כנס חשוב נערך לאחרונה בקמפוס קצרין לחדשנות בחינוך והוראה, של המכללה האקדמית תל–חי. 340,000 אלף ילדים בישראל נתונים במצבי סיכון
כנס חשוב, שנערך לאחרונה בקמפוס לחדשנות בחינוך והוראה, של המכללה האקדמית תל–חי, התמקד בתפקיד הגננת במקרים של התעללות בילדים. בכנס, לקחו חלק מהסטודנטיות מתכנית החינוך לגיל הרך וכן אנשי מקצוע מהתחום. את הכנס פתחה ד"ר רחל גצלר יוסף, עו"ס קלינית, מטפלת זוגית ומשפחתית ומומחית בטיפול בפגיעות מיניות, בהרצאה שעסקה בהתעללות והזנחה בילדים. במסגרת הכנס, הוצגו נתונים קשים של משרד הרווחה, השירות לילד ולנוער וכן מהמועצה לשלום הילד ומכון "חרוב": 340,000 אלף ילדים בישראל נתונים במצבי סיכון. אחד מכל ילד חמישי נפגע מהתעללות והזנחה, 75% מהילדים שדווחו נפגעו על ידי אדם אחראי בתוך המשפחה.
עוד עולה מהנתונים כי 39% מהדיווחים המגיעים לשירותי הרווחה היו על רקע של פגיעות מיניות, 15% מהדיווחים נוגעים לעולים חדשים. כל ילד חמישי שנפגע הוא ילד עם מוגבלות. דיווחים בעקבות הזנחה שכיחים יותר באזורי הפריפריה של ישראל. נתון נוסף מצביע על כך ש– 74% מהמקרים מתגלים במקרה ולא על ידי הילד הנפגע, כלומר, הגננת שומעת במקרה שיחה בין ילדים בגן, או נחשפת לציורים המעידים על מצוקה. למרות הנתונים הקשים, התופעה עדיין לוקה בתת–דיווח.
הסיבות לתת–הדיווח נובעות פעמים רבות ממיתוסים ועמדות הרווחות בחברה הישראלית, שרחוקים מהאמת. בכנס, הציגה נעמי גוטמן, עובדת סוציאלית המנהלת את אגף פיתוח ופרויקטים במכון "חרוב", חלק מהמיתוסים והעמדות הרווחות בחברה בנושא כאוב זה, במסגרת סדנה מיוחדת שנערכה לסטודנטיות מתכנית החינוך לגיל הרך. בהמשך, נערכה סדנה נוספת על ידי עו"ס עדי מרקשטיין, מ"בית לין", בצפת, שעסקה בתפקיד הגננת במקרה של פגיעה.
ראש תכנית החינוך לגיל הרך, במכללה האקדמית תל–חי, ד"ר אביבה דן: "לגננות יש תפקיד קריטי בזיהוי ילדים העוברים התעללות והזנחה. הגננת נמצאת בנקודה רגישה כדי לאתר את הילדים הללו בעיקר בהתחשב בעובדה ש-74% מהמקרים נחשפים באקראיות ולא על ידי הילד או הילדה הנפגעים. הגננת נמצאת עם הילדים במשך שעות רבות, היא שומעת את השיחות והחוויות שלהם, היא שומעת אם אבא היה שיכור, אם הוא עזב את הבית באמצע הלילה, אם הוא היכה את אימא וכדומה. הרבה פעמים גם השיחות האקראיות בין הילדים יכולות לגלות הרבה מאוד על מה שמתרחש בבית. הגננת צריכה להיות ערנית, לזהות ילדים בסיכון על פי התנהגות שלילית, שינויים דרמתיים בהתנהגות, שימוש במושגים שילד לא אמור להכיר, כמו תכנים פורנוגרפיים וכדומה. יחד עם זאת, אסור לגננת לחקור את הילד ואסור לה לפנות אל ההורים. עליה לפנות לאנשי מקצוע, במקרה של חשש להתעללות, או הזנחה".
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
- גילגולה של אבן
בזמן שהגולן היה סורי, חמדו תושביו אבנים עתיקות, במיוחד המעוטרות שבהן ושילבו אותן בבנייה של…
- עיר של יהודים
מול רמת מגשימים, כ-15 ק"מ מזרחית לגבול הסורי, שכנה ה"עיר של יהודים" – נווה. בתלמוד…
-
הקסם של "קלרה"
את "קלרה", מסעדה איטלקית משפחתית קסומה, חלבית וכשרה למהדרין, הקים אורי אזולאי, בא.ת. קצרין, בשביל…