יצרנים שונים מנסים לגעת לנו בתודעה, בכדי שנרצה לקנות מוצרים ספציפיים וכמובן, פוליטיקאים מנסים לגרום לנו לחשוב כמותם. ברוכים הבאים לרשת המידע
בשבועות האחרונים, התפרסמה ידיעה על כך שחברת היי–טק ישראלית מציעה שירות של החדרת מסרים אישיים, ברשתות החברתיות השונות, במטרה להשפיע על דעתו של האדם לחשוב בצורה מסוימת, או לבצע מעשה מסוים. הדוגמאות שניתנו הן החל מהיכולת להשפיע על אדם להפסיק לעשן ועד האפשרות לגרום לשינוי מחשבתי בנוגע למעבר דירה, אורח חיים מסוים ואפילו הצעת נישואין. יש שהגדירו את הדבר כשטיפת מוח לכל דבר. עם היוודע הדבר, הודיעה חברת "פייסבוק" כי חסמה את האפליקציה מכל שירותיה ובכך היא מקווה להעלים את השירות. אך האם השירות לא קיים כבר ומיושם במגוון רחב של דרכים?
בטח קרה לכם שדיברתם עם חבר על קניית רכב, או כל מוצר אחר, או שחיפשתם ב"גוגל" מוצר מסוים ומיד לאחר מכן, התחלתם לקבל פרסומות ברשתות החברתיות על המוצר שחשבתם לקנות. כבר היום, ובכל רגע נתון, חברות מסחריות אוספות מידע ונתונים על השימוש שלנו באינטרנט ואפילו יש שיאמרו שמאזינים לשיחות שלנו במכשיר הסלולארי.
הניסיון לשחק בדעת הקהל מקבל ביטוי כמעט בכל תחום. יצרנים שונים מנסים לגעת לנו בתודעה, בכדי שנרצה לקנות מוצרים ספציפיים וכמובן, פוליטיקאים מנסים שנחשוב עליהם דברים טובים ועל האחרים דברים טובים פחות. לדוגמה, תוכלו לראות כיצד בזמן האחרון החלה תופעה של הצהרות דרמטיות של ראשי מפלגות ממש בפתיחת המהדורה המרכזית של החדשות, כשבדרך כלל, לא באמת נאמר בהצהרות משהו חדש, אבל זה עדיין מייצר באז ורייטינג גבוה.
ניתן לראות כיצד כאשר מתרחש אירוע שלילי, או מתקבלת החלטה שעלולה לפגוע בדעת הקהל, מהר מאוד ימהרו אנשי התקשורת והיועצים התקשורתיים למצוא נושא אחר להדהד בתקשורת, כך שדעת הקהל לא תתעסק לאורך זמן באירוע השלילי, אלא בחדשות הטובות. הדוגמאות לכך רבות ואין ספק שהצלחת השיטה מוכחת.
כיום, אין פוליטיקאי, או חברה, שמסתדרים ללא יועצי תקשורת חזקים. כמות המידע שאנו צורכים דרך הרשת היא בלתי מוגבלת ואף שדווקא חוסר המוגבלות בגישה למידע מאפשר לנו לבדוק את אמינות המידע, רובנו לא באמת מגיעים לשלב הזה, אלא עוצרים בשלב קבלת המידע.
הבחירות החדשות שבפתח יביאו לפתחנו מסרים רבים ומגוונים. לעתים, אף נוכל לקבל דבר והיפוכו, באותו החיפוש ממש, אך אם לא נפתח את עינינו ונתאמץ קצת יותר בכדי להבין מהי האמת, אנו עלולים למצוא את עצמנו ניזונים משקרים ובדיות.
לכן, כמו שבטח אף אחד לא ירצה לקנות בית במיליוני שקלים, בגלל פרסום נוצץ ולגלות לאחר הקנייה שהפרסום הנוצץ לא קשור כלל לבית שנקנה, כך אני מאמין, שאף אחד לא ירצה לקשור את עתידו בפרסום ריק מתוכן וחסר עובדות ועשייה של גורמים כאלה ואחרים, שלא בטוח אם כוונתם תואמת למטרה אותה אנו מבקשים.
שבת שלום
אולי יעניין אותך גם:
-
על הנתינה
פורים, מלבד היותו חג של שמחה ומגילה ותחפושות, הוא גם חג של נתינה, משלוחי מנות…
-
על זעם של זאטוטים
ככל שהילד גדל ומתפתח, מתעצמת בו התחושה של "אני יכול", "לא יגידו לי מה לעשות"…
- לא על המילקי לבדו
מאז יציאת מצרים, הנהייה אחרי עגל הזהב והערגה לסיר הבשר במצרים או לסיר המילקי בברלין…