומסעדת הבוקרים ששיפצנו והרחבנו השנה וזה הוכיח את עצמו. כל זה הופך את החוויה במרום גולן לשלמה עבור משפחה או זוג שבאים לטייל בגולן ומאפשר למלא את ימי הטיול בפעילות חווייתית מבוקר עד ערב.

שמורות הטבע: מאתיים ארבעים אלף מטיילים בקיץ – עלייה של חמישים אלף איש משנה שעברה. 

ברשות הטבע והגנים הלאומיים סיכמו את הקיץ עם עלייה של חמישים אלף מטיילים מהקיץ שעבר. שרון לוי, מנהל מרחב גולן מסר כי ביולי אוגוסט הגיעו לשמורות בגולן 241,521 מטיילים. בחודש יולי טיילו בשמורות 115,223 ובחודש אוגוסט היתה אף עלייה וטיילו 126,298 אנשים. בסך הכל מדובר בעלייה של חמישים אלף משנת 2014 – אז טיילו 196,598. השמורות החזקות ביותר – מגרסה, בניאס ויהודיה.

פארק הירדן – 52,000 מטיילים – עלייה של 4000 איש בלינות

גם בפארק הירדן מורגשת עלייה בכמות המטיילים השנה, כאשר בסך הכל ביקרו בפארק ובאבו קייאק 52,000 איש הקיץ הזה. זאת לעומת 48 אלף איש שביקרו בפארק בשנת 2013. בקמפינג לנו השנה 15,000 איש לעומת 12,000 ב 2013. “זה היה קיץ מעולה”, אומר אבי ליברמן מנהל פארק הירדן, שמפעילה החברה הכלכלית גולן. “אלה נתונים טובים יותר משנים קודמות, היתה עליה של כ-3,000 איש בלינות בערך. בסוכות צפויים להגיע 30 אלף איש, ורק השבת היו בפארק 2,000 איש.

איך אתה מסביר את העלייה? 

“אני חושב שהפארק ממתג את עצמו בצורה נכונה וחזקה. יש מודעות לפארק, אנשים אוהבים אותו. הדבר החדש הוא קיום של פסטיבלים שונים בפארק כמו סאן ביט, וציבור שבעבר לא הגיע לפארק מכיר אותו בזכות הפסטיבלים ואחר כך חוזר עם המשפחה לבלות. אנחנו משקיעים הרבה עבודה כדי להביא את הפארק למודעות של מטיילים. הפארק עצמו נותן מענה מצוין למשפחות שמחפשות מסלולי מים, בעיקר בקיץ הזה שהיה חם מהרגיל. וגם, זה משך אנשים שחיפשו לעשות קמפינג במקום שאין בו מוסיקה רועשת, כמו בחופי הכנרת ולמרות הכמות הגדולה של הנופשים, לא מרגישים את העומס בפארק”.

בית קפה יעלי בכפר האמנים אניעם – אוגוסט הכי טוב בחמש שנים

“הקיץ היה אוגוסט הכי טוב של בית הקפה וזו השנה החמישית שאנחנו פתוחים”, מספרת יעלי אליה מדי מיונתן שמפעילה את קפה יעלי בכפר האמנים באניעם. “לא היה לי זמן להוציא את האף כדי לראות מה קורה בחוץ. זו לא רק תחושת בטן, בסופו של דבר הקופה לא משקרת. כל החודש היה מצוין גם בשבוע האחרון. כיף, מה יש להגיד”.

יש לך הסבר לעלייה?

“אין לי הסבר. לא פרסמתי יותר, אולי הפייסבוק עושה עבודה וגם יש המון לקוחות חוזרים. המון. אולי מבחינת הדתיים חודש אוגוסט הזה היה יותר ארוך לטיולים כי לא היה את תשעה באב באמצע. אבל גם יולי היה טוב. אנשים לא באו רק לאכול, הם נכנסים לגלריות האמנים בכפר, היתה זרימה של אנשים כל היום”.

