אליה רייקין מתרגלת יוגה עם תלמידות האולפנת הגולן קצרין ומלמדת אותן איך לתקשר עם גופן. סדרת כתבות על מורים ופרויקטים באולפנה. כתבה ראשונה בסדרה
כתבה: שירה ראובני, אולפנת הגולן קצרין. צילומים: גבי גיל
"אני אליה רייקין, נשואה ליניב, גרים ומגדלים את ילדינו בנטור, כמעט 20 שנה. בת 45, מתרגלת 23 שנים יוגה ומתוכן מלמדת כבר 18 שנים.
"לאחר שירות בצבא קבע, עבדתי כמדריכת נוער בכנף ולאחר מכן, כרכזת פדגוגית במחלקה לחינוך חברתי קהילתי במועצה האזורית גולן.
"היום, אני מתמקדת במתן כלים לנשים להקשבה, חיבור וריפוי של עצמן, באמצעות שיטות ואמצעים מגוונים שאספתי במהלך השנים".
מלמדת יוגה
אליה: "מלמדת קבוצות יוגה נשית, יוגה לנשים המתמודדות עם סרטן, יוגה לנשים בהיריון ולאחר הלידה. נפגשת עם נשים לתהליכי יוגה תרפיה פרטניים, בפרט בהקשר של פגיעות מיניות. לאחרונה, מתמחה גם בהוראת יוגה לחוסן.
"מלווה נשים בשדה הלידה – ליווי נשים בתהליכים רגשיים דרך הגוף, סביב תכנים שמתעוררים משלב הכמיהה, או החרדה מהיריון, דרך הריונות מורכבים, הפלות, לידות שקטות, לידות טראומתיות והורות ראשונית מורכבת.
"מנחה סדנאות בשיטת שרמן – סדנאות שמעודדת החזרה של הווסת למסלולה הטבעי והגברת החיבור לתבונה הנשית. לרוב, לימוד זה מפחית את ימי הדימום והכאב.
"מלמדת התמקדות – חיבור לעצמך דרך הקשבה מיוחדת לאינטליגנציה הטמונה בגופנו באמצעות מתן תשומת לב לתחושות המתעוררות בגוף, שהייה לצדן ולעתים, אף ניהול דיאלוג פנימי.
איך הגעת ליוגה?
"את האהבה שלי ליוגה גיליתי בעקבות הצבא. במהלך השירות הצבאי חליתי, הגוף שלי התפרק וחיפשתי איך להרכיב אותו מחדש. הפתרונות הקונבנציונאליים נתנו מענה חלקי שלא הייתי מוכנה להסתפק בו והתחלתי לחפש פתרון רפואי אלטרנטיבי למצבי.
"מבחינתי, המחלה הגיעה כדי ללמד אותי שיעור גדול – ואני תלמידה נאמנה לדרך. בזכות המחלה, הגעתי ליוגה ובזכות היוגה, הגעתי לחקור את העולם האישי שלי כאישה ומתוך כך את העולם הנשי, באופן כללי.
"גיבשתי, ואני עדיין מגבשת, מערכת יחסים בריאה יותר עם הגוף ופועלת לעיצוב תפיסה נשית בריאה, מיטיבה ומחוברת למהות".
מה זה בעצם יוגה?
"יוגה = חיבור, איחוד. כל פעולה שאנחנו מבצעים בריכוז מלא, בין אם היא חומרית ובין אם היא רוחנית, מובילה למצב הנקרא יוגה. השאיפה בתרגול היוגה היא לחבר בין הגוף, המחשבה, הרגש, הנשימה. להיות בנוכחות ברגע נתון, להיות מחוברת לרגע".
מה זה יוגה נשית?
"יוגה נשית היא תרגול שנותן מענה לבריאות האישה דרך היוגה. באמצעות התרגול, אנחנו לומדות להכיר את הגוף הנשי, לפעול בשיתוף פעולה עם הגוף הנשי, עם המערכת ההורמונלית ולבנות זהות והתנהלות מיטיבה יותר עם הגוף בחיי היום-יום.
