האם "נייקי", שהייתה סמל להצלחה עולמית, עומדת בפני משבר כלכלי עצום בגלל החלטות ניהוליות לקויות? הסיפור המלא על הדיגיטל שהפך מברכה לקללה
לפני זמן לא רב, היינו עדים לרעידת אדמה כלכלית בשוק: "נייקי", אחת מחברות הספורט הגדולות בעולם, איבדה ביום אחד לא פחות מ-25 מיליארד דולר מערכה בשוק. מדובר באחת הנפילות הגדולות בהיסטוריה של החברה וכל זה בעקבות החלטות אסטרטגיות שנלקחו בשנים האחרונות – החלטות שהובילו את החברה למקום שלא הייתה בו מעולם.
הסיפור מתחיל בינואר 2020, כשג'ון דונהיו מונה למנכ"ל "נייקי" והחל בתהליך מהפכני לשינוי את פני החברה. יחד עם נשיאת המותג, היידי או'ניל, הציב דונהיו לעצמו מטרות שאפתניות, שהמרכזית בהן הייתה להפוך את "נייקי" לחברה שמתמקדת במכירה ישירה לצרכן, (DTC) תוך התמקדות בדיגיטל ושיווק מונחה נתונים.
בהתחלה, השינוי נראה כהצלחה. בשיא מגפת הקורונה, כאשר חנויות רבות היו סגורות, המודל החדש הוכיח את עצמו. אבל אז, כשחזרנו לשגרה, התגלו סדקים גדולים באסטרטגיה הזו. פתאום, "נייקי" החלה לאבד את דרכה ומה שהיה אמור להיות מעבר חדשני לדיגיטל, הפך להיות כישלון מפואר.
מה השתבש?
העלמת הקטגוריות: דונהיו ואו'ניל החליטו להסיר את חלוקת המוצרים לפי קטגוריות, כמו ריצה, כדורגל וכדורסל ולעבור לחלוקה לפי מגדר – נשים, גברים וילדים. השינוי הזה, שזכה לביקורת רבה, גרם לכך שהחברה איבדה את הידע והניסיון שצברה במשך עשורים בכל תחום ספציפי. התוצאה? ירידה ברמת החדשנות והמוצרים.
הזנחת המסחר הסיטונאי: "נייקי" החליטה להפחית את התלות במכירות סיטונאיות ולהתמקד במכירה ישירה, דרך אתרי האינטרנט שלה. זה נשמע מבטיח, אבל בפועל, התברר שהשוק לא היה מוכן לשינוי כזה. הרבה צרכנים פשוט עברו לקנות מוצרים של מותגים אחרים, כשלא מצאו את "נייקי" בחנויות הרגילות שלהם.
השקעה מופרזת בשיווק דיגיטלי: "נייקי" הוציאה סכומי עתק על פרסום דיגיטלי ותכנית "חברות" חדשה, אבל גילתה שהצרכנים לא בהכרח נאמנים, כמו שהניחה. המיקוד הדיגיטלי הפך את "נייקי" לפחות אטרקטיבית, כשהיא מוותרת על קמפיינים גדולים שמזכירים את אלה שהקימו לה את המותג העוצמתי שהיה לה בעבר.
הצטברות מלאים: עם המעבר לדיגיטל, "נייקי" התקשתה לנהל את המלאים שלה בצורה יעילה. המלאי הלך וגדל והחברה נאלצה להציע הנחות כבדות כדי להיפטר ממנו – דבר שפגע ברווחיות בצורה משמעותית.
מה אפשר ללמוד מזה?
כל מי שחושב שהדיגיטל הוא הפתרון לכל בעיה, חייב ללמוד מהטעויות של "נייקי". לעתים, מה שנראה כפתרון קסם עלול להפוך לכישלון מהדהד, אם לא משתמשים בו בצורה נכונה. ההחלטות של דונהיו ואו'ניל לקחו חברה שהייתה סמל למצוינות, והובילו אותה לאחד המשברים הגדולים בתולדותיה.
גם עסקים קטנים ומקומיים צריכים להיזהר ולא למהר להתפתות לכל טרנד דיגיטלי חדש. חשוב תמיד לשמור על איזון בין החידושים הטכנולוגיים לבין השיטות המסורתיות שהביאו אתכם להצלחה.
לסיום, לפעמים, מה שנראה כקפיצה דיגיטלית גדולה יכול להסתיים בנפילה כואבת. אז בפעם הבאה שאתם שוקלים לשנות הכול ולהתמקד בדיגיטל בלבד, זכרו את "נייקי" – וקחו נשימה עמוקה, לפני שאתם צוללים לעולם הווירטואלי.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
- איך קוברים מלאך
אצלנו בקשת רגילים להתעורר או להירדם לצלילי ירי. אימוני צה"ל הם תמיד חלק בלתי נפרד…
-
איך מסכמים קיץ?
בעצם איך מסכמים שנה? ב"בני עקיבא" קצרין, זו שאלה לא פשוטה בכלל. בתקופה האחרונה ובעצם…
- איך מאלפים סוסים? הלוחש לסוסים מהגולן
איך מאלפים סוס? משדרים לו? לוחשים? יש להם בכלל אינטליגנציה? ליחיאל אלון מקדמת צבי, בוקר…