שש שנים מלאו לתכנית "גוונים", בביה"ס "נופי גולן". "גוונים" היא תכנית פדגוגיה מתחדשת, שוברת קירות, משנה כללים וכלים למידה וההישגים – בעלייה
דוברות מועצה מקומית קצרין
בית הספר התיכון "נופי גולן" בקצרין הנו בית ספר אזורי המשותף לשתי המועצות בגולן – המקומית קצרין והאזורית גולן. בית הספר הנו ארבע–שנתי (ט'-י"ב), בפיקוח פדגוגי של המנהל לחינוך התיישבותי. בית הספר מונה כיום כ-500 תלמידים וצפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות. בשנים האחרונות, מספר התלמידים עולה בכל שנה. בשנה"ל תש"ף, הצטרפו לביה"ס כ-140 תלמידי שכבה ט' ובשנה הבאה, עתידים להצטרף לביה"ס כ-170 תלמידים לשכבה זו. כמו כן, במהלך כל השנה, מתבצעות קליטות של תלמידים בודדים שמביעים אמון הולך ועולה בביה"ס ובוחרים להצטרף אלינו גם באמצע השנה. בית הספר שמח ומברך על כל תלמיד שמצטרף וגאה להיות בית ספר אזורי, שנותן מענה לכלל תלמידי הגולן – בני מושבים, קיבוצים ועיר.
תכנית "גוונים"
ב"נופי גולן", מופעלת החל משנת תשע"ה תכנית "גוונים". התכנית מובילה חדשנות פדגוגית ביישום תפיסה הוליסטית של תהליכי הוראה, למידה, חינוך וההערכה. תכנית "גוונים" נועדה לפרוץ את המרחב הכיתתי המסורתי והמוכר מבחינה פדגוגית, מבחינה צוותית ומבחינה פיזית. ב"גוונים", מרכז הכובד עובר מהוראה ללמידה פעילה, המורים והתלמידים שותפים בתהליך הלמידה, מערכת השעות היא הוליסטית והלמידה מתרחשת ביחידות זמן ארוכות. הצוות החינוכי עובד כשלם – כאשר לכל אחד מומחיות ונקודות חוזק משלו, המשלימים זה את זה.
העיקרון הפדגוגי העיקרי אותו אנו מיישמים ב"גוונים" הוא העברת מרכז הכובד מההוראה ללמידה. הלמידה בגוונים מורכבת מ-30% הנחייה של מורה ו-70% למידה פעילה של התלמידים. בכך, אנו מפתחים סביבת למידה הנותנת ביטוי לנטיות האישיות של כל לומד, תוך פיתוח סקרנות, התנסות, למידה עצמאית וחשיבה ביקורתית.
הפדגוגיה בכיתת "גוונים" מתקיימת בשלושה מרחבים עיקריים:
•מרחב המקום – במקום מורה ומספר תלמידים בכיתה, עברנו ללמידה במרחב אחד, של כשישים תלמידים, ביחד עם צוות של שלושה מורים, בכל זמן נתון.
•מרחב השותפים – צוותי מחנכים וצוותי מורים עובדים ביחד לפיתוח תכניות לימודים ומהווים עמיתים להוראה במרחב הלימודי.
•המרחב הפדגוגי – עברנו מהוראה של חומר, המדגישה שינון מידע, ללמידה משמעותית רב-ממדית, הנותנת דגש חזק למיומנויות למידה.
סביבת הלימודים מתאפיינת בקשר אישי עם התלמידים, עבודת צוות של המורים ואפשרויות למידה מגוונות, מתוך דגש על מתן מענה לצרכים ולנטיות האישיות של התלמידים ועל תהליכי הבנה ולא רק הצלחה במבחן.
השינוי הפיזי
מבחינה פיזית, נלקחו שלוש כיתות צמודות בבית הספר ושברו את הקירות ביניהן. נבנו מחיצות הנפתחות ונסגרות, שמאפשרות מעבר רציף בין למידה במרחבים אינטימיים ללמידה במרחב גדול ומשותף. המרחב רוהט בפינות למידה שונות, המתאימות לסגנונות שונים של למידה. יצירת אזורים של למידה שקטה, אזורים של למידה משותפת ואזור מליאה – שם מתכנסים כל שישים התלמידים ביחד.
הערכה מעצבת
כחלק מהשינוי הפדגוגי שנוצר, שונה גם אופן ההערכה של התלמידים. הערכת ההישגים מתבצעת באופן רצוף לאורך השנה ומתייחסת לקריטריונים כמו כישורי למידה, דרך ארץ, יצירתיות, צמיחה אישית, עבודת צוות ועוד. ההערכה של התלמיד מתבצעת גם במבחנים וגם במשימות אחרות, כגון העברת שיעור בפני הכיתה, יצירת משחקים ובוחן קבוצתי במודל הנבחרת. בצורה כזו, לציון המבחן יש משמעות נמוכה יותר והתחרות בין התלמידים בכיתה מצטמצמת. יש רצון לעזרה הדדית ומחויבות כיתתית להצלחה של כולם.
