תכנית להקמת שבילי אופניים בקצרין

במועצה המקומית שוקדים בימים אלה על תכנית להקמת שבילי אופניים ברחובות הראשיים של היישוב. המטרה היא לעודד שימוש באופניים במקום מכוניות פרטיות


המועצה המקומית קצרין פרסמה מכרז לניהול פרויקט הקמת שבילי אופניים. מדובר על תכנית שתשנה את פניה של העיר ברחובותיה הראשיים. התכנית כוללת את כל הרחובות הראשיים בקצרין וכן נתיב מקצרין לכיוון אזור התעשייה.

התכנית היא חלק ממהלך רחב היקף של משרד התחבורה, שמטרתו לעודד הקמה של שבילי אופניים ביישובים עירוניים ברחבי הארץ והיא משקפת שינוי בתפישת השימושים של המרחב הציבורי. משרד התחבורה מאמץ למעשה תפישה שכבר קיימת שנים רבות במדינות מפותחות בעולם, תפיסה שנובעת משינוי בהלכי הרוח והעדפות של הציבור.

בפרסום של משרד התחבורה, הדברים מנומקים: “התפישה אשר התייחסה לתנועה בערים בעיקר מהיבטי קיבולת ורמת שירות לרכב הפרטי, הוחלפה במדינות המפותחות בתפישה חדשה, אשר שמה דגש על איכות חיים ובטיחות, תוך חלוקה מחדש של המרחב הציבורי.

“התכנון העירוני החדש מצמצם את השטח המוקצה לרכב הפרטי לטובת שטח לתחבורה הציבורית, לתנועות הרכות (אופניים והולכי רגל) ולטובת שטחים מגוננים ומחלחלי מי נגר. בתפישת העולם החדשה, בולטת גם הקשבה ותשומת לב רבה יותר לרצונותיו של הציבור.

“הניסיון בעולם מראה כי דעת הציבור השתנתה והוא מסכים לוותר על חלק מיתרונות הרכב הפרטי לטובת שיפור באיכות חייו. הסוגיות המרכזיות שהפכו לחלק מדיאלוג מתמשך עם הציבור הן: יותר בטיחות, פחות תנועה עוברת, פחות רעש וזיהום אוויר, פחות שטח לתנועת הרכב הפרטי ויותר שטח לגינון, למשחק, להליכה ולרכיבה על אופניים”. 

“סימון שבילי האופניים בקצרין” , מדגיש דימי אפרצב, ” יתבצע גם בתוך השכונות ובמקומות בהם יהיה סימון בכביש תבוצע הפרדה מוחלטת מתנועת הרכבים”

גישה בטוחה לבתי ספר, מרכזים מסחריים ומקומות עבודה

עלותה הכוללת של התכנית היא 16 מיליון ש”ח. בינתיים הוקצו כבר חמישה מיליון ש”ח על ידי משרד התחבורה ובמועצה המקומית מקווים ששאר המימון יושג בקרוב.

“פרסמנו את המכרז ולהערכתי, תוך 10 חודשים נוכל להתחיל בעבודות”, אומר מהנדס המועצה, מנחם אריה. “העבודות יכללו סלילה היכן שצריך, סימון, צביעה ותמרור”.

שבילי האופניים יוקמו לאורך הרחובות הראשיים של קצרין – שיאון, זוויתן, סער, יהודייה, סוסיתא, המשושים, דליות וג’ילבון. בנוסף לכך, יש כוונה ליצור לאורך טיילת חרמון שביל אופניים שיקשר בין היישוב לאזור התעשייה.

אריה: “הרעיון הוא לאפשר גישה בטוחה באמצעות אופניים, מהשכונות לבתי הספר, למרכזים המסחריים ולמקומות עבודה באזור התעשייה. מדובר על מרחקים שמתאימים לנסיעה באופניים ואני מאמין שאם יהיו שבילי אופניים בטוחים, זה יעודד את התושבים להשתמש יותר באופניים ופחות ברכב פרטי”.

הקמת שבילי האופניים מעלה כמובן את שאלת החנייה של מכוניות פרטיות בצדי הרחובות הראשיים. אם לטובת שביל האופניים יוקצה חלק הכביש הקרוב למדרכה, המכוניות הפרטיות לא יוכלו לחנות שם. מנחם אריה טוען שיש תושבים רבים שמחנים לאורך הרחובות הראשיים, למרות שיש להם חנייה פרטית ליד הבית, כך שהוא לא צופה שתהיה בעיה משמעותית.