בוסתן הגולן – פיק של 7,000 איש בשבת

בוסתן הגולן נמצא רק שני קילומטר מהגבול עם סוריה, שסיפק לא מעט כותרות. הנוכחים במקום בימים בהם מתקיימת לחימה בצד השני של הגבול זוכים לשמוע את הדי הפיצוצים ואף לראות את פטריות העשן. ולמרות זאת, בוסתן הגולן סוגרים שנה מצוינת וממשיכים להתפתח. “זה מתחיל בחורף מצוין וקר שמשך אלינו אלפי מטיילים והמשיך בקיץ מצוין”, אומר ניב גולדמן מנהל בוסתן בראשית. “מבחינת כמויות של אנשים עמדנו מעל הצפי והכמויות שהגיעו השנה היו גבוהות משנים קודמות. מס’ המבקרים שהגיעו היה גבוה ובתקופת הדובדבן הבוסתן הכיל בסופי שבוע כ-10,000 מבקרים ובמהלך השבוע ביקרו מאות אנשים, אשר נהנו ממגוון אטרקציות רחב: חץ וקשת, טרקטורונים לילדים, סיור טרקטור, קטיף עצמי, פארק חבלים בעולם האגדות, רכיבה על סוסי פוני, פינת חי, בועות סבון, מתנפחים, פינות ישיבה מוצלות, בית קפה ומגוון מאכלים: מזנון חלבי ובשרי! כשהסתיים קטיף הדובדבן ולאחר תשעה באב, נהנו המבקרים מקטיף פירות ופירות יער: פטל, אוסנה, חזרזר ואוכמניות ושלל פירות כגון: נקטרינה, סוגי אגסים, תפוחים ועוד ועוד ועוד…

מה ההסבר שלך לעלייה בכמות המטיילים?

“אני חושב שקודם כל יש הרבה תיירות שמגיעה לגולן, ואנחנו נערכים בצורה נכונה יותר לקבל אותם. אנחנו עושים הרבה פעילות שיווקית אבל בעיקר – שינינו את האופי של הבוסתן ממקום של קטיף עצמי שמספק פעילות עונתית מחודש מאי שבו יש קטיף דובדבנים ועד לסיום החגים באוקטובר, לפארק אטרקציות שמספק פעילות משפחתית לאורך כל השנה וגם קטיף עצמי. הבוסתן גדל משתדרג ומתפתח. הוספנו פארק חבלים וטרקטורונים לילדים, פתחנו דוכני אוכל אז יש מענה לארוחת צהרים ואנשים נשארים שלוש-ארבע שעות במקום. יש אצלנו היצע רחב והוא עונה לביקוש הגדול”.

איך המלחמה בסוריה משפיעה עליכם? 

“מה שקורה לאורך הגבול זה שהם נלחמים אחד בשני ולא אתנו. עם ישראל מבין את זה. אנחנו פחות מרגישים את זה. אנחנו 2 ק”מ מהגדר ושומעים את הלחימה אבל למעט יום אחד, שצה”ל הכריז על צפון הגולן כשטח צבאי סגור לכמה שעות, וזה בהחלט פגע בנו, ביתר הימים לא הרגשנו השפעה ישירה של הלחימה בצד השני על התיירות”.

מתחם ווסט – ירידה בכמות המטיילים

מי שלא הרגישו את העלייה בכמות המטיילים במהלך הקיץ הם חלק מהעסקים במתחם ווסט בצפון הגולן. מנהל קיי בר קפה אלון קייטלינג הרגיש ירידה בכמות המטיילים במתחם. “בגדול במתחם ווסט יש פספוס, כי טיילו בגולן המון אנשים ואצלנו הרגשנו שיש ירידה. אצלי בעסק יחסית היה בסדר. הקיי בר פותח את הקיץ השלישי שלו. יש היענות טובה של חבר’ה מהגולן וטוב שכך וטוב שהתחושה היא כזו. אלינו באים בעיקר מקומיים. אנחנו מסעדה חלבית, ויש ערבי בירה ומוסיקה, יש מקום מקסים והופעות. אנשים אוהבים את האווירה והמקום, אווירה ביתית – אני חושב שמבחינתי זה תפס ברמה של המקומיים – אבל יש עוד הרבה מה לעשות. אפשר להוציא מהמתחם הזה יותר. מטיילים שבאים מתלהבים כל כך, אבל לרוב אלה מטיילים שנקלעים למקום בטעות ולא מטיילים שבאים באופן מכוון. צריך יותר לדעת לכוון את התיירות לפה. זה מתחם כיפי, לעצירה באמצע של יום חם – לשתות אייס קפה, לטייל בגלריות, לאכול בשר, לקנות תבלינים, לשבת על הדשא במזג האויר הנפלא שלנו”.

