הורה טוב לא חייב להיות בעל כושר התנסחות, הוא צריך לדעת לשתוק ולהקשיב. להיות בשקט, לאפשר לילד לדבר ולנתב את כושר הביטוי שלו לכושר ההקשבה. האתגר של מרבית ההורים הוא דווקא לשתוק ולהקשיב
המצב הנכון ביותר בחינוך הוא כשאנו מניעים לפעולה. במודל מעש"ה, כשאדם נכנס לשוק, לקיפאון, מבקשים קודם להתחייב. לומר "אתה לא לבד, אני אתך". גם בחינוך, חשוב שהילד ידע שיש לו על מי לסמוך. ל"התחבר" ולא "להתקרב", זה הסוד. בסמכות. הילדים הכי ממושמעים הם אלו שמכירים בסמכות שלא הכילה אותם, אלא התחברה לחזון שלהם. הילדים שלנו זקוקים לסמכות. לעמוד האש שיוביל אותם – לא שיביא אותם למצב של בלבול קשה יותר ממה שהם נמצאים בו ויטשטש את הכוח להאמין בעצמי שלהם, במסוגלות שלהם להתמודד עם אתגרים. ילד שמרגיש חיבור לאותה סמכות, יהיה שם בכל שרק תבקשו. חיבור נעשה על ידי היכרות עמוקה עם הילד – החזון שלו, האני הפנימי שלו.
ההקבלה למודל מעש"ה, שבו אנו נותנים סיוע נפשי ראשוני לנפגעי טראומה, מהווה אבן דרך לעשייה שלנו. השלב הראשון חייב להיות אמון. שלב זה מתקיים במשך שנותיו הראשונות של הילד. הילד לומד לסמוך עלינו מחוויות עבר. כך גם נוכל להזכיר לו "זוכר כשחזרנו הביתה מהגן והגננת אמרה שהתנהגת מאוד לא יפה, ישבנו ודיברנו. ניסינו ביחד להבין מה בדיוק קרה". הורה טוב לא חייב להיות בעל כושר התנסחות, הוא צריך לדעת לשתוק ולהקשיב. להיות בשקט, לאפשר לילד לדבר ולנתב את כושר הביטוי שלו לכושר ההקשבה. האתגר של מרבית ההורים הוא דווקא לשתוק ולהקשיב.
פיקח
אנו תמיד נדע כיצד לסייע לילד שלנו ממקום שנתחבר לפעולה שנעשתה ולא לרגש, או לפרשנות. ראשי התיבות של "פיקח" – פה יש קצה חוט. במהלך ההקשבה, הורה/מורה פיקח מצליח לאתר את אותה אמירה, או מילה, שהילד אמר וראה שעליה נתעכב. כמו עדשת מצלמה הלוכדת רגע מיוחד ואובייקט שנכון להתמקד בו. בפיקחות, תגיעו לאותו קצה קרחון בחייו ובהתנהלותו של הילד שלכם ולכן, בשיח מחבק, תעטפו את הקושי בהתחברות לילד ובנקודה זו זכיתם באמון שלו בכם, שאתם בשבילו.
זהו שיח חכם עם תת-המודע של הילד, לחדד את האמון, את הסמכות ומכאן, השלב הבא הוא הנחייה לשינוי התנהגות. שינוי ההתנהגות מגיע ממקום מושכל. השכל מאפשר שינוי התנהגות, לא ההכלה של הרגש. היו קשובים, היו רגישים, היו אוהבים. עם זאת, היו אסרטיביים ונחושים לשינוי התנהגות שלא מאפשר חיים טובים לילד ולכם, בהווה ובעתיד.
מודל מעש"ה מאפשר לנו להכיר היטב את השלבים להביא אדם חזרה לעולם העשייה. הילדים שלנו, אם בזמן תסכול (כשבחרו לעשות ולא בדיוק הצליחו), אם בזמן בלבול (כשלא יודעים במה לבחור), נכנסים למצב של קפאון. העזרה שלנו להם היא לא בהימנעות, או בריחה מהתמודדות, אלא במתן כלים להתמודדות ועשייה משמעותית שתביא הצלחה וחוסן נפשי לעתיד.
- למען הסר ספק, ד"ר מרום אינה עוסקת ברפואה
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
אייפד למורים ולגננות בחינוך המיוחד
בשבוע שעבר, במרכז פסג"ה, התקיים טקס חלוקת אייפדים למורים וגננות של תלמידי החינוך המיוחד בגולן…
- נאות גולן - הרחבה היא צמיחה
בשנת 1978, הפך היישוב נאות גולן ממושב שיתופי למושב עובדים עם כשלושים משפחות. בתחילת שנות…
-
הכשרות מקצועיות לכל בעלי התפקידים בחינוך החברתי-קהילתי
מתנ"ס גולן מקיים עשייה חינוכית מקיפה, בהכשרות של בעלי תפקידים ביישובים. מתוך רצון להכיר לעומק…