"לאורך השנים, הבנתי שאני פוגשת נשים עם כל מיני תפיסות חלקיות ואפילו מצערות על הגוף שלהן, על עצמן, על התפקיד שלהן בעולם. חלקן לא מפַנות מקום לעצמן והן מגיעות אליי כשהן כאובות פיזית ונפשית.
"המהות של יוגה היא שחרור מסבל וזו המטרה שלי בעבודה עם נשים. ככה הגעתי להתעסק בתחום היוגה לנערות. הבנתי שבמקום להתעסק בשיקום של נשים, אני יכולה למנוע את הסבל לפני בואו. לעבוד עם נערות מראש ובכך לעזור להן לגבש תפיסות מיטיבות אודות עצמן, אודות הגוף הנשי. ללמד אותן להיות קשובות לגוף ולסימנים שלו ובכך למנוע מהגוף להגיע לסבל וכאב".
סימני הגוף
איך הגעת להיות מעורבות במערכת החינוך?
אליה: "כשהרב שי פירון היה שר החינוך, הוא ייסד יחידת בגרות של השכלה כללית, לתת לתלמידים בכיתה י' שיעור העשרה בנושא שלבית הספר חשוב לקדם. אני הגעתי כמדריכת יוגה למנהלות בתי הספר בגולן והצעתי להן להכניס את תכנית היוגה לנערות כחלק מהמערך של ההערכה החלופית.
"המנהלת של האולפנה, ורדית טפרברג, לקחה את ההזדמנות הזו ממש בשתי ידיים והובילה מהלך נועז: במקום להביא את התכנית רק לכיתות י', היא החליטה להכניס את זה כתכנית רוחב מובנית, עם תהליך עומק רציני, משמעותי, תכנית שמביאה בשורה גדולה לבנות. ביחד עם המחנכות, בנינו תכנית תלת-שנתית, כשבכל שנה יש התאמה לגיל, לתכנית הלימודים ולשלב ההתפתחותי של הבנות.
"התכנית בנויה בצורה הדרגתית: בכיתה י', הן לומדות להכיר את הגוף, להקשיב לסימנים שהגוף מסמן, מתרגלות עקרונות ליציבה בריאה, מכירות את האגן הנשי ואת המחזוריות ההורמונלית. זאת השנה שבה כל תלמידה שלי מדקלמת: 'הדבר הקבוע בגוף האישה זה השינוי'.
"בכיתה י"א, אנחנו מעמיקות לרבדים נוספים ולומדות על מערכת העצבים, מקבלות כלים להתמודד עם מתח וחרדה ובכך התכנית מעניקה כלים שמתאימים לשנה העמוסה שבה התלמידות שלנו נמצאות. בכיתה י"ב, שיעורי היוגה הם חלק משיעורי 'בית, חינוך ומשפחה', במסגרת חמש יחידות לימוד תושב"ע.
"השיעור עובר בשיתוף פעולה עם המחנכות ודרך תרגול היוגה, התלמידות חוקרות מרכיבים של קשר, לדוגמה – תקשורת וגבולות. בסוף השנה הן זוכות ללמוד את שיטת שרמן".
שפה מדוברת
איך את רואה את השילוב של יוגה לנערות במע׳ החינוך?
אליה: "השילוב של יוגה במערכת החינוך הוא דבר הכרחי, אנחנו מלמדים בבית הספר המון דעת, המון ידע, אבל זה מהצוואר ומעלה. הגוף שלנו מחזיק המון מידע – מה עם כל המידע הזה? בסוף, הגוף הוא הכלי לביטוי הנשמה שלנו כאן בעולם, חשוב שנהיה במערכת יחסים בריאה עם הגוף שלנו".
מעניין לשמוע אך בוגרות מתארות את הלימוד?
