לקראת חג החנוכה, התקיים יום שיא בנושא גבורה יהודית, לכל תלמידי שכבת ו' בגולן. האירוע מתקיים זו השנה השביעית. התלמידים צעדו בשביל הגולן מאנדרטת פלס"ר 7, לחרמונית ולעמק הבכא
מאת: עדנה אלאור
בזה אחר זה, הגיעו האוטובוסים של בתי הספר היסודיים בגולן אל אנדרטת פלס"ר 7, בצפון הגולן. מזג האוויר היה קריר, אך הלבבות היו חמים. תלמידי בתי הספר שכבר הגיעו התערבבו אלו באלו וחלקם המתינו בהתרגשות לאוטובוס הבא שיגיע, מרבים בשאלות של "איזה בית ספר זה?", מחכים לחבריהם וכשהגיעו, קיבלו את פניהם בקריאות שמחה.
הכינוס נפתח בחורשה לזכר חללי פלס"ר 7, בדברי ברכה ובהמחזה קצרה של השחקן יוסי מוסקוביץ, שנכנס לנעליו של המתיישב הראשון בגולן וסיפר על הקשיים וההצלחות, תוך העברת שרביט ההתיישבות בגולן לתלמידים הנרגשים.
הכינוס הגולני השנתי של תלמידי כיתות ו', במועצה האזורית גולן, התקיים בהשתתפות של כ-400 תלמידי בתי הספר היסודיים, בהובלת בתי הספר ואגף החינוך של המועצה, בשיתוף מרכז חינוך והסברה גולן של רשות הטבע והגנים ובסיוע מחלקות הביטחון והתחבורה.
יום השיא, כשמו, היה שיאו של תהליך חינוכי וקדמו לו הכנות רבות הכוללות פעילויות בכיתות. התכנים עסקו בסיפורי גבורה גולניים, החל מנפילתה של העיר גמלא, בימי בית שני, דרך מלחמות ישראל בגולן, ההתיישבות העיקשת, למרות הכול, משנת 1967 ועד לגבורה בימינו
יום השיא, כשמו, היה שיאו של תהליך חינוכי וקדמו לו הכנות רבות הכוללות פעילויות בכיתות, בהובלת מחנכי הכיתות ומדריכי רט"ג. התכנים עסקו בסיפורי גבורה גולניים, החל מנפילתה של העיר גמלא, בימי בית שני, דרך מלחמות ישראל בגולן, ההתיישבות העיקשת, למרות הכול, משנת 1967 ועד לגבורה בימינו – גבורתם של תושבי הגולן, במעשים הקטנים והגדולים ביום–יום. מפגשי הלמידה בכיתות עסקו בבירור מהי גבורה ואם כל אחד מאתנו יכול להיות גיבור. לבסוף, כל כיתה בחרה לעצמה גיבור אותו היא רוצה לפגוש ולחקור והכינה פעילויות להצגה ביום האירוע.
שני ראשים – לעמק הבכא
במטרה לחזק את ההיכרות והקשר בין ילדי הגולן, התלמידים חולקו לקבוצות מעורבות מתלמידים משני בתי ספר שונים – בי"ס דתי עם בי"ס שאינו דתי, כשהמנחים היו מורי בתי הספר, דתי ושאינו דתי. בטור ארוך וססגוני, צעדו התלמידים בשני ראשים לעבר עמק הבכא. בדרך, קיימו משחקי היכרות אישית והיכרות עם צפון הגולן, שיחקו במשחק הסקאלה בו הם נשאלו על פעולות שונות אם הן גבורה או לא ודנו בנושא.
חלק הארי של היום הוקדש להצגת הפעילויות שהתלמידים הכינו מראש על הגיבורים אותם חקרו. היו שם סיפורי גבורה "מקומיים" – התלמידים והתלמידות הכינו פעילויות מושקעות, מלמדות ומלאות מחשבה.
היה מרגש לראות מהצד את הטור הארוך של תלמידים ותלמידות, צועדים במעלה ההר, את החיבור של התלמידים מבתי הספר השונים ולשמוע את השיחות על הדברים הדומים והשונים שביניהם.
יום הפעילות היה גולני להפליא. הנוף המרשים של צפון הגולן, הדיונים על הגבורה הגולנית הייחודית – אם בהתיישבות, ביום–יומיות ואיך אני, כתלמיד גולני, יכול להיות גיבור כל יום במעשים גדולים וקטנים כאחד. כאמור, אחד מיעדי מערכת החינוך בגולן הוא לחבר בין ילדי הגולן מהמגזרים השונים ולחנך לסובלנות, לקבלת השונה ולאחווה גולנית עמוקה. היה מרגש מאוד לראות איך הדברים קורים, הלכה למעשה.
סיכום היום נערך באמפי באנדרטת "עז 77", אל מול עמק הבכא, שם שוב מוסקו השחקן הפליא לספר לתלמידים את שאירע, הפעם בדמותו של רוני, לוחם מן הקרבות. "רוני" המחיש לנו את משמעותו של חינוך גולני איכותי ואת רוח הגולן ששייכת לכולנו באותה מידה – ללא קשר באיזה בי"ס אנחנו לומדים ובאיזה יישוב אנחנו מתגוררים.
נסיים בכמה מילים ששלחו לנו מורים בסיום הפעילות:
"תודה רבה למארגנים על טיול מגבש, משמעותי, מאורגן וכיפי. תודה לתלמידי חיספין ולצוות המורות המקסים שלו על שיתוף הפעולה. נהנינו מאוד!".
"כולנו חזרנו נרגשים ומרוצים מיום מיוחד ומעורר השראה".
אולי יעניין אותך גם:
- מלאכי שביל הגולן - נבחרי השנה של שישי בגולן
שש שנים לאחר חנוכת שביל הגולן, בחרנו לציין תופעה תרבותית התנדבותית גולנית ייחודית שצמחה סביב…
- טיולי חורף בגולן - התקופה היפה של הטיולים בגולן
מערכת השילוט החדשה של שביל הגולן שהושלמה בימים אלה, היא רק הדובדבן שבקצפת: עם עשרות…