 

מענה לאופניים החשמליים וקלנועיות

המצב החוקי כיום מחייב את רוכבי האופניים לנסוע על הכביש, או על שבילים ייעודיים לאופניים. נסיעה של אופניים על הכביש היא מסוכנת מטבעה, משום שמדובר באמצעי תחבורה שכל חיכוך בינו לכלי רכב עלול להיגמר בתאונה חמורה. זה נכון שבעתיים כיום, כאשר חלק גדל והולך של רוכבי האופניים משתמשים באופניים חשמליים.

האופניים החשמליים שינו את כללי המשחק. הם יותר מהירים ולכן פגיעים יותר בכביש ומצד שני, גם על המדרכה הם הפכו למפגע. מאז נפוץ השימוש באופניים החשמליים, נפגעו מהם לא מעט הולכי רגל על המדרכה. לכן, הנחיצות של שבילי אופניים הופכת לגדולה יותר מיום ליום.

על פי תקנות משרד התחבורה, רוחב הרוכב ואופניו הוא 60 ס”מ. לכל רוכב מוקצה מרווח אופקי הכולל את 60 הסנטימטרים שלו ועוד מרחב בטיחות סביבו. יש מרחב בסיסי שהוא 1 מ’ ויש מרחב מומלץ שהוא 1.5 מ’. רוחב שבילי האופניים המתוכננים בקצרין יהיה 2.5 מ’. זה אמור להספיק לשני רוכבים לחלוף זה מול זה באופן בטוח יחסית.

כללים חדשים

המטרה בהקמת שבילי אופניים היא להפחית שימוש ברכב פרטי ולשפר את הבטיחות של הנסיעה באופניים. רמת הבטיחות שניתן להגיע אליה תלויה בתשתית הקיימת ובאפשרות להסב אותה לרכיבת אופניים. יש הבדל, למשל, בין מה שמוגדר כ”הפרדה מזערית”, כלומר, נתיב שהוא חלק מהכביש ומופרד על ידי סימון, או צבע ייחודיים, לבין “הפרדה מרבית”, שבה מדובר בשביל אופניים עצמאי, שמופרד פיזית מהכביש.

איזה סוג הפרדה ייושם בקצרין? סביר להניח שברוב המקומות יהיה זה הסוג הראשון, כי קשה מאוד ליישם הפרדה מרבית על גבי תשתית שכבר קיימת. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי גם ביישובים עירוניים גדולים וסואנים מקצרין, מרבית שבילי האופניים הם בהפרדה מזערית.

באזורים המטרופוליטניים של חיפה ותל אביב כבר פועלים בהצלחה נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית. בתל אביב, כבר הוחלט לנסות לשלב תנועת אופנועים בנתיבים האלה. מנחם אריה אומר שצריכה להיבחן גם אפשרות של שילוב תנועת אופניים. יחד עם זאת, צריך להביא בחשבון את ההסתייגות של משרד התחבורה בעניין זה.

בפרסום של המשרד נאמר: “אפשרות השילוב של אמצעי תחבורה אלה ברצועות משותפות בישראל תיבחן, רק לאחר שהרכיבה על אופניים לצורכי יוממות תהווה נדבך משמעותי מסך כל התנועות לאופניים ורק לאחר שהציבור הרחב (נהגים, הולכי רגל, מבוגרים וילדים) יידע להתחשב בכלי תחבורה זה – על כל המשתמע מכך”.

מהפרסום ניתן ללמוד שלא מדובר רק בבניית תשתית חדשה, אלא יש כאן גם אלמנט התנהגותי.

דימי אפרצב, ראש המועצה: ” מאז כניסתי לתפקיד ובהמשך ליישום החלטת הממשלה קידמתי את הנושא, הן ברמה התכנונית והן ברמה התקציבית, לכדי גיוס של 16 מלש”ח. המועצה מתכננת במקביל סדרת פעולות בנושא תרבות רכיבה על אופניים, ובכך מקדמת נושאים חשובים, כגון: אורך חיים בריא, שמירה על הסביבה וקידום נושאים אקולוגיים, נגישות ועוד.

החלום אותו אנו מגשימים עוסק בקצרין צועדת קדימה לצמיחה דמוגרפית משמעותית,  תוך שילוב בין חדשנות אורבנית לשמירה על המבנה הקהילתי-חברתי הקיים לאורך שנים”

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?