העיקרון החינוכי של הטיפול הקוגניטיבי עם הילדים חייב להיות הכינון של ברית במערכת היחסים בין המורה/הורה לילד. תהליך זה חייב להתבסס על פיתוח של הבנה הדדית לגבי הקשיים של הילד, מה שיוביל ליצירת תחושה של אמון ושיתוף פעולה
הוראה והורות הם שני מגרשים שבהם מקיימים מערכות יחסים ובשני המגרשים מתבקשים לקיים אמון וכבוד למען הצלחה ביישום המטרות. המטרות העיקריות שלנו בשני המגרשים הם: יצירת אמון, כבוד לאוטונומיה של הפרט ולגבולות הרגשיים שלו ושמירה על עמדה לא מגוננת. חקירת ההשפעה של אמונות מזיקות בהקשרים החברתיים והבין-אישיים ועבודה משותפת של פיתוח אמונות חלופיות תפקודיות יותר וכמובן, יישום בליווי מלא של הילדים.
כמורה, מזה 35 שנים, אני חווה את המצוקה מאי-אמון שנרקם בהיסטוריה של הילדים. אי-האמון גורם לחוסר כבוד למבוגר ומביא לשקרים משני צדי המתרס. אותם ילדים שחווים מצוקה שכזו מפתחים פרנויה (חרדה) שמביאה אותם להטיות קוגניטיביות, שמובילות לפרשנות שגויה של רמזים חברתיים. הטיפול שמתקיים בקליניקה שלי ושל העוסקים בcbt- (טיפול קוגניטיבי), הוכח כמתאים לאותה פרנויה.
בק, דיויס ופרימן (2019) מפנים את תשומת לבנו לכך שתחושת התקיפה שחווים אותם ילדים, מכוונת לדימוי העצמי שלהם ולא לבטיחותם. כמו כן, הם נוטים לפרש בטעות את תשומת לבו של הזולת כחנופה והערכה. הטיפול הקוגניטיבי מיועד למצוקות רגשיות ולאמונות המזיקות הנלוות לפרשנות שגויה ולא מבוקרת שכלית (Bareman&Tyrer,2004). העיקרון החינוכי של הטיפול הקוגניטיבי עם הילדים חייב להיות הכינון של ברית במערכת היחסים בין המורה/הורה לילד. תהליך שחייב להתבסס על פיתוח של הבנה הדדית לגבי הקשיים של הילד, מה שיוביל ליצירת תחושה של אמון ושיתוף פעולה.
תלמיד שנמנע מלהיכנס לשיעור כלשהו משדר חרדה. החרדה איננה חד-משמעית מהתנהגות המורה. ייתכן מאוד שהחרדה נובעת מסיטואציה שהתקיימה בעברו של הילד. גם חוקרים של שפת גוף טוענים שישנם תנועות גוף שפירושן הוא "בטוח", מאז האדם הקדמון. דהיינו, לא מגלגול זה ואולי לא מגלגול קודם. כך גם תחושת המצוקה. ההכרה בכך שישנם אמצעים שבהם הטיות המידע מאפשרות את ההתעלמות, העיוות וההחרגה של מידע הסותר את אמונותיו. לעומת זאת, מידע העולה בקנה אחד עם אמונות מתקבל ללא קושי.
המחשבות האוטומטיות השליליות מביאות אותנו לחרדה ופחד ובמקביל להתנהגות של הימנעות, הסתגרות ובידוד חברתי. להפגת החרדה והפחד, יש לערוך שינויים בעיבוד המידה. הפרשנויות שאינן בשליטה קוגניטיבית מוליכות אותנו להתנהגות שאינה מטיבה אתנו ולכן יש להבנות תכנית לשינוי התנהגות.
ילד/ה שמשדרים חרדה מִכְּניסה לשיעור מסוים, או הימנעות מעשייה מסוימת בבית, פועלים בהימנעות. יש להתייחס ברצינות לאירוע ההימנעות. לפרק את אירוע ההימנעות: מתי, איך וכמה נמנע? כיצד מתקיימת הלכה למעשה ההימנעות? לשאול: מדוע נהגת בהימנעות? מה הרגשת כשנמנעת? איך אפשר היה אחרת לנהוג? (מודל אפר"ת) ולעודד התגברות על הקושי.
* למען הסר ספק, ד"ר מרום אינה עוסקת ברפואה.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
יחסים מורכבים
הניכור שמפגינה ממשלת ישראל כלפי יהדות העולם, בעיקר יהודי ארה"ב, מרחיק מאתנו את היהודים, מצמצם…
- אי אמון באופוזיציה
לכל הממשלות בתולדות המדינה הייתה אופוזיציה. בגין היה אופוזיציונר מופת לממלכתיות. בשנה האחרונה, אופוזיציית נתניהו…
-
אמון ברופא
אם הבן שלך ייפול ויפתח את הראש, אני בטוח שתסור עמו למרפאה הקרובה, כדי שהרופא…