כאשר הילד נמצא בצוקה כלשהי, הוא מאותת בהתנהגותו: עצוב, נמנע מקשר, כעוס, מגיב בתוקפנות וכך הלאה. שימו לב לזה, מיד בהתחלה. אל תניחו לבעיה להתפתח למשהו רציני וגדול. חלק א'
הורים רבים מרגישים תחושה של חוסר אונים ביכולת שלהם לתקשר עם ילדיהם ולכוון אותם. תחושת חוסר האונים הזו מחלחלת לילדים, ומחלישה אותם ואת ההורים. ילדים זקוקים להורים אשר מרגישים בטוחים ויעילים בהורותם, על ידי כך יכולים ההורים להשפיע רבות על הילדים ולהעצים אותם.
עזרו לילדיכם להצליח השנה, בכך שתעזרו להם גם מבחינה חברתית. בית הספר לא נועד רק כדי להשיג ציונים טובים, אלא גם כדי ללמד ילדים כיצד להסתדר זה עם זה וכיצד לפתח יחסי חברות. כאשר הילד מאושר בבית הספר, הוא גם יצליח להתמקד כראוי בלימודים ולהגיע להישגים טובים
הורים אשר פועלים נכון בדברים הקטנים והיום-יומיים יכולים למנוע היווצרות של בעיות גדולות בהמשך.
- לשמור על עיניים פקוחות
לפעמים, אנו שמים לב שמשהו לא בסדר אצל הילד, אבל דעתנו מוסחת. נכון, כולנו אנשים מאוד עסוקים. מוטלים על כתפינו דרישות ועניינים רבים, שמושכים אותנו לכיוונים רבים מדי. הילד שנראה קצת "כבוי", לא בדיוק עצמו, עצבני, או שקט יותר מהרגיל, למעשה מנסה לומר לנו משהו. קל לנו לדחוק את המידע הזה לשולי תודעתנו ואנו מבחינים שמשהו אינו כשורה רק כאשר מתרחש משבר. בשלב זה, אנו משחזרים לאחור ומבינים שהיו סימנים מקדימים לכך, רק שהיינו עסוקים מכדי לשים לב.
אל תאפשרו לבעיות של ילדיכם להחמיר ולגדול. פקחו את העיניים והבחינו אם ילדיכם נראה עצוב, נמנע מקשר, מרוחק, נתון למצבי רוח יותר מהרגיל, או כעוס. הקפידו לזהות מצב בו ילדכם נוטה לעימותים רבים מהרגיל בינו לבין אחיו, או אם חבריו מפסיקים להתקשר, או לבוא לשחק אתו, או אם אינו מצליח למצוא את מקומו בכיתה. זאת, משום שלפני שתרגישו, עלולה לחלוף לה חצי שנה ומה שיכול היה להיות בעיה קטנה, הפך כעת לבעיה רצינית, הדורשת זמן רב והשקעה משמעותית.
- לפתח יחסי עבודה עם המורים
צרו קשר עם המורה של ילדיכם, לפני שהילד שלכם מגיע לנקודת שבירה. הורים רבים מרגישים שהמורים הם יריבים שלהם ולא מבינים שכולנו כאן נמצאים כדי לעזור לילדיכם לצמוח ולגדול בצורה הטובה ביותר עבורם. אם נדמה לכם שקיימת בעיה, יהיה זה רעיון טוב לקבוע פגישה עם המורה ולבדוק כיצד תוכלו לפעול בהרמוניה להטבת המצב. הורים רבים מדי מתקשרים למורים כדי להאשים ולדרוש, במקום לומר להם שברצונם לפתור יחד את הבעיה. לפני שפונים להנהלה בתלונות, בדקו קודם אם ביכולתכם להביא לסופה של הבעיה.
אם צצות בביתכם דאגות מיוחדות, אל תחכו שהמורים יגלו זאת דרך התנהגותו הבעייתית של ילדיכם בכיתה, או דרך כישלונותיו במטלות בית הספר, או במבחנים.
כאשר סבא או סבתא חולים, אם צצה בעיה רפואית, מתח כלכלי, בעיות בחיי הנישואין, צרות עם האחים, או כל גורם אחר, שעלול להשפיע על הישגיו של ילדיכם בלימודים או בחברה, נהגו בחכמה והתייחסו למורה של ילדכם כאיש סודכם. כך תרוויחו את ההבנה הדרושה למצב הנתון. האמינו שהמורה של ילדכם יהיה מוכן להתאמץ כדי לפתוח את לבו עבור הילד/ה שלכם.
- לעבוד על הכישורים החברתיים
עזרו לילדיכם להצליח השנה, בכך שתעזרו להם לא רק מבחינה לימודית, אלא גם מבחינה חברתית. בית הספר לא נועד רק כדי להשיג ציונים טובים, אלא גם כדי ללמד ילדים כיצד להסתדר זה עם זה וכיצד לפתח יחסי חברות. כאשר הילד מאושר בבית הספר, הוא גם יצליח להתמקד כראוי בלימודים ולהגיע להישגים טובים. הוא ירצה להיות שם ולהיות חלק מהנעשה שם. מי שמאמין שבית הספר עוסק רק בהישגים לימודיים, למרבה הצער, טועה טעות מרה.
כיצד נוכל לפתח בילדינו בצורה טובה את כישוריהם החברתיים?
- קבעו כללים והקפידו על יישומם באופן מלא.
- קבעו לוחות זמנים קבועים לארוחות ולשעת השינה, כדי להביא ליציבות בחיי הילדים.
- פתחו את יכולותיהם של ילדיכם להעמיד את עצמם בנעלי הזולת ולהפוך לאנשים רגישים יותר.
- עזרו לילדיכם ללמוד כיצד להביע תסכול, אכזבה, או כעס, מבלי לפגוע בזולת, או לשקוע לתוך שתיקה רועמת.
- קבעו כללי התנהגות בסיסיים: אסור להכות, לבעוט, לנשוך, לירוק (וכללית – לא להשתמש בידיים בדרך אלימה) ולא לפגוע בילדים אחרים, אפילו באופן מילולי.