אישיותו של המורה הנה בעלת השפעה משמעותית על המוטיבציה של התלמיד ללמוד ולהתפתח. מורה שסוחף אחריו את תלמידיו לאהבת החוכמה והלמידה יזכה להערכה מצדם
ד"ר יונית ניסים, ראש הפקולטה לחינוך, מכללת "אוהלו בקצרין"
פתגם עממי גורס: "מורה טוב הוא מורה לחיים". האומנם?
חלקנו נזכרים בבית הספר בערגה וחלקנו נעים בחוסר נוחות בעת שאנו נדרשים להעלות זיכרונות מהעבר. בדבר אחד אין ספק. חברה חזקה נמדדת באיכות החינוך ואיכות החינוך נגזרת מאיכות המורים, המשאב החשוב והמשמעותי ביותר.
בעבר, נחשבה ההוראה למקצוע יוקרתי ורם-דרג. המורים נחשבו למייצגי המהפכה הציונית וההוראה קיבלה דימוי אידאליסטי. דמות המורה שימשה מודל לחיקוי והייתה בעלת תפקיד חברתי בבניית העולם הערכי. כיום, הנושא מורכב ומאתגר הרבה יותר. המציאות המשתנה והעובדה שבכף ידם אוחזים התלמידים של היום אוטוסטרדת ידע במרחק הקלקה מובילה לשינוי משמעותי בתפקידו של מורה המחר.
להיות מורה טוב זו משימה מאתגרת מאוד ותלויה בעיני המתבונן. מורים נתפסים כטובים על ידי תלמידיהם, אם הם עונים לשני קריטריונים מרכזיים: אישיות ומקצועיות. למידים בוחנים אם מוריהם הם אנשים המפגינים יחס אישי לבבי כלפיהם, מבינים וסבלניים, מעודדים ומשבחים אותם בכל עת שאפשר. מורים המוכנים לשמוע דברי ביקורת ומעודדים שיג ושיח, ויכוח והפרייה הדדית. תלמידים מעריכים כבוד מצד המורים כלפיהם. זהו מרכיב חשוב ביותר להענקת תחושה חיובית, שמקורה בהתנהגות המורה.
ממחקרים שונים שבוצעו, כולל עבודות חקר שביצעו סטודנטים במכללת "אוהלו בקצרין", נמצא כי המצב בשטח הולם למתואר במחקרים. אישיותו של המורה הנה בעלת השפעה משמעותית על המוטיבציה של התלמיד ללמוד ולהתפתח. כלומר, ככל שהמורה הוא דמות לחיקוי, משקיע מעבר לשעות הלימוד, התלמידים יעריכו זאת והמוטיבציה האישית שלהם להצליח בלימודים תגבר. במילותיה של אחת הסטודנטיות במכללה: "דמות המורה לעתיד צריכה להיות דמות שחותרת לידע, לחקירה, להתמדה ולשאיפה לפסגות היכולת. המורה צריך לסחוף אחריו תלמידים לאהבת החוכמה והלמידה כולה, כתהליך מרתק ומשמעותי בחייו, כזו מורה אני רוצה להיות. במכללת 'אוהלו' אני רוכשת כלים שיסייעו לי להפוך להיות מורה שכזו".
בימים אלו, אנו בעיצומם של המיונים לקראת שנת הלימודים תשע"ח, מראיינים ובוחרים את המועמדים הנבחרים להיות מחנכי דור העתיד. בואו להיות מנהיגים חינוכיים. מחכים לכם ב"אוהלו".