מסעדת אסאדו במתחם ווסט – אוגוסט טוב, עבודה בעיקר בשעות הערב

ערן לוי ממסעדת “אסאדו” במתחם ווסט מספר: “השנה יולי היה בסדר, הוא לא אכזב והיה יותר ממה שצפינו, אבל אוגוסט היה יותר טוב משנה שעברה מבחינת הכנסות, כי העלינו מחירים. מבחינת סועדים היתה כמות דומה לשנה שעברה. מה שאפיין את הסועדים הפעם היה ששמונים אחוז היו חובשי כיפות. מה שעוד אפיין את הקיץ הזה שהעבודה היתה רק בערב. במהלך היום היה חלש ואת זה הרגישו אלה שמסביבנו במתחם שעובדים עד חמש, ואצלנו בערב היה חזק מאד. לדעתי ההסבר הוא שהיה מאוד חם ובמהלך היום אנשים ירדו לנחלים, ובערב כשחזרו לצימרים ולכפרי הנופש הם עצרו לאכול אצלנו. אבל אין ספק שאפשר להגדיל את כמות המבקרים במתחם במהלך היום עם נגישות טובה וברורה יותר למתחם ועם עוגנים נוספים שיזרימו לכאן מטיילים”.

קמפינג גיגניס חאן בגולן – אנשים מזמינים כבר לאוגוסט הבא

“באופן כללי היה בסדר גמור”, אומרת שרה צפריר. “לדעתי הסיבה היא שתשעה באב היה מוקדם וזה מעלה את ממוצע המטיילים. אנשים יש להם יותר זמן לצאת ולטייל כי החופש שלהם מתחיל קודם. באות אלי משפחות שבאות במטרה לטייל בגולן ומחפשות מקום לא יקר להניח ראש בלילה. אני נותנת להם אתרים לבקר בהם ומסלולים ומסבירה להם לאן ללכת ומה לעשות – אני ספר טיולים בשבילם. חלק משביל הגולן עובר לידנו ואנשים יוצאים בשקיעה מהחאן עושים סיבוב היקפי וחוזרים אלינו. יש לי המון מטיילים חוזרים – אנשים שהיו פה הקיץ הזמינו כבר לשנה הבאה באוגוסט וזו לא פעם ראשונה. האוהלים ממוזגים ואין שום בעיה שאורחים יגיעו בימים החמים ביותר וגם בחורף הקר. אנשים הלכו הקיץ הרבה למעיינות ולמקומות עם מים, אבל גם היתה דרישה למקומות סגורים כדי לברוח מהחום הגדול. שמחתי לראות לדוגמה שפתחו אטרקציות חדשות וסגורות כמו ה”חול יכול” בעין זיוון ואני יכולה להפנות אנשים למקום סגור אם יש רוחות או גשם או פשוט שחם מדי. היום אנשים מחפשים לישון בחוץ בטבע אבל עם תנאים טובים והקמפינג שלנו נותן להם מענה. אחת האורחות אמרה לנו, “זה ההילטון של האוהלים”.

מרסל סעתי בקתות עדן רמות – אוגוסט מלא, אבל תחושה של ירידה מתונה בצימרים

למרסל סעתי יש שלוש בקתות אירוח במושב רמות. “הקיץ היו לנו 99 אחוז תפוסה באוגוסט, היה רק לילה אחד שבקתה אחת מתוך השלוש לא היתה מלאה ובחודש יולי היתה תפוסה של 74 אחוז. לנו היה טוב. אבל אני יודעת על חלק שאמרו שלא היה קל למלא את הצימרים. בגדול, יש ירידה מתונה שהתחילה מלפני חמש שנים בצימרים. ההבדל בין שנים קודמות, שאנשים היו פוחדים שלא יהיה מקום לדוגמה לראש השנה והיו מזמינים כמה חודשים מראש, היום הם יודעים שההיצע גדול אז הם מחכים לרגע האחרון. את ראש השנה מילאנו שלושה שבועות לפני וזה נחשב למאוחר. אבל באופן כללי הקיץ הזה היה עבורנו טוב”.

