מבט אל המחר

מה קורה כשמחקר, טכנולוגיה והייטק משתלבים יחד? שיתוף פעולה פורץ דרך של תיכון דרכא נופי גולן, "מכון שמיר למחקר" וקהילת ההייטסטק HeightsTech

תלמידי בית הספר דרכא נופי גולן ממשיכים לפרוץ דרך עם פרויקטים טכנולוגיים מרתקים, בשיתוף פעולה עם "מכון שמיר למחקר" – היחידה לחקלאות וחדשנות וקהילת ההייטק של הגולן "HeightsTech".

שיתוף הפעולה נוצר בעקבות יוזמה של בני באוור ודודי כהן, מקהילת ההייטק, כחלק מהחזון של שילוב טכנולוגיה מתקדמת בקרב תלמידי התוכנה של "נופי גולן" וקידום המחקר והחקלאות ברמת הגולן. החיבור לבית הספר דרכא נופי גולן היה טבעי והנהלת בית הספר ורכז מגמת מדעי המחשב, גיא ברגר, התגייסו לאיתור התלמידים וליווי ודחיפה שלהם בעבודת גמר בהיקף של חמש יחידות בגרות במדעי המחשב. ייחודו של מסלול זה הוא בפיתוח פתרונות טכנולוגיים של חקלאות חכמה, כמענה לחוקרים בתחום החקלאות והסביבה ב"מכון שמיר למחקר" והיחידה לחקלאות וחדשנות.

סדרת פרויקטים זו מדגישה את השילוב המוצלח בין חינוך טכנולוגי, מחקר מדעי ותמיכה מקצועית מהקהילה ומעודדת בתי ספר, תלמידים, חוקרים ומנטורים נוספים לקחת חלק בפרויקטים העתידיים.

השנה, סיימו את התהליך שלושה בוגרי י"ב – ליאל עמיר, אביר טופז ואלון כהן. התלמידים נדרשו להציג יכולות בתחום החומרה והתוכנה, כמו גם בנושאים חקלאיים מדעיים. האתגר היה להעמיק בתהליכי פיתוח טכנולוגי, באמצעות שאלות חקר ולייצר מערכות שעומדות בסטנדרטים של החוקרים. התלמידים לוּו על ידי מעטפת מקצועית רחבה שכללה את מובילת תחום החינוך ב"מכון שמיר למחקר", ד"ר מרצי אדרי, מנחת כתיבה אקדמית ב"מכון שמיר למחקר", נועם מלקינסון, רכז מגמת מדעי המחשב ב"נופי גולן", גיא ברגר סגנית המנהלת ואחראית עבודות הגמר ב"דרכא נופי גולן", מירב פלד. התלמידים עבדו באופן צמוד עם המנטורים מקהילת ההייטק והחוקרים המדעיים של "מכון שמיר למחקר". מעטפת זו אפשרה לייצר את השפה הרב תחומית והמורכבות שמאפיינים את התחום.

חקלאות חכמה

ליאל עמיר, תושב חד נס, פיתח מערכת אוטומטית לחקר השפעת שינויי האקלים על צמחים פולשים. המערכת מדמה את תנודות הטמפרטורה על הקרקע במשך שבוע ומאפשרת למדוד את השפעותיהם על נביטת זרעים. הפרויקט נעשה בהנחיית ד"ר עודד כהן והמנטור דודי כהן. לדבריו של ליאל, הפרויקט לימד אותו רבות על אוטומציה וייעול מערכות טכנולוגיות והיה עבורו חוויה מספקת ומעשירה.

פיתוח נוסף בוצע על ידי התלמיד אביר טופז, תושב חד נס אף הוא, בהנחיית ד"ר ליאור גור והמנטור בני באוור. אביר פיתח מערכת IoT לבקרת אקלים של תא ערפל, שמטרתה לחקור את התפתחות הפתוגנים (מחוללי מחלות) בצמחים. המערכת משתמשת בחיישנים ובמחולל לחות כדי לשלוט בתנאי האקלים בתוך התא ולמדוד פרמטרים כמו לחות אוויר, טמפרטורה ורטיבות עלה. הנתונים הנאספים מועלים לענן ומנותחים בזמן אמת, מה שמאפשר לחוקרים להבין טוב יותר את השפעת תנאי האקלים על התפתחות מחלות הצמחים. הפרויקט מדגים כיצד ניתן להשתמש בטכנולוגיות חדשות כדי להתמודד עם אתגרי החקלאות המודרנית.

אלון כהן, מגבעת יואב, פיתח מערכת IoT לבקרת אקלים בתא גידול המשמש לחקר השפעת חומרי הדברה טבעיים על הטפיל אקרית הוורואה. המערכת משתמשת בחיישני לחות וטמפרטורה למדידת תנאי האקלים בתא ומערכת מערפל אולטרא-סוני לשליטה בלחות. הנתונים שנאספים מועלים לענן ומוצגים בזמן אמת באמצעות אתר אינטרנט מתקדם, המאפשר לחוקרת לעקוב אחר הנתונים ולקבל החלטות מושכלות בזמן אמת. ד"ר נורית אליאש והמנטור טל גלבוע הנחו את אלון בפרויקט, שתרם רבות למחקרי ההדברה והחקלאות.

פרויקט ייחודי זה הנו הסנונית הראשונה בשיתוף פעולה מבטיח של בית הספר עם "מכון שמיר למחקר" וקהילת ההייטק של הגולן. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא שהשנה, למרות המורכבות הרבה, בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", החל המחזור השני בפרויקט – שישה תלמידי י"א חדשים, שבימים אלו השלימו את שלב הגשת הצעת המחקר שלהם לאישור משרד החינוך.

אנו מזמינים בתי ספר, תלמידים, חוקרים ומנטורים נוספים להצטרף לפרויקטים אלו ולתרום לעתיד החקלאות החכמה בישראל. שיתוף הפעולה בין מוסדות החינוך, המחקר והתעשייה המקומיים מהווה דוגמה מצוינת לחשיבות העבודה המשותפת ולקידום המדע, החינוך והחדשנות הטכנולוגית, בכלל ובגולן, בפרט.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
אירועים שיתקיימו ב 1st ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th ספטמבר
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?