חקלאות העתיד מתחילה בחינוך

בשנה האחרונה, מתרחשת בגולן מהפכה חינוכית שממקמת את החינוך החקלאי בחזית החדשנות והקידמה. השלטון המקומי לצד היחידה לחקלאות וחדשנות גולן, שב"מכון שמיר למחקר" ועמותות חינוכיות פועלים יחד ליצירת רצף חינוכי, מכיתה א' ועד שנת שירות ושירות לאומי, תוך שילוב תכניות חינוכיות חקלאיות שמחברות בין תלמידים לסביבה ומציעות להם כיוונים מקצועיים המסתמנים כמקצועות המחר

"הדואג לדורות מחנך אנשים", יאנוש קורצ'אק אמר ובגולן מיישמים. שנת הלימודים, שנפתחה בימים אלה, מבשרת על שורת מיזמים חינוכיים מרגשים שיצאו לדרך ברחבי הגולן. כל מיזם יחזק ויעצים את החקלאות כמקצוע עתידני משמעותי, המשלב ערכי יסוד חשובים. החינוך לחקלאות העתיד הנו יעד ערכי ואסטרטגי בתפיסת העולם הגולנית, כחבל ארץ הנטוע עמוק ברגבי אדמתו.

"מבחינת היחידה לחקלאות וחדשנות גולן, ברור מאוד כי חקלאות העתיד מתחילה בחינוך", אומר מנהל היחידה לחקלאות וחדשנות גולן, יאיר גולן. "לצד ההשקעה בטכנולוגיות גידול חדשניות, באחריותנו לבנות קומה נוספת בקרב ילדי הגולן, קומה של אהבה לחקלאות כערך ולטפח את הקשר לאדמת הארץ ומכאן לגדל דור ערכי ומוכשר, החולם ושואף ללמוד ולהתפתח בעולם החקלאות, כחוליה הבאה בהתיישבות שורשית ואיתנה בגולן".

חווה חינוכית חקלאית

בימים אלו, הושלמה הקמת חוה חינוכית ייחודית, בה ייקחו חלק בלמידה וחינוך חקלאי תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים (כיתות א' עד ח'). החווה החדשה הוקמה בתוך חוות היישום וההכשרה של היחידה לחקלאות וחדשנות גולן, בצמוד למושב אבנ"י אית"ן, בדרום הגולן. מאות תלמידים מרחבי הגולן צפויים לפקוד את שדות החווה על בסיס שבועי ולהיחשף ליסודות הבסיסיים ביותר הקיימים בחקלאות, לצד עולמות האגריטק, המהווים את חוד החנית בפיתוח המחקרי שמוביל "מכון שמיר למחקר".

סגנית ראש המועצה האזורית גולן, דליה יוסף: "החינוך החקלאי בגולן מהווה הזדמנות לפתח מקצועות חקלאיים, אך לא פחות חשוב מזה, מהווה ערך מוביל לחיבור לאדמה ולטבע. התפיסה החינוכית-גולנית מובילה ערך של קיימות, שמירה על הסביבה וחינוך הדורות הבאים שלנו, שיידעו להעריך את הסביבה הגולנית. לשמור על מורשת חקלאית ועל הקשר שלנו לאדמה, בחבל ארץ כל כך ייחודי".

"רגבים בגולן", תיכון חקלאי מחקרי ראשון מסוגו בישראל ואולפנת "רגבים אופק", במושב נוב, לתלמידות כיתות ט' עד י"ב, מבית "רוח הגולן", ישתלבו בבית הספר התיכון החקלאי המחקרי, ראשון מסוגו בישראל, שיפתח בקרוב ומבוסס על ערכי התורה, עבודת האדמה והמחקר. 40 בנות מרחבי הארץ, תהיינה החלוצות הראשונות, צפויות לעבוד בבקרים במטעי ושדות הגולן, לצד חוות המחקר ביחידה לחקלאות וחדשנות גולן. שם ילמדו הבנות מגוון של עולמות תוכן חקלאיים ויעבדו לאורך ארבע שנים בעולמות המחקר החקלאי, לצד חוקרי "מכון שמיר למחקר" בנושאי כרם יין, דבוראות, פטריות מאכל, אגריטק ועוד.

בנוסף, בני ובנות כיתות ט' עד י"ב של "רגבים", מבית "רוח הגולן", הנמצאים במושבים רמת מגשימים ונטור, מחוללים שינוי מציאותי של ממש בקרב חקלאי הגולן, לוקחים חלק מדי בוקר ונרתמים לעבודות האדמה במשקי הגולן. "רגבים בגולן" מהווה מוסד חינוכי דתי המשלב לימודים תורניים עם הכשרה חקלאית. המקום מציע לתלמידים מסלול לימודים ייחודי המאפשר שילוב מרגש בין תורה לעשייה חקלאית ערכית.