קמפינג יער האיילים – פקקים בכניסה למושב

משה עמיתי מיער האיילים במושב אודם הקים קמפינג בתוך המתחם ופתח אותו לראשונה הקיץ: “היה לנו קיץ ממש טוב באודם. בקטיף העצמי של אודם היה מפוצץ, היו ימים שהיו פה פקקים ואי אפשר היה להיכנס ליישוב. השנה הקמתי אתר חדש ללינות שטח – קמפינג, בתוך יער האיילים – 20 מבנים למי שאין לו כוח להקים אוהל, ו-60 במות דשא שעליהן המשפחה מקימה את האוהל, ויש מקלחות ושירותים ברמה גבוהה. במהלך כל החופש הקמפינג היה מלא, ואולי זה בגלל מזג האוויר הנעים של אודם שמשך אנשים שרצו לברוח מהחום הגדול.”

סוף הדרך – ג’יפים וטומבקרים – ירידה חדה בביקוש

שי חלף גר באבני איתן ומפעיל את העסק בצומת רמות, “במקום הכי חם ובקיץ הזה זה היה חם מהרגיל”, הוא מציין. “השנה היתה לנו דווקא ירידה של 27% בהכנסות. אני לא יודע להסביר את זה. הסיבות לדעתי הן שבחוץ לארץ היו מחירים זולים וגם החום הנוראי שהיה בארץ – גם מי שהיה בצפון פחד לצאת מהחדר. רוב האנשים שהגיעו אלינו ביררו אם יש מים במסלול הטיול. אנחנו עובדים במלון כינר והמלון היה מלא כל הקיץ. כל תקופת בין הזמנים אנחנו פותחים תחנת מידע במלון ומייעצים לנופשים לאן ללכת. מה שהרגשנו שמאפיין את הקיץ הזה זה שאנשים חיפשו מקומות עם מים ופעילות עם תשלום מוזל או ללא תשלום. הארנק היווה פרמטר ובעיקר חיפשו ספורט ימי, קיאקים, חורשה מוצלת והיה להם מאוד חשוב הכסף”.

טריפ טראק אודם – טיולי שטח – אנשים חיפשו פעילויות זולות יותר 

ורד דקל, מטיולי טריפ טראק באודם מספרת שהשנה היתה חלשה בטיולי השטח למרות שהמושב עצמו היה מלא במטיילים. “זו אטרקציה יקרה, ואנשים מחפשים פעילויות זולות יותר. אנשים מילאו את הקמפינגים ואת החאן – זה מה שתפס בצפון הגולן. כשנוסעים לגולן צריך להשקיע בדלק, בארוחות ובלינה ואז בוחרים את האטרקציה הפחות יקרה”.