"במקרה יש לי סרטון מבוגרות שסיימו בשנה שעברה. בוגרת אומרת: 'שיעורי יוגה עם אליה פתחו לי צוהר להיכרות עם עצמי, עם הגוף שלי, עם הנפש שלי, להערכה והכרה בהיות אישה ולאהבה, לאהבה עצמית, לחיבור, לנשיות שלי, למיניות שלי, לגוף שלי, לנפש שלי, מכירות עם המחזוריות החודשית, עם השינויים שקורים לי בגוף מבחינה נפשית, מבחינה פיזית ומבחינה הורמונלית, לחיבור עמוק לכל התרחישים האלה ולשינויים האלה ולחיבור לעובדה שאני דינמית ומשתנה ולהכלה של כל הדבר הזה. להבין שאני כאן כדי להכיל את הגוף שלי ולעבוד אתו בשיתוף פעולה וששום דבר לא נגדי. כאב הוא לא נגדי. זה רק לתת מקום רגע לנפש שלי לבטא את עצמה דרך הגוף. הדבר הזה הוא מתנה ענקית'.
"בוגרת אחרת אומרת: 'שיעורי היוגה לימדו אותי שיש דרך אחרת לחיות דרך של חיבור ומודעות למה שקורה לי. בהתחלה, החיבור שלי לגוף כן היה נוכח, אבל לא משהו שהוא מודע ומשהו שעשיתי בשבילו. פתאום, כשלמדנו עם אליה, למדתי על הגוף שלי איך אני מתנהלת אתו במצבים של לחץ וכל תקופת הבגרויות וכל זה באמת פשוט הציל אותי. בתור אחת שהלחץ הוא חלק מהחיים שלה, למדתי, ואני לומדת עדיין עם אליה, כמה הגוף שלנו הוא כל כך מופלא. איזו זכות זו בשביל חיי היום-יום. כמו שאמרתי, אני ממש מתנהגת בבקרים כמו שאליה מלמדת אותי, אם זה הנשימות ואם זה כל מיני תרגולים פיזיים שעוזרות לי לווסת את הלחץ וכן להיכנס למודעות של חיבור לגוף שלי ולהבנה למה אני בלחץ ואיך אני יכולה לעזור לו שנייה לצאת מזה. אני יכולה להגיד שהיוגה זה המתנה הכי הכי טובה שאני נתתי לעצמי'".
היום את מכשירה מורות להדרכת נערות – מהו החלום שלך בתחום?
"באולפנה, החלום שלי הוא שהיוגה תצא מהסטודיו ותהיה שפה מדוברת בקרב כל נשות החינוך באולפנה, שעם זה נפתח כל בוקר, כל שיעור. בעבודה עם הגוף, ככלי שדרכו אנחנו פועלות בעולם. בקשב למערכת ההורמונלית המשתנה שלנו ומה היא מאפשרת. שהתובנות והכלים של ויסות מערכת העצבים יהיו נחלת הכלל, צוות ותלמידות יחדיו, ושנשתמש בהם בכל עת.
"החלום שלי בגולן הוא שכל בתי הספר התיכוניים יהיו עם תכנית כזו, מובנית במערכת החינוך וכמובן, תכנית מקבילה לבנים – כדי לגבש זהות גברית בריאה ונכונה.
"זו גם השאיפה לכל הארץ. לכן ייסדתי את הקורס להוראת 'שפת היוגה לנערות'. השאיפה היא שהגולן יהווה סמל ודוגמה איך בכלל צריכים להיראות המוסדות בארץ. בתפילה שנזכה!".
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
סיפורו של אמן שהחליף את מרכז הארץ ובא עם משפחתו לגולן
ראובן פביאן ברנסבורג הגיע לאחרונה לגולן והתיישב באלוני הבשן. האיש, בוגר האקדמיה למוזיקה, מחזיק אולפן…
-
רפואה עם ערכים
הרופא שעזב קליניקה יוקרתית במרכז הארץ כדי להביא רפואה איכותית לצפון. פרופ' ירון דגן: "לטעמי,…
-
ליצור עם הטבע
טובה כהן אלמוג, אמנית מחד נס, שואבת השראה מהטבע הגולני שסביבה. "אני מחפשת כל הזמן…