גם תהליך ההערכה השנתי עבר שינוי, במטרה ליצור תהליך של הערכה מעצבת. תהליך ההערכה הוא חלק מתהליך כולל של העברת האחריות אל התלמיד ומעודד שיח ישיר בין המורים לתלמידים. ההערכה מורכבת מהערכה מילולית ומשיח, לעתים קרובות, ללא מתן ציון מספרי כלל.
התלמיד שותף בתהליכי ההערכה באופן פעיל ובכל שליש, ממלא רפלקציה שנקראת "התלמיד מביט על עצמו", המהווה חלק בלתי נפרד מהערכתו, ביחד עם שיח מסכם פדגוגי של הצוות המקצועי על כל תלמיד ושיח ישיר בין מורי המקצוע לתלמידים
התלמיד שותף בתהליכי ההערכה באופן פעיל ובכל שליש, ממלא רפלקציה שנקראת "התלמיד מביט על עצמו", המהווה חלק בלתי נפרד מהערכתו, ביחד עם שיח מסכם פדגוגי של הצוות המקצועי על כל תלמיד ושיח ישיר בין מורי המקצוע לתלמידים.
הכשרת הצוות ופיתוח מקצועי
כל מורי ביה"ס משתלמים בפורומים שונים שפיתחנו, על מנת להכשירם להוראה בשיטה זו: החל מצוותים שמלווים על ידי מורים ותיקים ב"גוונים" המשמשים כמנחים, דרך השתלמויות למחנכים, הנותנות דגש לעבודת הצוות השיתופית וכלה בהשתלמות בית–ספרית לכלל הצוות, הנוגעת באספקטים שונים של ההוראה בשיטה זו.
ראמ"ה
במהלך שש שנות הפעילות של "גוונים", מלווה את בית הספר מחקר מקיף של "מכון שמיר למחקר". בשנת תשע"ז, בוצע בבית הספר סקר אקלים וסביבה פדגוגית של הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה). סקר האקלים והמחקר המלווה מראים כי תכנית "גוונים" מצליחה ליצור אקלים כיתה ייחודי ולקדם פדגוגיה מתחדשת. תמיכה נוספת קיבלנו מציוני הבגרות הטובים של שני המחזורים הראשונים שנבחנו בבחינות אלו.
תמיכה ממשרד החינוך כתכנית ייחודית
משרד החינוך מכיר בתכנית "גוונים" כתכנית ייחודית ופורצת דרך, מעודד ומתקצב את ביה"ס בהתאם. כמעט בכל שבוע, מגיעים אלינו צוותי מורים ומנהלים מרחבי הארץ, ללמוד מהתכנית הייחודית אותה אנו מיישמים ומניהול השינוי שמתרחש אצלנו. מבחינת אגף הבינוי במשרד החינוך, אנחנו נחשבים אחת מהתכניות המובילות ביותר בארץ ברמה הפדגוגית ותקצוב הבינוי בביה"ס נעשה בהתאם לכך. לדברי פראקש נהיר, מומחה חינוך ובינוי פדגוגי עולמי, שביקר בגולן לפני כחודש, ביה"ס פיתח "מוניטין לאומי של מצוינות חינוכית".
צוות מרכז החדשנות ב"אוהלו" וצוות "נופי גולן" יצרו תכנית בה במהלך כיתה י' לומדים התלמידים קורסים בהנדסת תוכנה, ב"אוהלו". התלמידים המעוניינים בכך, יוכלו להמשיך בכיתה י"א, למסלול של עבודת גמר בהיקף של חמש יח"ל בתחום זה
שיתופי פעולה עם מכללת "אוהלו" בקצרין
בשנה האחרונה, יצא לדרך שיתוף פעולה ייחודי עם מרכז החדשנות במכללת "אוהלו"קצרין, הצמודה לבית הספר. צוות מרכז החדשנות וצוות בית הספר יצרו תכנית בה במהלך כיתה י' לומדים התלמידים קורסים בהנדסת תוכנה במרכז החדשנות ב"אוהלו". התלמידים המעוניינים בכך, יוכלו להמשיך בכיתה י"א, למסלול של עבודת גמר בהיקף של חמש יח"ל בתחום זה, במסגרת בית–ספרית ובתמיכה מקצועית של "אוהלו". תכנית ייחודית זו הנה דוגמה לשיתופי פעולה ייחודיים שמתקיימים בין האקדמיה ל"נופי גולן" ואנו תקווה שהם ניצנים ראשונים לשיתופי פעולה נוספים, שיתבצעו בהמשך.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
קצינת החימוש של גדוד שריון 198, בוגרת נופי גולן תושבת אליעד
סגן אנאל טולדנו, תושבת אליעד, קצינת חימוש בחיל השריון ובוגרת "נופי גולן", מצביעה על המוטיבציה…
- אוסקר ישראלי ראשון לבוגרות נופי גולן מקצרין
"מסך של שקרים", עבודתן של ארבע בוגרות י"ב מ"נופי גולן", זכה השבוע במקום ראשון בתחרות…
-
דרך ישובי הגולן: מרום גולן - ממרום גילם
מרום גולן הוא הוותיק ביישובי הגולן, וללא ספק ניתן ללמוד המון מהתנהלותו בתחומי הקהילה וההרחבה.…