כ-50% משטחי גידול האבוקדו בגליל העליון מושבתים. שטחי חקלאות רבים הממוקמים באזור קו העימות בצפון, עד 2 ק"מ מגבול לבנון, הוכרזו על ידי צה"ל כשטח צבאי סגור
חקלאי יישובי גבול הצפון, בקו העימות עם סוריה ולבנון, נמצאים בעונת קטיף התפוח, האבוקדו והקיווי, אך אינם מורשים להגיע לאזור המטעים, עקב הכרזת צה"ל על השטח כשטח צבאי סגור. כמו כן, יש מחסור בידיים עובדות, שכן חלק מהעובדים גויסו והעובדים הזרים לחקלאות פונו מהאזור. בנוסף, קיימת בעיה בשינוע, אספקת חשמל, מים, מיגון ועוד. במידה שלא ייקטפו הפירות במועד, הם יירקבו על העצים.
מנכ"ל "אבוקדו גל", ב'חברה לפיתוח הגליל", אמיר בכר: "עקב הלחימה בגבול הצפון, כל מגדלי האבוקדו בגליל העליון מתמודדים עם מחסור בכוח אדם. כמו כן, במטעים צמודי הגדר, מכפר גלעדי במערב ועד שניר במזרח, המשתרעים על כ-4,000 דונם, המהווים כ-50% משטחי הגידול המניבים בגליל העליון, הוקפאה העבודה בשטח בצורה גורפת, לנוכח האיום הביטחוני.
"זן האבוקדו שנקטף כרגע הוא ה'אטינגר', ממנו נארז עד כה כאלף טון בלבד, מתוך צפי של כשלושת אלפים טון. משמעות הדבר היא שנותרו כעת כ-2,000 טון אטינגר על העצים. במידה שהפירות שלא ייקטפו בחודש הקרוב, הם ייהפכו לבלתי סחירים, עקב הירידה הצפויה באיכותם. הנזק הכלכלי למגדלים עלול להיות כבד, הן בשל פגיעה בהיקף הייצוא למדינות אירופה, בהן מחירי האבוקדו גבוהים כעת והן בשל ירידת הביקוש בשווקים המקומיים בישראל, כתוצאה מהשלכות המלחמה".
בחברה לפיתוח הגליל אומרים כי שטחי ענף הפירות בגבול לבנון בצפון ובחלק משטחי החקלאות בגולן משתרעים על כ-5,500 דונם מטעי תפוח, מתוכם כ-2,000 דונם זן "פינק ליידי", כ-2,400 דונם מטעי קיווי, הממוקמים בעיקר בגליל העליון, בגליל המערבי ובגולן ו-4,000 דונם אבוקדו.
בנוסף, ישנם עשרות דונם של מטעי אפרסק, אפרסמון ורימון, הנמצאים בשלהי הקטיף, אליהם לא ניתן להגיע.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
חיילים משוחררים מתגייסים לסיוע לענף החקלאות בגבול הצפון
חיזוק לחקלאות בצפון הארץ - חיילים משוחררים מתגייסים לסיוע לענף החקלאות בגבול הצפון, כחלק מתכנית…
-
ח"כ לפיד בגבול הצפון עם ארבעים שגרירים
לפיד אמר ל-40 שגרירים שליוו את סיורו בצפון: "אבסורדי לחשוב שמדינת ישראל אי פעם תיסוג…
-
הצפון הוא המרכז החינוכי החדש
המכללה האקדמית "אוהלו" מבססת את מעמדה כמוקד משיכה לאנשי חינוך והוראה, המוצאים בחדשנות הפדגוגית של…