בכל טיפול בילד, נראה את ההורים כמשאב טיפולי, כמסייעים באופן פעיל להצלחת הטיפול ובמקרים מסוימים אף נתייחס אליהם כקו-תרפיסטים
הגיעה לקליניקה אם לילדה בת ארבע. הילדה מספרת שכל לילה היא חולמת על
מפלצת. המפלצת מסתובבת בבית ומגיעה לגן. האם מספרת שהילדה מפחדת כשמגיע הערב ולא מוכנה בשום אופן להיפרד ממנה. חרדה היא פחד מוגזם, בהלה או דאגת-יתר, ללא סיבה רציונאלית וללא קיום של סכנה ממשית.
בכל טיפול בילד, נראה את ההורים כמשאב טיפולי, כמסייעים באופן פעיל להצלחת הטיפול ובמקרים מסוימים אף נתייחס אליהם כקו-תרפיסטים, על פי הגדרתם של ברייסמייסטר ושפר (1998). כל טיפול ישיר בילד, ראוי שילווה לכל אורכו בהדרכת הורים צמודה ואף במפגשים עם הילד, על מנת לעגן את תהליכי השינוי, שהרי חוסר הבנה של תהליכים פנימיים וחיצוניים, של חוויות רגשיות וגופניות, עלול להוביל לבהלה. בגישה ההתנהגותית קוגנטיבית (cbt), אנחנו כל הזמן בודקים את תוצאות ההתערבות.
כשמתקיימת מחשבה מפחידה כמו "הדמות תפגע בי", המוח משדר סכנה ואז ישנו שחרור של אדרנלין, קורטיזול. אותם מוחשים פיזיולוגיים מתבטאים בפעימות לב מואצות, זיעה ועוד. תופעות אלה גורמות ליצירת פחד משני והן שמבקשות את אותה הימנעות ממצבים המתקשרים לפחד. המטרה בטיפול, קודם בהדרכת הורים וגם בטיפול ישיר מול הילד, היא להחזיר לילד את תחושת הביטחון והשליטה. את המחשבה המפחידה נשנה למחשבה יעילה, את הגוף הנמצא בעוררות נלמד נשימה והרפיה. את ההימנעות נפחית על ידי כך שהילד יתנסה וייחשף לגורם שמפחיד אותו וילמד את המוח שזה אולי מפחיד, אך לא מסוכן.
נצליח בכוחות משותפים
בתהליך רכישת המסוגלות העצמית, הילד לומד מהדמות המשמעותית (המודל – ההורה) שניתן להתגבר על חוויות הפחד. הדרכת ההורים היא לשדר "אנחנו נצליח בכוחות משותפים". הילד משתף את החלום כולו. כותבים את החלום. הילד יישב ויצייר את המפלצת כפי שראה אותה בחלום. בזמן הזה, נקרא שוב ושוב את החלום ונדלה סיטואציות מחייו של הילד. כמו שהמפלצת בגן הייתה בשירותים? האם סוגרים את הדלת בשירותים בגן? ספר לנו כשאתה צריך לשירותים בגן, מה קורה? מלווה על ידי מטפלת, או לבד? כשאתה מסיים, מה קורה? להכיר את הסיטואציה. והציור. לראות כיצד מוסיפים לציור איברים מצחיקים, כמו כובע של ליצן. ביחד עם הילד, "להפוך את הלימון ללימונדה" ולשנות חשיבה. "המפלצת הזו ליצנית, מצחיקה, בכלל לא מפחידה". בדמיון מודרך, להכניס את כל האביזרים לארגז ולדמיין את המפלצת מגיעה ושמים עליה את כל האביזרים. מובילים את הילד לצחוק על בוא המפלצת. להמשיך ולבחון את הסיטואציות המופיעות בחלום ועליהם לעשות עבודת טיפול, רצוי בליווי אדם מקצועי.
ד"ר רבקה מרום ph.d, מנתחת התנהגות, יועצת חינוכית ומאמנת אישית
*למען הסר ספק, ד"ר מרום אינה עוסקת ברפואה
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
האם אנחנו רואים סימני נפט?
חברת "אפק" נערכת לביצוע הקידוח השישי בדרום הגולן, אחרי שהשלימה את שיקום חמשת האתרים הקודמים.…
-
האם נמצאה העיר האבודה?
התגלה רמז חדש לקיומה של העיר האבודה יוליאס, עירם של שלושת שליחיו של ישו. התגלית…
- נאות גולן - הרחבה היא צמיחה
בשנת 1978, הפך היישוב נאות גולן ממושב שיתופי למושב עובדים עם כשלושים משפחות. בתחילת שנות…