80 מטפלות מגני הגולן עברו הכשרה בנושא מוגנות ומיניות בריאה אצל פעוטות. במועצה האזורית גולן, עובדים כעת על תכניות-המשך לרצף הגילאי
דוברות מ.א גולן
בחודש האחרון, יצאה לדרך תכנית "מוגנות בגיל הרך – מרחב קהילתי בטוח", המתמקדת בבריאות ומוגנות מינית. במשך תקופה ארוכה, עמלו צוותי עבודה רב-מקצועיים לבנות תכנית שתיתן מענה נכון ומותאם לצרכים ההתפתחותיים של הילדים, תוך שימת דגש על חיבור לקהילת ההורים ולאנשי המקצוע המקיפים את הילדים.
מתוך ההבנה, שכבר בגיל הינקות יש להתייחס לתחום זה, עברו הצוותים החינוכיים במעונות הכשרה בנושא מוגנות ומיניות בריאה אצל פעוטות. במסגרת ההכשרה, לקחו חלק 80 (!) מטפלות מרחבי הגולן. הן סיפרו כי ההכשרה חשובה, מעניינת ומשנה את תפיסת החשיבה בנושא החינוך המיני בילדות המוקדמת.
בתקופה בה ילדים מתחילים לגלות את גופם ולזהות שמות איברים, קיים קושי בתיווך למחנכות ולהורים. עולות שאלות כמו "איך להסביר את זה? מה מותר ומה אסור להגיד?". ההכשרה בתחום מיניות בריאה בגיל הרך מאפשרת את ההעברה של הידע הרלוונטי ומספקת מענה מותאם לפעוטות.
המשך המענה בתכנית הוא לגילאי הגן. לאורך השנה, יצפו בהצגה "יעל שומרת על גופה" ילדים מ-18 גני בוגרים במועצה. הילדים והוריהם יצפו יחד, בהצגה בימי שישי ולאחר הצפייה, ישתתפו ההורים בסדנה בנושא מיניות אצל ילדים. הסדנה מועברת על ידי פסיכולוגית, חברת צוות בשירות הפסיכולוגי החינוכי.
כהכנה למפגש, צפו בהצגה הגננות של המועצה האזורית גולן ואחריה, קיבלו הרצאה בהנחיית פסיכולוגיות מצוות השירות הפסיכולוגי החינוכי ויועצות הגנים. הגננות נהנו מההצגה ושיתפו בחששות ובלבטים שמעלה העיסוק בנושא המיניות הילידית, באנשי חינוך והורים גם יחד. לבטים כמו "האם זה לא יעורר רעיונות שלא היו קודם?", "מה אם הילד יגיד אחר כך להורים שרוצים לסרק אותו 'אל תיגעו בי! הגוף שלי הוא רק שלי!", "אני חוששת להעלות בילדים פחד מהמיניות שלהם" ועוד. כל התהיות לגיטימיות, כמובן. לנוכח הדיווחים על פגיעות מיניות בילדים, קיימת חשיבות גבוהה לדבר את הנושא באופן מותאם ולאפשר תקשורת פתוחה, בין הילד לדמויות הקרובות לו. עיסוק בנושא יכול בהחלט להגדיל את הסקרנות של הילדים, אך לדעת אנשי המקצוע, אין זו סיבה להימנע מכך, אולי אף להפך, זוהי הזדמנות ללמדם לבטא זאת באופן המקובל בחברה.
שתי התכניות הן הראשונות מתוך רצף תכניות מוגנות, עליהן עובדים כעת, במועצה האזורית גולן, תוך שיתוף פעולה הדוק בין אגף החינוך, השירות הפסיכולוגי החינוכי, מרכז חוסן, המרכז הקהילתי והתכנית הלאומית לילדים בסיכון 360, משרד החינוך והרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
הרצף החינוכי בצפון
אשכול "אביטל": חזון החינוך הרציף הוא מערכת הרואה את הילד כמכלול ורואה את צרכיו החברתיים,…
-
נסיעה על הרצף
ילדי האוטיזם מסוגלים, רואים, שומעים וחשים את הסביבה. הם שונים, אך הם שווים וראויים, כמו…
-
הצפון הוא המרכז החינוכי החדש
המכללה האקדמית "אוהלו" מבססת את מעמדה כמוקד משיכה לאנשי חינוך והוראה, המוצאים בחדשנות הפדגוגית של…