יקב בזלת בקדמת צבי – קיץ עמוס במבקרים

אבישג מודי-מירוני מנהלת מרכז המבקרים של יקב בזלת: “היה קיץ עמוס מאוד והיה מעניין לראות את הגיוון באוכלוסייה שהגיעה במהלך חודשי הקיץ. במהלך השנה אנחנו מקבלים מבקרים עד השעה שלוש בצהרים, אבל בחגים ובחופש הגדול פתחנו עד שעה חמש ולפעמים סגרנו רק בשמונה בערב. כשיש אור עד שעות הערב המאוחרות זה מאפשר ליותר אנשים להגיע וזו אפשרות בילוי נוספת. לפני החופש הגדול ביקרה אצלנו אוכלוסייה מבוגרת יותר וזוגות. מאמצע יולי היה גל של משפחות עם ילדים קטנים. למרות שמרכז מבקרים הוא לא בהכרח הבילוי המועדף על הקטנטנים, הורים שאוהבים יין ורוצים לחוות חוויה אחרת לא מוותרים לעצמם ובאים ליהנות מיין ישראלי טוב. בתקופת בין הזמנים, היתה תנועה של משפחות דתיות, גם מהמגזר החרדי ולקראת סוף הקיץ היה גל עצום של מבקרים חילונים מבוגרים ללא ילדים. היה קיץ ממש טוב בהיקף המכירות והביקורים. בעלי הוא השף של מסעדת זיגל באניעם והילדים לא ראו אותנו ההורים במהלך החופש, היתה עבודה מבוקר עד ערב. הייתי באה להגיד לו שלום בערב והיה מפוצץ. עכשיו בימים הספורים עד לחגים אנחנו נחים ואוגרים כוח לקבל את פני המטיילים בספטמבר.”

מנהל אגף תיירות גולן במועצה, שמוליק חזן, “הקיץ היתה עלייה בכמות המטיילים במרבית האתרים והאטרקציות וניתן לראות זאת בצורה ברורה בנתוני התפוסה של כפרי הנופש ושמורות הטבע וגם באטרקציות פרטיות. כעת אנחנו אוספים נתונים מתיירני הגולן כדי ללמוד יותר לעומק איפה נקודות ההצלחה שלנו ואיפה יש נקודות שצריך לשים עליהן דגש גדול יותר כדי לקדם אותן, דוגמת מתחם ווסט שנכין לו מענה ספציפי כדי להכווין את המטיילים שנמצאים בצפון הגולן, והם רבים, אל המתחם. אנחנו מקיימים שם אירועים קהילתיים כמו שוק האיכרים וקבלות השבת וגם מופעים ונמשיך לעשות זאת. בנוסף, למתחם ווסט היה חסר עוגן תיירותי שימשוך אליו מטיילים באופן ישיר וגם לזה אנחנו לקראת מענה טוב, שלדעתי יגביר באופן משמעותי את זרימת המטיילים למתחם במהלך שנת 2016. הקיץ היתה דרישה גדולה יותר לפעילות ערב, בגלל החום במהלך היום, ועדיין חסר בגולן מגוון של פעילויות ערב. נקיים חשיבה מחודשת על לילות ירח בגולן, שהשנה היו פחות מלאים משנים קודמות בשל ריבוי האירועים בגליל המזרחי. אחרי סיכום הנתונים נשב ונגבש את התכנית לשנת 2016.”

אלי מלכה, ראש המועצה: “הגולן הוא משאב טבע עם מרחב אפשרויות לחופשה יוצאת דופן, מלאת תוכן וחוויות מהחרמון ועד חמת גדר, ברצועת החוף בצפון מזרח הכנרת, בקניונים ובנחלים, בשמורות טבע ובאתרי מורשת, בהרי געש ובתיירות החקלאית. הפיכת הגולן לפארק תיירות ונופש של ישראל הוא יעד אסטרטגי שהצבנו לפני עשור, ובמהלכו פעלנו לקדם את תחום התיירות בהיבטים רבים של תשתיות, הנגשת אתרי תיירות, פיתוח והקמה של אטרקציות תיירותיות, שילוט, מיתוג פרסום ושיווק, פיתוח תיירות תוכן, ועוד. מיצוב חבל ארץ כאזור תיירות לוקח עשרות שנים ואנו בתחילתה של דרך עם הצלחות מוכחות. אנו שוקדים כעת על המשך התכנית לשנים הבאות, על מנת להמשיך למצב את הגולן כפארק תיירות ונופש, לייצר את עליית המדרגה בתיירות, בכמות המטיילים ובהארכת החופשה בגולן לשלושה ימים ומעלה. לצד הפיתוח הכלכלי והתרומה המשמעותית של התיירות לסל ההכנסות בגולן, הגולן מהווה ריאה ירוקה גדולה ומשמעותית עבור אזרחי ישראל. העברת תחושת השייכות של הגולן ומוצריו לכלל האזרחים מהווה מנוף לפיתוח גם בתחומים אחרים.”

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?