ד"ר משה פרחי, ראש המסלול ללחץ טראומה וחוסן, במכללה האקדמית תל-חי, נותן המלצות להורים להתמודדות יעילה בעקבות נגיף הקורונה, מבוססות על מודל מעש"ה
בימים אלה, הורים רבים נאלצים להישאר עם ילדיהם בבית, בעקבות ההנחיות של משרד הבריאות. חלקם אף נמצאים בבידוד בית. ביטול מסגרות החינוך והנחיות הבידוד הן, בשלב הזה, התרופה הטובה ביותר להפחתת הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה. ברור ששהות בבית יחד עם הילדים עלולה להיות משימה מאתגרת, שבצד הרווחים של זמן איכות עם הילדים, יכולה ליצור גם תחושות כעס ובלבול וכמובן, דאגה ומתח בקרב הילדים.
ד"ר משה פרחי, העומד בראש המסלול ללחץ וטראומה, בחוג לעבודה סוציאלית, במכללה האקדמית תל-חי, ומשמש גם כסגן הקב"ן הראשי של פיקוד העורף, נותן מספר הצעות פשוטות ויעילות, שניתן להסתייע בהן בתקופת השהות הממושכת בבית עם הילדים, המבוססות על מודל מעש"ה שפיתח:
1. צרו מחויבות: העבירו את המסר שכולם יחד וכל אחד עוזר לשני וכמובן, שאתה נמצא עמם בכל זמן, כל הזמן. חלקו תפקידים ותחומי אחריות. אתם ההורים בתפקיד המקפיד שכל אחד ממלא את תפקידו (ומשתדלים שלא לעשות דברים במקום הילדים).
2. עידוד לפעילות יעילה: חוסר אונים הוא אויב! חשוב לדאוג לפעילות יעילה. הקפידו על שגרת יום: קימה בבוקר, התארגנות, ארוחת בוקר, תכנון יום עם הילדים, כולל שעות מסך ושעות לימוד ושעות משחקי קופסה, שעות הארוחות, פעילות גופנית במסגרת הבית, אפשר גם תחרות בין הילדים, התארגנות לשינה, מקלחות וכו'.
3. הפעלה שכלית: למדו את הילדים מעט על איך מודדים דופק/ חום ובקשו שיכינו טבלה עם המדדים שלהם. עודדו לתחרויות חשיבתיות כמו: חי-צומח-דומם, משחקים כמו "צוללות", או כל משחק קופסה אחר.
4. הבנייה, תכנון וסדר פעילות: צרו לוח זמנים ותכנית פעולה ועבודה לימי הבידוד. מדי יום, שבו עם הילדים, סכמו את אירועי היום – הסבירו במילים פשוטות גם מה אמרו בתקשורת בנושא הקורונה ותכננו עם הילדים את לוח הזמנים של יום המחרת. תכננו כבר מראש את חלוקת התפקידים בין הילדים, כך שהילדים יהיו מגויסים לתפקידים שלהם, כבר מהבוקר.
זה נורמלי לפחד
איך להתמודד עם הפחד שהילדים מביעים?
ד"ר פרחי מסביר: "המצב בהחלט עשוי לגרום לתחושות לא נעימות וגם תגובות גופניות שונות. צריך לזכור שרגש שלילי כגון פחד, תחושת איום וכדומה, עד גבול מסוים, הוא לחלוטין נורמטיבי ומותר שיהיה. לכן, ניצור סרגל רגשות ונבקש מהילד לדרג מהי עוצמת הרגש שמציק לו ונבקש שיסביר לנו מהו בדיוק הרגש הזה, מה גורם לו ומה צריך לעשות לדעתו כדי שהרגש יפחת בנקודה-שתיים.
מודל מעש"ה, שפיתח ד"ר משה פרחי, אומץ לפני כשנה וחצי על ידי משרד הבריאות, כמודל הלאומי להגשת עזרה ראשונה נפשית, על פיו הוכשרו אנשי כוחות הביטחון וההצלה, מד"א, משטרה, כיבוי אש, זק"א ועוד. המודל, פותח במהלך שנת 2011, לטובת המערך הצבאי הלוחם, בתמיכה ובליווי מנהלי האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות. ייחודיות המודל היא בפשטותו והנגשתו לכלל הציבור, מחד ומאידך, במהירות ויעילות הסיוע. המודל מושתת על כך שהתקשורת עם הנפגע תהיה שכלית ולא רגשית. המודל מושתת על ארבעה עקרונות פשוטים להתערבות מידית במצבי חירום: מ – מחויבות, ע – עידוד, ש – שאלות מחייבות מחשבה, ה – הבניית האירוע והדגשה שהאירוע הסתיים.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
רפואה עם ערכים
הרופא שעזב קליניקה יוקרתית במרכז הארץ כדי להביא רפואה איכותית לצפון. פרופ' ירון דגן: "לטעמי,…
-
"רצים עם שחר 3"
הריצה המסורתית לזכרו של סמ"ר שחר שלו, שנפל ב"צוק איתן", יצאה לדרך בשישי שעבר, איך…
-
כיצד לטייל עם חיות המחמד בקיץ
כשאתם יוצאים לטייל, או לנפוש, קחו את חית המחמד אתכם. יש לדאוג לה ולהכין מראש…