תלמידי הגולן חופרים בחוף כורסי המסגרת פרוייקט בתי הכנסת בגולן

למידים מ”מצפה גולן”, אולפנת נוב, אולפנת “רגבים” ותיכון “ברנקו וייס” יצאו ליום עבודה בחפירה הארכיאולוגית שבאתר חוף כורסי. רוחות, אבק וממצאים מרגשים


במסגרת פרויקט בתי הכנסת בגולן, המופעל על ידי המועצה האזורית גולן, רשות העתיקות ומדרשת הגולן, יצאו תלמידי הגולן, מבתי הספר “מצפה גולן”, אולפנת נוב, אולפנת “רגבים” ותיכון “ברנקו וייס” להשתתף בחפירה הארכיאולוגית המתקיימת בימים אלו באתר חוף כורסי.

אתר החפירה הארכיאולוגי חוף כורסי ממוקם כקילומטר אחד צפונית-מערבית לגן הלאומי כורסי, בתחומי שמורת חוף כורסי. במהלך חודש נובמבר ועד אמצע חודש דצמבר 2015, נערכה באתר עונת החפירות הראשונה. במהלך אותה חפירה, התגלו שרידים שהצביעו על מבנה ציבור. נמצאו שרידי קירות וחלקי רצפות המתוארכים לתקופות הביזנטית, האומאית ותחילת העבאסית. בחפירה התגלה לוח שיש בהיר. על הלוח חקוקות שמונה שורות בארמית ועברית. הכתובת היא ייחודית וראשונה מסוגה שנמצאה בארץ. הכתובת מאשרת את ההנחה שמבנה זה הנו חלק מהיישוב היהודי בשוליים המערביים של הגולן, חוף הכנרת, בתקופה הביזנטית/ אומאית. חוץ מהכתובת נמצאו גם מטבעות וכלים.

בימים אלו, מתקיימת עונת החפירות השנייה המשותפת לאוניברסיטת חיפה, רשות העתיקות, המועצה האזורית גולן ורט”ג. את החפירה מנהלים פרופ’ מיכל ארצי, ד”ר חיים כהן והארכיאולוג ערן מאיר, מאלוני הבשן.

במסגרת הפרויקט, עברו תלמידי “מצפה גולן” הכנה בבית הספר עם מדריכת הפרויקט, חופית גולן. לאחר מכן יצאו התלמידים לחפירה לימודית באתר.

איילה, מחנכת כיתה ו’1, בית ספר “מצפה גולן”: “היה זה יום בו כל שכבת אדמה שהוכנסה לדלי ונופתה החביאה בחובה משהו מימים עברו. כולנו, ילדי כיתה ו’ שלי ואני, היינו מרוגשים מהזכות להיות חלק מחפירה ארכאולוגית אותנטית, שמתבצעת בימים אלה בחוף כורסי”.

התלמידים היו שותפים לחשיפת קירות בעזרת טאטוא עדין, איסוף אדמה לדליים וסינונם ומיון תוצרים מעשי ידי אדם, כמו אבני פסיפס וכלי חרס. בסיום העבודה, העלו התלמידים את התרשמותם על הכתב.

מטר, תלמידת “רגבים”: “קיבלנו שטח והיינו צריכות להוריד בו את גובה הקרקע. בהתחלה זה היה נראה לא אפשרי ואולי גם קצת מייאש. לא תמיד רואים תוצאות. אבל חפרנו והבנו שמהות החפירה אינה רק מציאת כדים ופסיפסים אלא עצם החפירה עצמה, זה מוציא ממך כוחות של סבלנות, עדינות, כוח רצון ולפעמים, על הדרך, אתה מוצא ממצאים ארכיאולוגיים מרגשים. עבודת החפירה היא חיבור לאדמה, פיזית ומנטלית, זו ההיסטוריה של העם היהודי. עם שאין לו עבר, אין לו עתיד”.

צופית, תלמידת כיתה ו’ ב”מצפה גולן”, מספרת: “ביום שני האחרון, עם המון רוחות, יצאנו לחפירה ארכיאולוגית… לא חשבתי שאני כל כך אתעניין בזה, אמרתי לעצמי שזה סתם עוד ‘טיול’. ברגע שהתחלנו לחפור ומצאנו דברים עתיקים, הבנתי שאני חלק מקבוצה קטנה שנושאת על כתפיה כבוד גדול. כשמצאתי עם קבוצתי את אבני הפסיפס והתחלה של הקיר, הבנתי שהתנהלו במקום הזה חיים שלמים לפני המון שנים”.

החפירה תסתיים בסוף השבוע הקרוב, כאשר המשך הפרויקט בשנה זו יתמקד באתרים : קצרין, מג’דלויא וחיספין.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?