מהו המסר שלנו, כשאנחנו שמים דגש על "החופש נגמר"? האם במשך השנה אנחנו בעבדות? אין בכלל חופש? מהו חופש? מדוע המסר שלנו הוא שזמן השגרה, הוא מסגרת ללא חופש?
חלף לו השבוע האחרון לפני תחילת הלימודים. החופש נגמר. החופש הגדול נגמר. מהו המסר שלנו, כשאנחנו שמים דגש על "החופש נגמר"? האם במשך השנה אנחנו בעבדות? אין בכלל חופש? מהו חופש? מדוע המסר שלנו הוא שזמן השגרה, הוא מסגרת ללא חופש?
החופש מוגדר כהיעדר אילוצים. האם בזמן שגרה, בזמן שאנחנו מקדמים את עצמנו כלכלית, אקדמית, מנטלית ועוד, אנו עושים זאת מתוך אילוץ? משהו מכריח אותנו? החופש הגדול הוא מעבַר. זו מטרתו. סיכום שנה קודמת ופריצת דרך לשנה חדשה. פריצת דרך היא הנקודה שבה אדם מחליט לעשות שינוי. במשך החופש נעשה חשבון נפש: מה עשינו עד הלום? מה השגנו? מהן השאיפות שלנו לשנה הקרובה? מה עלינו לעשות כדי להצליח בהגשמת כל השאיפות?
הזמן שניתן לנו לעשות את החשיבה למען בניית עתיד טוב יותר, חזק יותר, מעצים יותר, הוא זמן שבו אנו בחופש ממסגרת חינוכית. זהו הזמן להעצמת המסגרת הביתית. השיחות במשך החופש הגדול הן שמסייעות לילדים לחלום ולתכנן עשייה משמעותית, שמאפשרת הבניית חוסן נפשי להצלחה ולשגשוג.
קניית הציוד לשנת הלימודים נעשית כשבועיים לפני תום החופשה, כדי להכיר ולעיין בכל שילווה אותנו להצלחה. חוברות הקיץ למסיימי שנת לימודים, יש להן מקום בהכנה להצלחה בשנת הלימודים הבאה. החופש הגדול לא מהווה מקום לעצור מלקרוא ספרים, מקיום שיחות הורים וילדים. הכול תלוי בכם, הורים יקרים. גם אתם לא לוקחים חופש של חודשיים מאי-עשייה. אתם נאלצים לצאת ולפרנס את הבית. אך אלמלא העבודה שלכם, לא הייתם מי שאתם. העיסוק שלכם מאלץ אתכם להיות ולא להיות נוכח, אלא להיות בעשייה.
זכרו כי בתקשורת, בדיוק כמו בספורט, האחריות על המסירה היא של המוסר. כדי שהילד יבין אתכם, עליכם לדבר בשפה שהוא מבין. כדי לדבר בסגנון התקשורת הנכון, עליכם, ההורים, לפתח שתי מיומנויות ההכרחיות לקיומה של תקשורת איכותית בין שני אנשים באופן כללי: קלט ופלט. זה אומר שראשית, עליכם לקלוט את אותם סממנים המעידים על סגנון התקשורת של הילד שלכם ולאחר מכן, עליכם גם לפלוט – לדבר באותה שפה.
זהו הזמן לשבת עם הילדים, לשוחח אתם על החופש הגדול ועל תחילת שנת הלימודים. בזמן שילד מדבר, הוא קונה לעצמו תובנות. תנו לו לדבר. הקשיבו. בזמן זה, הילד מציג לנו את עצמו, את צורת החשיבה שלו ואת אופן קבלת ההחלטות שלו, כדי שנוכל לענות לו באותה שפה והוא יבין את המסר שברצוננו להעביר לו. כשהילד מדבר, הוא חושף בפנינו את החוויות החיוביות ואת הקשיים. מן הראוי שנתרשם שהחוויות החיוביות שהעצימו אותו וכך יש לנו ב"כיס" חיזוקים. החיזוקים מאפשרים לילדים לקבל אנרגיה להתמודדות עם הקשיים. במשך שנת הלימודים, (סופי שבוע, חגים – פגרה שאין לימודים), אפשר לשתול את אותן חוויות מעצימות. תפקידנו הוא לשדר עשייה ולא חופש ושהייה ממושכת באזור הנוחות.
אולי יעניין אותך גם:
-
לבנות נכון
מרכז הבנייה הישראלי הפגיש בין נבחרת מומחים בענף הבנייה לבין עשרות משפחות שבונות את ביתן…
-
זמן הדובדבן זה עכשיו!
הזנים המוקדמים - "מיני רויאל" ו"רויאל דון", שאוקלמו בגליל ובגולן על ידי מו"פ צפון נמצאים…
- מסגרת החופש - תערוכה בפיסגה
השבוע נפתחה תערוכתה של שי אשבל בפיסגה רמת הגולן בנושא: "החופש במסגרת - במסגרת החופש".…