תלמידי שכבה ו', מכל הגולן, יצאו ליום שיא בנושא "גבורה וזהות יהודית", בשמורת הטבע גמלא. בין התלמידים, התנהל שיח מרגש על הגבורה
לפני כשבועיים, יצאו תלמידי שכבה ו', מכל בתי הספר בגולן, ליום פעילות משותף בנושא "גבורה וזהות יהודית", בשמורת הטבע גמלא. יום זה הפך כבר למסורת ויוצא לפועל זו השנה השלישית. יום השיא, שאמור להתקיים בין סוכות חנוכה, בין יום נפילתה של גמלא לחג המכבים המסמל גבורה, נדחה השנה מטעמי מזג אוויר, מנובמבר למאי. אלה הימים שאחרי ימי הזיכרון ויום העצמאות, אותם ימים בהם נדרש העם היהודי לגבורות ואומץ, לעמוד על שלהו, על דתו, אמונתו והצביון הלאומי שלו, ימים שאין ראוי מהם לצאת יחד למפגש משותף ומעורב של תלמידי שכבה ו' מכלל הקהילות הגולן – דתיות וחילוניות, מהצפון ומהדרום, מהקיבוץ או מהמושב, למפגש של שיח.
לקראת הפעילות המשותפת בשמורת גמלא, חולקו התלמידים לקבוצות מעורבות מכל בתי הספר ולכל קבוצה ניתן שם של גיבורה או גיבור של העם היהודי, בעבר ובהווה, עליהם חקרו ולמדו.
בתחילת השנה, הגיעו מדריכי רשות הטבע אל הכיתות והילדים ולמדו את סיפורה ההיסטורי של העיר גמלא, מימי הבית השני. יישוב יהודי מרכזי בגולן אשר ריכז אליו תושבים רבים, בתקופת המרד הגדול, במאה הראשונה לפנה"ס. תושבי גמלא בחרו לקחת חלק בהגנה על ירושלים ובמאבקה נגד השלטון הרומי וגייסו את מיטב הכוחות לכך.
בתחילת היום, פגשו התלמידים בדמותו של אספסינוס, מפקד הצבא הרומי, שריתק אותם בסיפורו על הרצון לכבוש את גמלא ועל ייחודה של העיר. לאחר מכן, התפזרו ברחבי השמורה למצוא מעט צל ולשבת יחד במעגלי שיח שהנחו המחנכים, המחנכות ומדריכי רט"ג.
במהלך הסיור בעיר העתיקה, הציגו בפניהם מדריכי הרשות סוגיות ודילמות שעמדו בפני אנשי העיר מתקופת המרד: האם לברוח מהעיר, או להישאר ולהילחם? האם להכניס פליטים יהודים מהגליל שברחו מהרומאים? האם להיכנע כולם, או להמשיך להילחם?
מהי גבורה?
לאורך כל היום, נחשפו התלמידים לדעות השונות של חברי הקבוצה בתשובה לשאלה: "מהי גבורה, בעיניי? מתי אדם הופך לגיבור בעיני החברה?". התשובות המרתקות, המשקפות את הערכים עליהם גדלים הילדים, לא איחרו לבוא ועוררו דיונים עמוקים וחשובים מאין כמותם בהיכרות בין אורחות החיים השונים. במהלך הסיור בעיר העתיקה, הציגו בפניהם מדריכי הרשות סוגיות ודילמות שעמדו בפני אנשי העיר מתקופת המרד: האם לברוח מהעיר, או להישאר ולהילחם? האם להכניס פליטים יהודים מהגליל שברחו מהרומאים? האם להיכנע כולם, או להמשיך להילחם? וביקשו מהם לחוות דעה ולהתמודד עם הדילמה.
אי אפשר היה שלא להתרגש מהמפגש האנושי הרב-גוני והמרתק בין ילדי הגולן, המגיעים מבתי גידול שונים ולא לזהות את הסקרנות וההתלהבות שעטפה את הילדים והובילה אותם לשיח מרתק ופורה בנושאים אלו של גבורה וזהות יהודית.
אי אפשר לטייל בגמלא ולא להתפעל מהדורסים המיוחדים הפוקדים את שמי השמורה היפים, שליוו אותנו לאורך כל היום, בגיחות יפות ומרשימות מעל מצוקי הנחל. בשמורה, סיפרו לנו כי לאורך המצוקים נצפו קינונם של עיט ניצי ובו גוזל צעיר שבקע, ושלושה קנונים של רחמים. לצערנו, אין כעת קנונים פעילים של נשרים בגמלא, אך הם מאוד פעילים במצוקים ומבקרים בכלובי האקלום ובתחנות האכלה.
תודה לכל השותפים – מחלקת החינוך במועצה האזורית גולן, נטע קציר, ממתנ"ס גולן, מורים ומחנכים שהנחו את התלמידים לפני ובמהלך האירוע, מדריכי רשות הטבע והגנים, השחקן אהודי ארץ הצבי, פקחי שמורת הטבע גמלא וכמובן, לתלמידים המקסימים.
שימרית מילר, מרכז חינוך והסברה גולן, רשות הטבע והגנים
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
תלמידי י"ב "בעקבות לוחמים" ברמת הגולן
תלמידי כיתות י"ב מכל הארץ הצפינו לרמת הגולן ליום שיא הנערך כחלק מפרויקט "בעקבות לוחמים"…
-
הגולן בכותרות
עיתונאיות מגופי התקשורת המובילים בישראל סיירו באתרים המבוקשים בגולן ונפגשו עם בעלי עסקים מקומיים שירה…
- יעלים ברמת הגולן
בשנת 1970 הועברו על ידי רשות שמורות הטבע מספר יעלים נוביים משמורת טבע עין גדי…