מנכ"ל עמותת "רוח הגולן", גבריאל חמו: "החינוך החקלאי הנו דרך להעמיק את הקשר שלנו עם האדמה, שהיא מקור הברכה של עם ישראל. בעידן של קידמה טכנולוגית, עלינו לשלב ערכי תורה עם חדשנות מדעית, כדי ליצור חברה שמשגשגת רוחנית וחומרית. אני מאוד מתחבר לאמירה של אורי צבי גרינברג: 'מיום ששבו לאדמה נהיו יותר קרובים לשמים' וכמובן לדברי הרב קוק, כי 'העבודה האמתית היא זו שהיא משולבת עם חינוך ובכך אנו מביאים את האדם לאור המידות הטובות, תוך אהבה לארץ ולתורה"".

תיכון "אדם ואדמה", מבית "השומר החדש"

תיכון "אדם ואדמה", לתלמידי כיתות ט' עד י"ב, ממוקם בקיבוץ אורטל. זהו מוסד חינוכי שמתמקד בחינוך חקלאי ומציע לתלמידים חינוך מעשי ותיאורטי. התיכון משלב לימודים עיוניים עם התנסות מעשית בחקלאות, תוך דגש על ערכי קיימות, ביטחון מזון וחדשנות טכנולוגית. התלמידים רוכשים ידע מקיף בתחום החקלאות המדייקת והאגריטק ומוכנים לתרום לתחום החקלאות העתידית ולטיפוח המיומנויות הנדרשות בעידן החדש.

מצפה מנהיגות חדש קם בגולן

שנת שירות בתכנית המנהיגות של "השומר החדש", במצפה לזכרו של סמ"ר איתמר שמן ז"ל, בוגר התכנית, מוקם בחוות היישום וההכשרה של היחידה לחקלאות וחדשנות, באבנ"י אית"ן. שנת שירות במסגרת ארגון "השומר החדש" מציעה לצעירים הזדמנות לתרום ולהיות חלק פעיל בקידום חקלאות ויישוב חקלאי, תוך חיבור עם הקהילה המקומית. התכנית מתמקדת בשמירה על שטחים חקלאיים ותמיכה בחקלאים, תוך הקניית מיומנויות מעשיות וחברתיות לצעירים ותוך פיתוח תחושת שליחות ומחויבות. חניכי התכנית צפויים גם הם להשתלב בעומק עולמות המחקר היישומי המובל על ידי "מכון שמיר למחקר". המשתתפים בשנה זו זוכים לחוויות מעשירות וייחודיות, שמכינות אותם להמשך דרכם האישית והמקצועית בתחום החקלאות והחברה.

מנכ"ל ומייסד ארגון "השומר החדש", יואל זילברמן: "אני רואה בחקלאות את אחד הצרכים הקיומיים החשובים ביותר לביטחון המזון של מדינת ישראל, במיוחד בתקופות מלחמה, שבהן האתגרים רק מתעצמים. החקלאות לא רק מספקת את הצרכים הבסיסיים שלנו, אלא גם מסייעת לחיזוק החוסן הלאומי ולשמירה על עצמאותנו בתחום המזון.

הפתרון שלנו טמון בחינוך חקלאי מעמיק, שיכשיר את הדור הצעיר לקחת חלק פעיל ויעיל בתחום זה, מה שיבטיח לנו עתיד בטוח ומשגשג. באמצעות הצמחת דור חדש של חקלאים מיומנים, אנחנו לא רק מבטיחים את הביטחון התזונתי שלנו, אלא גם מחזקים את הקשר שלנו לאדמה ולערכים החשובים של עבודה קשה ואהבת הארץ".

יאיר גולן: "המהלך החינוכי בגולן מדגיש כי החקלאות היא לא רק מקצוע עתיק, אלא מקצוע עתידני, שמגלם בתוכו את הפתרונות לאתגרים הגלובליים. ניכר שהאסטרטגיה הגולנית בכל הנוגע להשקעה בחינוך חקלאי היא השקעה בעתיד בר-קיימא ובטוח יותר עבור הדורות הבאים. מהפכת החינוך החקלאי בגולן מוכיחה שלימוד החקלאות יכול להוביל לצמיחה, לחדשנות ולהכנת הדור הצעיר למקצועות שצפויים להיות במרכז התמונה בעשורים הבאים".

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
אירועים שיתקיימו ב 1st ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th ספטמבר
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?