אשכול "אביטל": חזון החינוך הרציף הוא מערכת הרואה את הילד כמכלול ורואה את צרכיו החברתיים, הערכיים, האישיים והלימודיים, לאורך כל היום
השבוע, התקיים מפגש רצף חינוכי באשכול צפון. נפגשו מחלקת הילדים והנוער, מרכז קהילתי אשכול "אביטל", מנהלי קהילות, צוותי החינוך החברתי-קהילתי מהיישובים, צוות בית הספר "אביטל" ואגף החינוך. המטרה: ליישם את המשפט "בכדי לגדל ילד אחד דרוש כפר שלם"
אנחנו בשאיפה לעלות מדרגה בעבודה המשותפת, ביצירת השפה ולכן כך היה:
תזכרנו בנעשה במפגש הקודם – למה צריך רצף חינוכי ומה היינו רוצים בכפר הצפוני שלנו? ממפגש זה נגזרה תכנית העבודה, תכנית חברתית, הכשרות, נהלים בשעת חירום, מניעה והתערבות – לילדים, צוותים, הורים וקהילה.
המערכות נמצאות בשיח חינוכי ועשייה משותפות. המגמה היא להצמיח בוגרים מעורבים ושותפים בחברה הישראלית, אכפתיים, אוהבי אדם, סובלניים, אקטיביסטיים, המכבדים ורואים את המגזרים השונים בחברה
במפגש הזה, העמקנו בשאלת ה"איך". דייקנו ופתחנו למחשבה את שיתופי הפעולה, בסימולציות של חירום ושגרה, התחלנו לעבוד על אירועים ותהליכים חברתיים משותפים, סיירנו בבית הספר והכרנו את מרחבי הלמידה. הילדים התרגשו לפגוש אותנו ואנו התרגשנו לפגוש אותם. חווינו את הנעשה במתחם במהלך יום הלימודים, העשייה בעיצומה וימים כאלו הם נקודות שיא של מפגש השותפים.
בהמשך השבוע, המשכנו לערב שכולו שיח חינוכי קהילתי באשכול "אביטל", בהרצאה חינוכית מעוררת מחשבה והשראה של אריק מנדלבאום. עשייה רבה עוד לפנינו. החיבור, העשייה, המוטיבציה המשותפת והראייה ההוליסטית, אינם מובנים מאליהם.
תפקידן של מערכות החינוך הוא לסייע לילדים ונוער לצמוח מתוך אזורי החוזק שלהם.
מתוך אזורים אלו, הילד יחווה הצלחה שהנה תנאי הכרחי לצמיחתו והתקדמותו. המנופים המעצימים שיש בבית הספר, בחינוך החברתי-קהילתי, בחוגים ובקהילה יכולים להוות מצע ללמידה ולהתפתחות.
כך, הזהות התרבותית, הגולנית והישראלית-יהודית של הילד מתחזקת. לכן, אנו יוצרים שיתופי פעולה בין הגורמים השונים בקהילה – החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, מפעלים, ארגונים שונים, תעסוקה, רווחה וכו'.
כך נוצר מרחב של דיאלוג בתוך מערכת החינוך ומחוצה לה, תהליך שבמרכזו למידה
תהליכית, רציפה, נמשכת, המפתחת שפה משותפת ומעצימה את התלמיד והקהילה בתהליך.
משאב מרחבי הבחירה ומרחבי הקהילה יכול לאפשר את התפתחותו האישית של
התלמיד. בנוסף, הוא יהווה פלטפורמה לסנכרון מיטבי בין מתחם בית הספר למנופים בקהילה.
חזון החינוך הרציף שלנו הוא מערכת הרואה את הילד כמכלול ורואה את צרכיו החברתיים, הערכיים, האישיים והלימודיים, לאורך כל היום.
המערכות רואות עצמן כמשלימות, מכבדות האחת את השנייה ועובדות בשיתוף פעולה. הן נמצאות בשיח חינוכי ועשייה משותפות. המגמה היא להצמיח בוגרים מעורבים ושותפים בחברה הישראלית, אכפתיים, אוהבי אדם, סובלניים, אקטיביסטיים, המכבדים ורואים את המגזרים השונים בחברה.
ב"רצף חינוכי אשכול צפון", נמשיך לעבוד יחד ולהעמיק את הקשר, העשייה המופלאה ונצליח לייצר סינרגיה של כפר קטן בכדי לגדל ילד אחד.
טינה מסיקה,
מנחה ומלווה יישובי אשכול צפון, מחלקת הילדים והנוער גולן